Gå til innhold

Midi - controller vs el-piano


Blaving

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal ta opp pianospillingen, men trenger et instrument. Jeg har dessverre ikke mulighet til å ha et akustisk piano. 

Jeg ønsker meg: vektede tangenter av god kvalitet (gjerne tre, gjerne så autentisk som mulig), 88 tangenter. Ellers er jeg ganske åpen. Jeg vurderer enten 

1) En midi controller - eller

2) et el-piano

Det er ikke så mange midi controllere som møter mine ønsker, men Native instruments komplete kontrol 88 gjør det. Pros er at lyden er mange ganger bedre enn lyden fra et el-piano, og at den er mye mer fleksibel: den kan jo brukes til å lage musikk og leke rundt. Minus er at den må kobles på PC for å brukes, og at jeg må kjøpe et bedre lydkort.. At den ikke spiller musikk fra egne høyttalere er OK, da jeg uansett kommer til å spille mest med øretelefoner.

Et el-piano er jo mye enklere å bruke, og egentlig er lyden sikkert bra nok for meg. Minus her er egentlig bare lite fleksibilitet, og at lyden egentlig er dårligere. En midi-controller blir jo på en måte hardware, og det holder seg i disse dager bedre enn software - så pianoet vil kanskje bli eldre på en litt kjipere måte enn kontrolleren. Et anstendig el-piano er også litt rimeligere enn komplete kontroll.

Har noen her noen tips / noe å legge til? Blir evig takknemlig i så fall!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg skrellet av et par fysiske oktaver for å få det litt mer plasseringsvennlig og gikk for semivektede tangenter (M-AUDIO Keystation) med enkel transponering. Klart en god controller med 88 faste keys gir mest fleksibilitet. Kvaliteten på Komplete Kontrol er veldig god og gir nok mer den riktige key-feel hvis det er det du er ute etter med bakgrunn i fysisk piano.

Trenger du software-piano kan jeg anbefale denne som er en meget bra mic'et 3-i-1 pakke som i tillegg er på salg til €79 og funker til både PC og MAC.

https://vstbuzz.com/deals/74-off-true-keys-pianos-bundle-vi-labs/

Gudrun skal vite det er en del forskjellig kvalitet på software-piano, så ikke velg på måfå. Med tanke på det som finnes av software i dag kommer en langt med en ren midi-sak. 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...