Gå til innhold

Kablet nettverk og subnet problem


eidos

Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med å få tildelt en IP til min Asus router som har samme subnet som resten (192.168.0.x). Vil det være mulig å ha den på samme som resten og få nett tildelt fra ISP routeren? Se vedlagt kablet nettverk slik det er idag.

Har prøvd å bytte til 192.169.0.2 men klarer ikke få tilgang til internett på den måten. Håper på noen kloke hoder ?

wired_network.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Chris93 said:

Sett den i AP modus. Slik det er nå så router den selv og kjører en egen DHCP server. Og da kan ikke den brukes slik du ønsker.

192.169.x.x er ikke en range ment til lokal bruk.

Takk for rask tilbakemelding. Jeg bruker forøvrig den Asus routeren også til Wi-Fi for min LG TV og må koble den på VPN (med annen geo-location). Vil det fortsatt være mulig som AP modus? Ønsker ikke at hele nettverket mot WWW skal gå via en VPN når jeg setter den aktivt.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Chris93 said:

Med VPN antar keg du mener at du kjører VPN klienten på Asusen. Jeg vil tro det fungerer i AP modus, men jeg har aldri vært borti akkurat den problemstillingen.

Riktig, for å få tilgang til streaming-innhold utenfor landet må jeg ha mulighet til VPN client på Routeren. Får prøve.

 

4 minutes ago, freddy85 said:

Routeren skal stå foran switchen, ikke etter. 

Er det alltid tilfelle eller kun i mitt tilfelle for å få IP i samme subnet? Kan prøve det om AP mode som Chris93 ikke skulle fungere?

Lenke til kommentar
1 hour ago, freddy85 said:

Ja, du kan prøve å sette asus routeren i AP mode.

Kjenner ikke til oppsettet, kanskje switchen du har har en router funksjon.

 

1 hour ago, Chris93 said:

Med VPN antar keg du mener at du kjører VPN klienten på Asusen. Jeg vil tro det fungerer i AP modus, men jeg har aldri vært borti akkurat den problemstillingen.

 

Jeg har nå satt AC-68-routeren i AP mode. På den måten fikk den 192.168.0.x IP og jeg oppnådde det jeg ønsket. Bypass-et forøvrig Switchen før jeg testet AP mode men jeg fikk ikke den "0.x"-IP'en da. Ser ut til at AP mode ikke godtar VPN client routing så usikker på hva jeg gjør. Ikke noen løsning for å få Router-mode med samme IP jeg får med AP?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, NULL said:

I tillegg vil trafikken fra alle enheter går via VPN-et - hvilket kan være "mindre optimalt" ytelsesmessig, samt hvorvidt man ønsker at all trafikk skal gå via VPN-et......

Det er et godt poeng, med ISP som bridge kjøres alt på Asus router. Jeg tror ikke det finnes en løsning med å ha Wifi-tilkoblete enheter på samme subnet med mindre man bruker AP mode.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...