Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tips og råd mot skabb


Taurean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg oppdaget at jeg hadde skabb i mai. Hadde da klødd nesten 2 måneder.  Har behandlet meg med krem perfekt etter retningslinjene to ganger (to doble kurer) uten å bli kvitt det. 

Er ikke så lett å bli kvitt som noen her skal ha det til. I mitt tilfelle er skabben åpenbart resistent mot kremmen. Nå prøver jeg med tabletter+krem og håper det fungerer. 

Endret av Bollen123E
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skabbehandling bekymrer: – Vi går mot en folkesykdom

https://www.tv2.no/nyheter/11661010/?fbclid=IwAR15dYB4zqg8gK0RybaDFiNVCCHAh125wUkBwOnB4UxPTliFwwVv8yyQJxE

 

Brukte 52.000 kroner på skabb-behandling – ble frisk for 250 kroner i Sverige

https://www.tv2.no/nyheter/11655826/?fbclid=IwAR2sscVYH9-EqyFGowPsLxFsgZ92eZHU2lTXGHGPfrWkh0N-cK6undJt3IM

 

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skabb er helt sikkert kjipt, men samtidig er det jo ikke farlig, bare ubehagelig. Og risikoen for å få det er ganske lav, samtidig som det er relativt lett å behandle. Er liksom ikke den store nytteverdien i å bruke energi på å bekymre seg for det.

PS: Heroin er dårlig egnet som narkosemiddel. Det blir enten en veldig kortvarig eller veldig langvarig (les: evigvarende) "fornøyelse" 😉

Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts skrev (22 timer siden):

Skabb er helt sikkert kjipt, men samtidig er det jo ikke farlig, bare ubehagelig. Og risikoen for å få det er ganske lav, samtidig som det er relativt lett å behandle. Er liksom ikke den store nytteverdien i å bruke energi på å bekymre seg for det.

PS: Heroin er dårlig egnet som narkosemiddel. Det blir enten en veldig kortvarig eller veldig langvarig (les: evigvarende) "fornøyelse" 😉

Ja da blir man vel som krusty på bildet ditt ^^

Jeg mente selvsagt enn så lenge til de fikk vekk skabben.

Men dette i artikkelen med piller var jo interessant da. 250 kr i sverige. Kjekt å vite. Vet ikke hvor effektivt det er men.

Lenke til kommentar
GiaMahan skrev (På 1.9.2020 den 10.59):

Du burde uansett vaske sengeklede i 60 grader, og 90 grader ein gong kvar månad. Hvis du har klede som ikkje kan vaskes på høg temperatur, er det ikkje noko poeng å ha dei.

Hva slags stoff eller tøytype i laken har du som tåler 90 graders vask?

Hugo_Hardnuts skrev (14 timer siden):

Bekymrer du deg like mye for alt annet som kan gå galt?😅

Spørs hva det gjelder. Men ja, jeg liker ikke å være et naivt fjols som blir rundlurt. Forskjellen på meg og kyniske gribber er at jeg deler kunnskapen jeg finner ut med alle andre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skabb er nok det værste jeg har vært gjennom i livet mitt (forhåpentligvis er det over). Det er ikke lenger enkelt å bli kvitt, og det er dyrt. Men værst av alt er det ekstrem psykisk belastning å alltid være redd for å smitte andre. Det kan klø i mange måneder etter man er frisk. Jeg stolte på behandlingen og endte med å smitte 2 venner når jeg trodde jeg var frisk.

Det er ikke tvil om at det går mot folkesykdom om det ikke kommer bedre behandlinger til en rimelig pris.

Enkle tiltak for å ikke få skabb:

- færre sexpartner

- unngå å dele tekstiler med andre

- bryte ned tabu så folk sier ifra at de er smittet så folk kan behandle seg før de sprer det videre

Lenke til kommentar
Bollen123E skrev (1 time siden):

Skabb er nok det værste jeg har vært gjennom i livet mitt (forhåpentligvis er det over). Det er ikke lenger enkelt å bli kvitt, og det er dyrt. Men værst av alt er det ekstrem psykisk belastning å alltid være redd for å smitte andre. Det kan klø i mange måneder etter man er frisk. Jeg stolte på behandlingen og endte med å smitte 2 venner når jeg trodde jeg var frisk.

Det er ikke tvil om at det går mot folkesykdom om det ikke kommer bedre behandlinger til en rimelig pris.

Enkle tiltak for å ikke få skabb:

- færre sexpartner

- unngå å dele tekstiler med andre

- bryte ned tabu så folk sier ifra at de er smittet så folk kan behandle seg før de sprer det videre

Tok du piller som i lenka 5 poster over, eller brukte du krem? Takk for deling av info.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0KBP6g/skabbutbrudd-oeker-voldsomt-i-omfang-har-eksplodert

Tok meg bryet å google etter tabletter, men det er jo helt utrolig vanskelig å finne. Såvidt jeg har funnet ut, så må man faktisk ha respekt for å få tabletter mot det. I artikkelen står det om tenutex, men jeg finner ingen åpent salg av det. Og til sist har jeg måttet kapitulere, og må henvise til en forbasket blogger, funkygines blogg nevner scatol-tabletter. Men jeg finner ingen åpent salg av det heller.

Også i den artikkelen jeg lenket til tidligere (https://www.tv2.no/nyheter/11655826/?fbclid=IwAR2sscVYH9-EqyFGowPsLxFsgZ92eZHU2lTXGHGPfrWkh0N-cK6undJt3IM) står det kun om krembehandling, ingenting om tabletter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...