Gå til innhold

Hvor mye kan jeg stole på den optiske pulsmåleren?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg en Garmin Venu og testet den på jogging idag. 

Løp en rask runde med en del oppoverbakker og hadde en snittfart på 8,6 km/t. Gjennomsnittspuls var 163 slag i minuttet ifølge Garminen. 

Tar man standard formel for å finne makspuls skal jeg i teorien ha en makspuls på 177, dvs. jeg løp i snitt på 92% noe som umulig kan stemme? Er ikke i såå dårlig form. 

Har også en Polar klokke med pulsbelte og på den har jeg stilt inn makspuls til 189 fordi jeg antar at makspulsen min er høyere. Hadde jeg stilt inn 189 som maxpuls på Garminen idag vil det si at jeg løp med snitt på 86%. På Polaren hadde nok pulsen vist lavere enn på Garminen. På Garminen gikk puls per minutt opp veldig kjapt også i forhold til på Polaren. I tillegg holdt pulsen seg stabil hele veien på Garmin, men på Polaren går den mer opp og ned. Tenkte å løpe med begge to samtidig for å sammenligne. Spørsmålet er om Garminen er såpass ustabil at jeg uansett bør kjøpe pulsbelte? 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

"Standard formel"? 
For å finne max puls må du jo presse deg max.. enten over tid med max oksygen-opptak (typ løpe 3km så fort du klarer).. eller enklere.. presse deg til det stopper (melkesyre) i en bratt bakke. Da finner du max puls.

Gjennomstnittspuls sier jo bare hvor hardt du (relativt) presser deg.

Jeg har ofte over 160 i gjennomsnitt på litt inspirerte sykkelturer (maxpuls er nå ca 190.. og jeg er over 60.. ) :)

Har hatt/har pulsklokker fra både Garmin og Polar.

Min erfaring er at de er rimelig nøyaktige over tid, men reagerer tregt.. særlig ved "oppstart" i en økt.

Pulsbelte (hjertesensor) er det som gjelder dersom du skal full nøyaktighet.

Lenke til kommentar

Start med å finne maxpulsen din, den kan ikke beregnes med en formel.

Når du løper med pulsmåler i klokken, må du flytte klokken 1-2 cm over håndleddet, dit underarmen er på det tynneste, og stramme remmen godt. Venu skal ha en god pulsmåler, siste generasjon fra Garmin. Ved jevn (og høy) puls har jeg god erfaring med pulsklokke, men ved intervalltrening er det kun pulsbelte som reagerer raskt nok.

Lenke til kommentar
zanta skrev (25 minutter siden):

Start med å finne maxpulsen din, den kan ikke beregnes med en formel.

Når du løper med pulsmåler i klokken, må du flytte klokken 1-2 cm over håndleddet, dit underarmen er på det tynneste, og stramme remmen godt. Venu skal ha en god pulsmåler, siste generasjon fra Garmin. Ved jevn (og høy) puls har jeg god erfaring med pulsklokke, men ved intervalltrening er det kun pulsbelte som reagerer raskt nok.

Ok, tenkte å teste makspulsen min, har antagelig en veldig høy makspuls siden snittet lå på 163. 

Når det er sagt synes jeg pulsen på Venu føk i været umiddelbart, på Polar ville den kanskje vist 70% og noe, her gikk den rett opp til over 90% før den stabiliserte seg der. 

Jeg løper ofte intervaller i pulssoner, dvs. 1 min på 70%, så 1 min på 80%, 1 min på 85% osv. Er Venu god nok til dette uten pulsbelte?

Endret av fleur
Lenke til kommentar
2 hours ago, fleur said:

Jeg løper ofte intervaller i pulssoner, dvs. 1 min på 70%, så 1 min på 80%, 1 min på 85% osv. Er Venu god nok til dette uten pulsbelte?

Spørs hvor nøye du er på det. For nøyaktig registrering av raske endringer i pulsen er det kun pulsbelte som duger. For mitt bruk holder det fint med kun pulsklokken.

Lenke til kommentar
zanta skrev (3 minutter siden):

Spørs hvor nøye du er på det. For nøyaktig registrering av raske endringer i pulsen er det kun pulsbelte som duger. For mitt bruk holder det fint med kun pulsklokken.

Tja, jeg kjenner meg selv ganske godt og vet sånn ca hvor mye jeg må anstrenge meg for å være i de ulike sonene. Så får teste litt og se om det er verdt å kjøpe belte. Noen som vet hvilket belte som passer til venu? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...