Gå til innhold

Personforfølgelse via satelitter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dubious skrev (40 minutter siden):

De fleste slike satelitter ser andre veien, ut i rommet (tipper jeg)

Sist jeg tippet tapte jeg. 

Det nå sånn at når en kjempestor unge får lov til å leke med en kjempestor leke, som f.eks en myndighetsperson med en 2 000 000 000 kroners satelitt, så peker han nok i alle retninger vet jeg.

Lenke til kommentar

På kommersielle satellitter (SPOT, Pleiades m.fl.) er vel oppløsning på rundt halvmeteren ganske bra, altså hver pixel er en halvmeter ganger en halvmeter på bakken.

Det betyr at huset ditt med 10-15 meter lengde kommer fint frem på bildene, men krona på bakken er det ikke mulig å se på slike bilder.

European Space Imaging tilbyr 0.3m kommersielt, dette er vel den beste oppløsningen man kan kjøpe for penger akkurat nå, å jeg tror at det faktisk er ulovlig å selge tilgang til satellittbilder med oppløsningen over 0.25m.

https://www.euspaceimaging.com/30-cm/

Hva militæret i diverse stormakter sitter med, er det ingen som helt vet, men Trump postet et bilde for ett års tid siden, hvor oppløsningen trolig er bedre enn 0.10m, altså hver pixel utgjør 10x10 centimeter på bakken, da begynner det å nærme seg å kunne se kronestykker, trolig finnes det satellitter med enda bedre oppløsning, som vi ikke vet om.

https://www.forbes.com/sites/jonathanocallaghan/2019/09/01/trump-accidentally-revealed-the-amazing-resolution-of-u-s-spy-satellites/#6eb747053d89

At verdens største stormater bruker dulliarder av kroner på slikt utstyr, for å ta bilder av snoppen til Barsen, er dog lite trolig.

Endret av 0laf
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...