Gå til innhold

Sparkesykkel, IKKE el?


Taurean

Anbefalte innlegg

Etter å ha blitt lurt og tapt omtrent 5000 kr til sammen på å eie en elsparkesykkel, så lurer jeg på; Er det ikke mindre komplisert, og lettere å reparére, en -vanlig- sparkesykkel som ikke går på strøm?

+ Bruker ikke strøm, trenger ikke å bekymre seg for lading.
+ Veier mindre, lettere å bære med seg. De jeg ser veier ca 5 kg, og skal tåle ca 100 kg vekt. Lettere å bære opp trapper og oppbevare i leilighet, i motsetning til tyngre produkter som elsparkesykler og sykler.
+ Mye billigere, finner mange til 500-1500 kr.
+ Mindre ømfintlige deler (el) som kan bli skadet.
+ Elsparkesykler er tunge og vanskelige å sparke vanlig, uten å bruke strøm. Sparkesykler av god kvalitet triller langt per spark. Og man får nedoverbakkene gratis.
+ -Burde- være lettere å få tak i reservedeler og skifte hjul og lignende.
+ Med et godt produkt, så tenker jeg at man får like mye trille-effekt for like mye jobb som med en vanlig sykkel. Én ekstra fordel er at en sparkesykkel veier omtrent halvparten av en vanlig sykkel, ofte enda mindre, så da blir den lettere å dytte opp bakker.
+ Kan brukes om vinteren, ingen ømfintlig el-teknologi som kan bli skadet.

Noen som bruker dette til vanlig eller har tenkt samme tanke?

Første stedet jeg googla, har ikke brukt mye tid på det enda: https://kitenorge.no/sparkesykkel/komplett-sparkesykkel/store-hjul.html?limit=48

 

Jøye meg, eller hva med dette, 350 kr på jula?? Ser jo helt ideell ut den: https://www.jula.no/catalog/fritid/fritidsaktiviteter/sport-og-spill/skating/sparkesykkel-007122/#tab02

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en sparkesykkel som ikke går på strøm og et stort minus med den jeg har er at den er farlig å bruke når det regner/er vått på bakken. Bremsen er en bue over bakhjulet som du tråkker på. Sånn som er på de du linket til. 

Når det regner så blir bakhjulet vått og den bremsen har så og si ingen effekt. Det trenger heller ikke å være en veldig bratt nedoverbakke før farten øker selv om jeg tråkker hardt ned på bremsen.

 

Kanskje ikke det du spurte om, men tenkte det kunne være greit å legge til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cocola skrev (11 timer siden):

Jeg har en sparkesykkel som ikke går på strøm og et stort minus med den jeg har er at den er farlig å bruke når det regner/er vått på bakken. Bremsen er en bue over bakhjulet som du tråkker på. Sånn som er på de du linket til. 

Når det regner så blir bakhjulet vått og den bremsen har så og si ingen effekt. Det trenger heller ikke å være en veldig bratt nedoverbakke før farten øker selv om jeg tråkker hardt ned på bremsen.

 

Kanskje ikke det du spurte om, men tenkte det kunne være greit å legge til.

Såvidt jeg så, så er det håndbrems på noen. Men ja, glemte å nevne at de skal kunne brukes i regn også. Noen elsparkesykler kan det.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Med mindre du trenger å bære den noen plasser, så er det bedre med sykkel

Sparkesykkel er mest et leketøy 
På norske veier så ville jeg hatt en med gummihjul, og håndbrems

Skulle likt å se en kalkulasjon av hva som bruker mest energi av en sparkesykkel og en sykkel. Begge av samme standard og kvalitet.

Vil helst ha en med luftslanger. Håndbrems også ja. Harde hjul slår i alt. Kun hvis man skal kjøre på rette flater med harde hjul.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...