Gå til innhold

Skatt Hobby

ymirr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Ble fortalt av min mor som er regnskapsfører at man kan tjene penger på hobby innen en viss sum uten å måtte betale skatt. 
Jeg har en blogg hvor jeg legger ut tegninger hvor folk ber meg å tegne noe for dem for penger. 
Jeg har prissatt det med tanke på at dem fleste som følger bloggen ikke har den samme økonomien som folk i Norge. Gjennomsnitts "timelønn" blir gjerne 35kr. Det er ikke noe jeg ser for meg at jeg skal kunne livnære meg for frem i tid, det er noe jeg gjør for det hjelper på med noe ekstra her og der.

Jeg fikk en fortjeneste i 2019 på ca 19000kr, og følte meg usikker på det min mor fortalte meg. Sidene hos skatteetaten hjalp meg ikke noe særlig på å bli klokere på når man skal betale skatt. Jeg snakket med 3 forskjellige personer hos skatteetaten som sa jeg måtte skatte for dette og levere en næringsoppgave for dem under "50k," noe jeg gjorde. 
Jeg gikk fra å få tilbakebetalt nesten 3k, til å måtte betale 4.5k. Som da er en økning på over 7k skatt. Når jeg tjener 35kr timen, blir 7k skatt for mye til at jeg ser for meg å fortsette.   
Min mor står fortsatt for det hun har sagt, og jeg lurer på hvordan dette fungerer. 
Er det mulig å gjøre en liten ekstra fortjeneste på hobby uten å måtte skatte stort av det?

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Skrevet (endret)
ymirr skrev (1 time siden):

Er det mulig å gjøre en liten ekstra fortjeneste på hobby uten å måtte skatte stort av det?

Jeg forstår det slik at du ikke skal betale skatt før etter 55.000 kr, eller har jeg misforstått helt denne artikkelen fra skatteetaten? https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/frikort-eller-skattekort/

Du skal isåfall ha frikort. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Skrevet

Vet ikke hvordan det er i kombinasjon til ufør, men må ha litt over 50k i inntekt på firmaet mitt (ENK) før jeg må skatte av det, har da også frikort på jobben min. Så kan hende det lønner seg for deg å opprette ENK, høres ut som det du driver med er egnet til å gå i overskudd over tid..

Skrevet
NoTrace skrev (10 timer siden):

Frikort har man uansett om man er ENK eller privatperson. ENK og privatperson skattes likt.

Det stemmer, begge er næringsinntekt. Motsa heller ikke det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...