Sturle S Skrevet 14. august 2020 Skrevet 14. august 2020 13 hours ago, kremt said: Det er mao kun personer som skal fraktes, gods må ta dieselferge? Nei, gods kan fraktast elektrisk i dag, og i alle fall i 2030 når tunnelen skal vere ferdig. Nokre Tesla Semi i skytteltrafikk kan gjerne køyre vogner med plass til mange veteranbilar på. Det vert truleg billigare enn ferje. Gammaldagse lastebilar kan tauast. Ei ferje kan godt gå på batteri. 1
kremt Skrevet 14. august 2020 Skrevet 14. august 2020 6 hours ago, Sturle S said: Nokre Tesla Semi Vel, foreløpig er dette lite annet enn et luftslott. Det er ikke bare, bare å få til dette i stor skala.
RoyK Skrevet 14. august 2020 Skrevet 14. august 2020 Jeg lurer på hvordan dette kan rettferdiggjøres. En ny t-banetunnel gjennom Oslo har vært på tegnebrettet i årevis, men som vanlig er det ikke penger nok. Det bor rundt 1 million mennesker i og rundt Oslo. Hvor mange vil bruke denne nye Rogfast-tunnelen?
aanundo Skrevet 14. august 2020 Skrevet 14. august 2020 RoyK skrev (29 minutter siden): Jeg lurer på hvordan dette kan rettferdiggjøres. En ny t-banetunnel gjennom Oslo har vært på tegnebrettet i årevis, men som vanlig er det ikke penger nok. Det bor rundt 1 million mennesker i og rundt Oslo. Hvor mange vil bruke denne nye Rogfast-tunnelen? For noen år siden så jeg en oversikt hvor statens investeringer mellom 1990 og 2000 var satt opp i en tabell. I denne 10-års perioden investerte staten 60 av pengene i Oslo-regionen. 60% av befolkningen bor ikke i Oslo, så det handler om rettferdighet. Det burde kommet en lignende oversikt for perioden 2010-2020, og statens investeringer burde egentlig være i forhold til befolkningen i de forskjellige regionene. Kanskje med en nøkkel som gav ekstra til Nord Norge, hvor mye av verdiskapningen i landet er. Hvor mye av eksportinntektene skapes i Oslo?
0AAVKDA1 Skrevet 14. august 2020 Skrevet 14. august 2020 Dersom avstikkeren til kvitsøy blir for kostbar og man alikevel skal ha luftsjakter opp, kan man motere en veslevoksen heis! 1
Sturle S Skrevet 17. august 2020 Skrevet 17. august 2020 On 8/14/2020 at 4:22 PM, kremt said: Vel, foreløpig er dette lite annet enn et luftslott. Det er ikke bare, bare å få til dette i stor skala. Fleire køyrande prototypar i dagleg drift er meir enn eit luftslott. Mange tvilte òg på at Tesla skulle klare å produsere bilar i stor skala, men det har dei definitivt lukkast med. Tesla er heller ikkje dei einaste som kan produsere elektriske lastebilar, og er det neppe i 2030 heller: https://www.tu.no/artikler/elektriske-lastebiler-er-siste-brikke-som-gjor-db-schenker-helelektrisk-i-oslo/497314?key=O4kJLGvS 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå