Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problemer med helseangst. Tips?


rioi

Anbefalte innlegg

Jeg sliter til tider med helseangst eller hypokondri. Etter at covid19 ble en ting gikk jeg rundt å kjente etter vondt i halsen. Det vil si jeg svelget mye. Nå etter flere måneder går jeg fremdeles å svelger og har fått ganske vondt i halsen. Jeg svelger fordi jeg har vondt i halsen og har vondt i halsen fordi jeg svelger. Er redd for at jeg skader svelget permanent. Hver gang jeg jeg tenker på dette må jeg svelge. Ond sirkel altså. Noen med erfaringer eller tips? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg sliter tidvis med helseangst selv, så jeg kan relatere til hvordan du føler deg om dagen. Det er vanskelig å ha angst, men det er spesielt vanskelig å ha angst i en pandemi. Det du behøver er en god dose perspektiv. Det er ekstremt lite sannsynlig at du kommer til å bli smittet av viruset i Norge. Putter du deg selv i situasjoner som øker risikoen for smitte? Dersom svaret er nei, så kan du ta det helt med ro. Om du er en av de få som faktisk blir smittet (igjen - dette er ekstremt lite sannsynlig med mindre du drar til utlandet eller på fest med masse mennesker som ikke har forholdt seg til smittevernsreglene) og du må bli innlagt på sykehus, så er du heldigvis i veldig trygge hender, om ikke de tryggeste. Du må selvfølgelig fortsette å være bevisst på at viruset ikke har forsvunnet, men det går også helt fint om noen kommer borti deg på butikken eller om noen hoster på toget.

Du har laget deg selv en ny vane hvor du svelger mye mer enn nødvendig. Heldigvis så kan man bryte vaner, men da må man gjøre seg selv bevisst på det når vanen skjer. Når du merker at du blir veldig fokusert på å svelge mye, drikk vann istedet og minn deg selv på det jeg skrev ovenfor. Da får du etterhvert mindre vondt i halsen, og du kommer til å svelge mindre.

Det kommer til å gå bra!

 

 

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg beskrev problemet litt dårlig i trådstarten. Det som i Mars/April startet som frykt for covid19 har endret seg til bekymring for å ikke bli kvitt halsvondten. Jeg vet jo nå at jeg verken har Covid19 eller mest sannsynlig ikke vil få det heller pga hvor jeg bor og at jeg er nøye med avstand og renhold.

Covid19 kan altså fjernes fra ligningen for øyeblikket. 

Er bekymret for om jeg kan ha pådratt meg halsbetennelse ettersom smertene har vart så lenge. Jeg hoster ikke, bare sårt.

Lenke til kommentar

Det er sikkert bare ett vanlig virus sår fra forkjølelse.

Jeg vet litt om slik angst, hadde mye sånt når jeg var yngre,var syk en periode også da. Men hadde angst for at jeg ikke ble frisk av kuren jeg fikk.

 

Man skal IKKE renne ned legesenter hele tiden, men om angsten er ille, er det greit å få en helsesøster eller lege til å se på det.

Men aksepterer deres forklaring og diagnose, for de tar sjelden feil. Og ro deg ned om de vedtar falsk alarm...  Sånne virus sår er ganske vanlig etter forkjølelse, noen ganger merker du ikke forkjølelse symptomer engang, feks litt sår i halsen bare...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Man skal være forsiktig med å leke lege på internett, og avhengig av alvorlighetsgrad er det ikke sikkert man kan si noe som hjelper. Det som er viktig er at om du føler dette tar mye tid og krefter i hverdagen, så bestiller du en time og tar en prat med fastlegen. Ja, det er en ekstraordinær situasjon man er inne i (covid19), men det greier legesentrene å styre. Dette er jo ikke noe akutt, så du må jo selvfølgelig beregne en del ventetid.

Det som imidlertid var veldig til hjelp for meg - i det man kan kalle en liknende situasjon - var å lese litt relatert til helseangst. "Sjef i eget liv" og "Kongen anbefaler" av Ingvard Wilhelmsen er to svært gode bøker som var mye til hjelp med selve tankeprosessen.
Jeg fikk lesestoffet anbefalt av lege, og forfatteren er selv lege og professor, så det er antakelig folk som vet hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
rioi skrev (På 11.8.2020 den 11.32):

Jeg sliter til tider med helseangst eller hypokondri. Etter at covid19 ble en ting gikk jeg rundt å kjente etter vondt i halsen. Det vil si jeg svelget mye. Nå etter flere måneder går jeg fremdeles å svelger og har fått ganske vondt i halsen. Jeg svelger fordi jeg har vondt i halsen og har vondt i halsen fordi jeg svelger. Er redd for at jeg skader svelget permanent. Hver gang jeg jeg tenker på dette må jeg svelge. Ond sirkel altså. Noen med erfaringer eller tips? 

https://youtu.be/dUkQWljY-hg

Lenke til kommentar

Vær oppmerksom på de gangene du svelger så vil problemet korrigere seg selv over tid.

Ang. helseangst generelt, gå til lege der det virker fornuftig og gi slipp på problemet. For hva mer kan du gjøre? Bekymring hjelper ikke. Fornuften holder i massevis.

Hvis du vil gå enda dypere kan du sette som mål å bli bevisst på den engstelige energien all bekymring springer ut i fra, og hvordan du blir "sugd inn" i det. Bare det at du er bevisst på dette og oppfatter det som uønsket tillater det å falle bort av seg selv. Det er alt du trenger å gjøre for å løse helseangst permanent.

Helseangst er en uvane som må glemmes. Det er bokstavelig talt samme mekanisme som for eksempel å glemme en ferdighet du lærte for lenge siden, og hvordan gjør man best det? Man fokuserer på noe annet, noe mer givende.

Endret av Relio
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
rioi skrev (5 timer siden):

Jeg harnå bestilt begge bøkene som raspeball anbefalte. Takk for tips folkens!

 

Og sitt videoen jeg lenket til? Det er han som har skrevt bøkene. Fremragende kar. 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
On 8/11/2020 at 11:32 AM, rioi said:

Jeg sliter til tider med helseangst eller hypokondri. Etter at covid19 ble en ting gikk jeg rundt å kjente etter vondt i halsen. Det vil si jeg svelget mye. Nå etter flere måneder går jeg fremdeles å svelger og har fått ganske vondt i halsen. Jeg svelger fordi jeg har vondt i halsen og har vondt i halsen fordi jeg svelger. Er redd for at jeg skader svelget permanent. Hver gang jeg jeg tenker på dette må jeg svelge. Ond sirkel altså. Noen med erfaringer eller tips? 

Det du sier er jo ganske klar tale, man får ikke slike tanker dersom man er frisk i utgangspunktet, dette er noe som oppstår dersom du allerede er syk.

Så hvis du tenker dette, så er du syk. Ingen friske mennesker går rundt å bekymrer seg, de er opptatt med å ha det gøy, være ute i sandkassen og leke med seg selv og alt det andre.

Men det kan jo være både det ene og det andre som er årsaken til dette, da det foreløpig kun er kjent et eneste symptom for alle kjente og "ukjente" sykdommer der ute...

Så kanskje du har en allergi, eller er skadet, eller har fått en eller annen forgifting i en eller annen form. Kanskje du spiser for mye for ofte, kanskje du beveger deg feil eller for lite eller for mye, ikke så lett å si. Men det hele kommer tross alt tilbake til KUN 1 ting, nemlig - smertene.

Så kanskje du skal faste, trene, legge om dietten fra kjøtt til grønt eller motsatt, kanskje du skal flytte?? Ikke så lett å si men det har ALLTID med smertene å gjøre, så du må finne ut av hva som gjør det og hvordan du kan løse selve smertene, kan være hva som helst, men ofte gjerne det du tror...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...