Gå til innhold

Skade på privat utstyr ifbm reklamasjon


Anbefalte innlegg

Kanskje noen her kan gi meg tips og råd om hvordan jeg bør gå frem i denne saken.

 

Jeg var å kjøpte matjord fra det kommunale gjenvinningfirmaet her hvor jeg bor, og når jeg kom hjem ser jeg at jorden var forurenset med plast, glass, metall, porselen, leire, etc.
Jeg ringte dagen etter og ville reklamere, noe som var greit. Jeg kunne bare komme innom for å levere det tilbake.

Når de laster av jorden av hengeren, så bruker de en stor hjullaster (jeg hadde lånt en henger av den mindre sorten fra en i familien).
På slutten var sjåføren uheldig og skrapte borti hengeren. Det gjorde at lemmen bak ble ødelagt og en del av treplata som dekker bunnen ble ødelagt.
Plata var uten skader når jeg fikk låne den og den var dekt i et materiale fra fabrikk som gjør den motstandsdyktig mot skader og vann. Hvis den ikke blir reparert vil den starte å råtne og bli ødelagt.

Eieren av hengeren var hyggelig og sa at på grunn av alderen på hengeren så er det vanskelig å finne en ny lem bak. Akkurat det er uansett kosmetiske skader og det skal gå fint å hamre den sånn noenlunde rett igjen. Treplata derimot er det vanskelig å gjøre noe med selv og den må enten byttes helt ut eller repareres (som vil si skjære ut en del av den, sette på ny plankebit og dekke den med tilsvarende materiale som var der før).

Det jeg lurer på her er hva slags rettigheter jeg har i forbindelse med dette? Plata som er ødelagt er bare noen få år gammel og var uten skader når jeg fikk den. Selve plata er byttet av et profesjonelt henger-firma som opererer flere steder i Norge, så det er ikke noe han bare har satt sammen selv. Han betalte ca 7.000 for jobben når det ble gjort. 

Jeg har sendt mail til gjenvinningfirmaet som skadet hengeren og har ikke fått svar enda. Jeg vil uansett prøve å forberede meg mest mulig så jeg vet hva jeg kan kreve. Jeg vil jo helst at de betaler for å bytte ut hele plata igjen. En ting er jo å fikse den "store" skaden bak, men de har jo laget riper langs hele plata og utseendet messig ser den jo heller ikke ut i forhold til hvordan den var når jeg fikk den. Eieren av hengeren sa at det går bra at det er riper på den, det er ikke de som bekymrer han. Jeg føler uansett på samvittigheten min når det gjelder å levere tilbake noe jeg har lånt i en dårligere stand enn den var når jeg fikk den..

Legger ved noen bilder her som viser skadene. 

20200809_190141.jpg

20200729_123736.jpg

20200809_190136.jpg

20200809_190145.jpg

20200809_190150.jpg

20200729_123730.jpg

20200729_123727.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I prinsippet er det vell ingen forskjell på om hjullastaren skada tilhengaren eller bilen din? Eg kan heller ikkje sjå at det at skaden oppstod i samband med ei reklamasjonssak har betyning for erstatningsspørsmålet.

Eit råd kan være å melde inn dette som ei forsikringssak til ditt forsikringsselskap til å få hjelp til ta saka vidare. Dersom du har kasko så vil forsikringsselskapet dekke skaden med ein gong og sendre regresskrav til renovasjonsselskapet slik at du slepp å vente på at saka skal bli avgjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...