Gå til innhold

Bruke LCD fra tynn klient

P@rm@nn

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Bakrun:

Nabofruen jobber i en bedrift som tidligere leeset(eller noe) maskinkraft fra en bedrift i Oslo. De brukte SunRay150, tynne clienter, til å koble seg opp mot serveren og jobbe på den. Avtalen var at når leietiden gikk ut skulle denne bedriften "gjøre" klientene om til vanlige lcd skjermen som de kunne bruke. Bedriften gikk vist konkurs så nå sitter de med 5 tynne klienter de gjerne skulle ha gjort om til vanlige Lcd skjermer. Å få gjort dette hos proffesionelle kostet vist mye mer enn det smakte. Derfor spurte de om jeg kunne prøve. Jeg tokk selvfølgelig ikke ansvar om jeg ødela de.

Problem:

Vell, få konvertert disse tynne klientene til Lcd skjermer som kan brukes på en vanlig maskin. Det er snakk om SunRay150. Den har ingen vanlig innport. Det er vist så vidt jeg forstår en vanlig Lcd skjerm med en liten datamaskin innebygd. Skjermen er "15" 1024x768 TFT-LCD flat panel display with backlight system @ 60Hz".

dscn0026.640.jpg

Dette er skjermen åpnet opp og sett bakfra. Jeg tror at den store platen til høyre er datamaskinen. Den har mange brikker som kan minne om ram og på den står det PWA-HALO/MB. Det er fra den alle usb portene, nettverkortet, svideo og vga-ut er.

Det er den til høyre som jeg tror er kretskortet til skjermen. På det står det Samsung.

dscn0029.640.jpg

Det går bare 2 kabler mellom disse 2 kretskortene. Det ene er åpenbart strømforsyning. Det andre er en samling av 30 små ledninger. Dette tror jeg er overføringen av bilde. Jeg vil tro at det er DVI-D, ettersom jeg har forstått at den også består av 30 ledere. Min tanke var rett å slett å koble den fra hovedkortet og prøve å koble meg inn istedenfor. Slik at den viser de signalene jeg sender. De 2 andre ledningene som går fra "samsung" kretskortet går til selve displayet. Endå en grunn til at jeg tror at det er det kretskortet som er skjermens krettskort.

Så er det noen problemer. For det første, hva mener folk om teorien min?

For det andre, hvordan vet jeg hvilken av de lederene som er hvilken?

For det 3. disse skal brukes på MAC'er. De har så vidt jeg vet dvi-D(I) utgang, om det så er slik at overføringen er standard dvi og at skjermen er en standard Lcd skjerm, vil da MAC en trenge ekstra drivere?

Om det er noen som har gjort noe lignene, eller kan mye om Lcd skjermer så hadde jeg satt pris på tips.

Flere bilder kan man finne her. Serveren står desverre bare på om dagen(når jeg ikke sover).

Endret av blacktower
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har en fin teori kompis, men jeg kan dessverre ikke hjelpe deg. Men jeg kan jo tipse deg;)

SMG NORWAY i Sandefjord er importøren av Samsung i Norge. Disse kan sikkert hjelpe deg litt mer enn det jeg kan. Ellers mener jeg at det er en teknikker ved navn Anders (tror jeg han heter) på Infocare som virkelig er en gud på akkurat dette området. Ringer du infocare er det bare å be om teknisk og lcd avdelingen.

Håper disse to ledetrådene hjelper litt. Skal du bruke den til mac må du jo ha en dvi til aci kontakt, eller tar jeg feil her?

uansett, lykke til...

Skrevet (endret)

kanskje han døde idet han begynte å fikle inni skjermen med strømmen på?

(bump)

Endret av jhsveli
Skrevet (endret)

Du kan jo kontakte skolen min... Vi har sun maskiner. Skolen har alerede kjøpt flere brukte meskiner, og vi har 28 nye + en ny server som skolen fikk fra sun. (sun ray 1) Se mer her

Endret av Selle
Skrevet (endret)

oivind_dahle:

Han svarer sikkert, neste gang han sjekker tråden.

Du kan jo sende ham en PM istendenfor og bumpe? :roll:

Ellers så får du ha en fin dag....

/Cyrus

Endret av Cyrus
Skrevet

Aiai her var det jammen blitt mye liv. Den kommer ikke opp på siste 10 poster, så da eksisterer den liksom ikke :blush:

Det har ikke skjedd mye mer. Jeg jobber med å få tak i tekniske tegninger fra SUN, dog det ser ikke ut til å være helt enkelt. De spesielt intereserte kan lese mailen jeg sendte og svaret. Når jeg ringte de kom jeg til den svenske delen, de kjører vist både svergie og norge. Jeg regner med at språkproblemer var en av grunnene til at jeg ble bedt om å sende på mail.

> Hei.

> Jeg ringte dere for noen dager siden. Da snakket jeg med en hyggelig dame,

> som ba meg sende spørsmålet på mail.

> Om det er problemer med å forstå hva jeg skriver så si ifra hva som er

> vanskelig å forstå så kan jeg prøve å ordlegge meg på engelsk.

>

> Bakrun:

> Jeg har en SunRay 150 tynn klient. Den fikk jeg fra en bedrift som hadde

> avsluttet kundeforholdet med dere. Jeg har altså ingen rett til service

> hos dere.

> Denne tynne klienten inneholder så vidt jeg vet en vanlig LCD skjerm. Det

> er den jeg vil bruke.

>

> Problem:

> Mitt problem er å få brukt skjermdelen av den tynne klienten på f.eks en

> windows maskin. Min teori er at "data-delen" og "skjerm-delen" er koblet

> sammen med en DVI kontakt, og at jeg dermed kan koble på en vanlig

> data-maskin med DVI kontakt på skjermen.

> For å kunne gjøre dette trenger jeg imidlertid å vite litt om koblingen

> mellom selve skjermen og hardwaren til den tynne klienten.

>

> Ønske:

> Det jeg ønsker er tekniske tegninger over skjermen. Jo mer detaljert jo

> bedre. Helst en grundig oversikt over selve koblingen mellom skjermen og

> "data-seksjonen".

> Jeg har som nevnt før ikke et kundeforhold til dere. Og jeg ber heller

> ikke om service. Dog hadde det vært fint om jeg kunne få tekniske

> tegninger, så jeg kan prøve meg fram selv.

>

> Mvh xxxxxxx

Svaret jeg fikk tillbake :

Hei Erik

På sunsolve.sun.com finner du mere informasjon om SunRay 150.

http://sunsolve.sun.com/handbook_pub/Syste.../SunRay150.html

Det var ikke akkurat hva jeg ventet meg.

Jeg sendte en mail:

Takk for informasjonen. Men det var desverre ikke helt hva jeg var ute etter. Jeg ønsker tekniske tegninger over selve skjermen. Altså hvordan de forskjellige komponentene er koblet sammen. Grunnen til dette er som sagt et forsøk på å koble selve skjermdelen på en vanlig DVI kontakt. Dette vil bli mye

lettere om jeg hadde kunskap om den tekniske løsningen som blir brukt til å overføre bilder til skjermen.

Mvh Erik Parmann

Jeg håper på tekniske tegninger, men inser at det avhengier veldig av hvaslags type ho SUN som motar mailen min. Håper det er en av "hobby-mekker" typen:-P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...