Gå til innhold

Mesh-nettverk: original ruter en del av nettverket?


Anbefalte innlegg

Hei,

Vurderer å gå til anskaffelse av et rimelig mesh-nettverk. Slik huset er utformet og erfaringer med dagens ruteroppsett tror jeg fire noder/aksesspunkter er det mest hensiktsmessige.

Spørsmål:

Vil Telenor-ruteren vi allerede har være en del av meshnettverket, slik at jeg kan ta til takke med å kjøpe en 3-pakning med noder (f eks TP-Link Deco M4) og fortsatt få sømløs overgang mellom de 4 ulike nodene? Altså at jeg slipper å bytte WiFi-nettverk på mobil/laptop mellom mesh-nettverk og originalruter.

Eller vil kun de tre mesh-nodene operere som et meshnettverk, slik at jeg egentlig må sette en mesh-node rett ved siden av originalruteren min for å få mesh-nettverk-dekning i kjellerstuen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Deco kan normalt sett settes i bromodus/ap-modus, og da brukes sammen med ruter fra internettleverandøren. I et slikt tilfelle bør man deaktivere wifi fra internettleverandøren (mao. den blir ikke en del av mesh-oppsettet). Du vil da ikke få utnyttet alt av funksjonalitet som Deco kan tilby. Selv kjører jeg Deco X60 i bromodus bak en Asus RT-AC3200, ettersom den rent rutermessig for min del er litt bedre på enkelte områder.

En fordel med å bruke ruteren fra internettleverandøren kan være hvis man har IPTV. 

Lenke til kommentar
On 7/17/2020 at 3:55 PM, 6530b said:

Vil Telenor-ruteren vi allerede har være en del av meshnettverket, slik at jeg kan ta til takke med å kjøpe en 3-pakning med noder (f eks TP-Link Deco M4) og fortsatt få sømløs overgang mellom de 4 ulike nodene? Altså at jeg slipper å bytte WiFi-nettverk på mobil/laptop mellom mesh-nettverk og originalruter.

Eller vil kun de tre mesh-nodene operere som et meshnettverk, slik at jeg egentlig må sette en mesh-node rett ved siden av originalruteren min for å få mesh-nettverk-dekning i kjellerstuen?

Jeg har TP-Link Deco M9+ med 3 noder og Altibox fiber. Du har i hovedsak 2 valg: enten bruke Telenor-ruteren som ruter men med Wifi slått av og Deco-mesh i aksesspunkt-modus, eller Telenor-ruteren i bro-modus (ingen Wifi/ingen ruterfunksjon) og bruke Deco som ruter. 

Jeg gjør det siste fordi Altibox har veldig begrenset konfigurering av Zyxel-ruteren de leverer, så den løsningen gir meg best kontroll. Så svaret på spørsmålet er vel at Telenor-ruteren din typisk vil ha Wifi deaktivert uansett løsning. 

Lenke til kommentar
15 hours ago, cacb said:

Jeg har TP-Link Deco M9+ med 3 noder og Altibox fiber. Du har i hovedsak 2 valg: enten bruke Telenor-ruteren som ruter men med Wifi slått av og Deco-mesh i aksesspunkt-modus, eller Telenor-ruteren i bro-modus (ingen Wifi/ingen ruterfunksjon) og bruke Deco som ruter. 

Jeg gjør det siste fordi Altibox har veldig begrenset konfigurering av Zyxel-ruteren de leverer, så den løsningen gir meg best kontroll. Så svaret på spørsmålet er vel at Telenor-ruteren din typisk vil ha Wifi deaktivert uansett løsning. 

Det er ingen hensikt i å bruke Telenor-ruteren i bromodus, da det i praksis vil være "bro fra ethernet til ethernet". Da kobler man heller bort ruteren og koble Deco direkte til fibermodemet.

Lenke til kommentar
4 hours ago, NULL said:

Det er ingen hensikt i å bruke Telenor-ruteren i bromodus, da det i praksis vil være "bro fra ethernet til ethernet". Da kobler man heller bort ruteren og koble Deco direkte til fibermodemet.

Det kommer an på, i mitt tilfelle tas TV-signal direkte ut fra altibox-ruteren (Zyxel) til TV dekoder, så altibox-ruteren har en rolle selv om den står i bro-modus. Forøvrig merker jeg intet tap i hastighet ved å sette altibox-ruteren i bro-modus, jeg måler uansett over 500 Mbit/s i Decoen. 

For de som liker å eksperimentere er det sikkert mye man kan gjøre selv, men en tanke er også at den dagen nettet faller ut så er det lettere å feilsøke med ISP-ens ruter på plass.

Lenke til kommentar
4 hours ago, cacb said:

Det kommer an på, i mitt tilfelle tas TV-signal direkte ut fra altibox-ruteren (Zyxel) til TV dekoder, så altibox-ruteren har en rolle selv om den står i bro-modus. Forøvrig merker jeg intet tap i hastighet ved å sette altibox-ruteren i bro-modus, jeg måler uansett over 500 Mbit/s i Decoen. 

For de som liker å eksperimentere er det sikkert mye man kan gjøre selv, men en tanke er også at den dagen nettet faller ut så er det lettere å feilsøke med ISP-ens ruter på plass.

For Altibox løsning har det en hensikt - potensielt av flere årsaker. For Telenors løsning har det ikke det. I tillegg tror jeg kun bromodus er mulig på den ved bruk av ADSL - da er det logisk, ettersom man ønsker å utnytte ADSL-modemet. På aksesser som gir Ethernet inn til ruteren (HFC og fiber), vil det ikke være hensiktsmessig om det så hadde vært mulig.

Hos Altibox er det vel litt forskjellige løsninger avhengig av rutermodell. For noen går fiberen da inn i den kombinerte ruteren/mediekonverteren, mens hos Telenor er det alltid en separat "fibermodem".

Men kan være enig at det kan være fordeler knyttet til eksemelvis kundeservice. Da vil det også være fordelsmessig å evt. kjøre Deco eller annet mesh-sett i AP-modus og beholde selve ruterfunksjonaliteten i ISP-ens ruter. For de med TV levert via IPTV blir det også fort en fordel. Hos en del leverandører blir det en del ekstra konfig å få IPTV til å fungere på eget utstyr, samtidig som en del rutere (og annet nettverksutstyr) nødvendigvis ikke takler IPTV spesielt godt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...