Gå til innhold

KOMMENTAR: Inkluderende koder søkes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra med fokus på UU, men;

Listen over krav man kan stille (og stilles) til utviklere er uendelig lang allerede. Man kan ikke forvente at en utvikler skal inneha all denne kunnskapen på forhånd, i tillegg til å:

- kjenne alle fallgruvene med dato, tid og tidssoner

- kjenne alle fallgruvene med encoding

- kjenne alle fallgruvene med flyttall

- kjenne alle fallgruvene med javascript

- kjenne flere forskjellige pakkesystemer ut og inn

- vite om alle raritetene til alle populære nettlesere i alle formfaktorer og varianter (det er rikelig av dem også i 2020), selvsagt i tillegg til hvordan html fungerer i alle verdens epostklienter

- kunne oppdage og unngå alle typer sikkerhetshull

- kunne GDPR og personvern ut og inn

- ha devops-mentalitet (kunne frontend, backend, database, deploye, drifte infrastruktur, osv.)

- ha mange års erfaring innen akkurat de 5 spesielle rammeverkene akkurat din bedrift bruker

Så nei, ikke legg dette inn i stillingsannonsen din, vær så snill!

Ta heller konsekvensen av at du ønsker en gitt kompetanse inn i din bedrift og tilby kurs, opplæring og veiledning etter du har ansatt en kandidat som viser evnen til å lære og tilpasse seg nye oppgaver og krav. Det er tross alt det viktigste hos en utvikler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva legges egentlig i universell utforming her? Mye at det mer konkrete på listen fremstod for meg som egenskaper som gjør en bedre i stand til å lese/bruke koden i forskjellige platformer og med lavere terskel, men om jeg har forstått det riktig vil det her i stor grad dreie seg om at sluttproduktet i seg selv er mindre tilgjengelig. Hvordan manifesterer dette seg for bruker? 

Lenke til kommentar

 

1 hour ago, herzeleid said:

Hva legges egentlig i universell utforming her? Mye at det mer konkrete på listen fremstod for meg som egenskaper som gjør en bedre i stand til å lese/bruke koden i forskjellige platformer og med lavere terskel, men om jeg har forstått det riktig vil det her i stor grad dreie seg om at sluttproduktet i seg selv er mindre tilgjengelig. Hvordan manifesterer dette seg for bruker? 

Hvis du tenker først på de som har nedsatte funksjoner, feks blind. De er avhengig av at html'en kan leses og forstås. Så hvis en tilsynelatende tom div egentlig er et bilde ved hjelp av fiffig css/js og ingen alt-tekst så vil ikke denne personen forstå innholdet.

Endret av atlemag
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra poeng med UU i stillingsannonser, men kanskje kan vi bare bruke forkortelse WCAG som nøkkelord. Den står jo for retningslinjer og egentlig kan vi snakke om standard og ikke minst er deler av WCAG også implementert i regler og til og med lovverker over hele verden. Og ikke glem designere, de er jo første i rekken som må tenke på UU.

Det som jeg oppfatter som største kilde av hele problemet med manglende fokus på UU er egentlig manglende fokus på UU i høyskoler og på universiteter (den kommer, men for sakte);

alle som studerer for å jobbe med nett og mobil (UI & UX design, back-end & front-end, tekniske redaksjon ++) burde ha minst en skikkelig gjennomgang av WCAG + en eksamen som dekker siste gyldige retningslinjer. Har sjekket pensum til flere bachelor studier nå og det ser ikke veldig lyst ut mtp. UU. Staten kommer sikkert til å gjøre noe med det. WAD kommer, regulativer krever mer kompetanse og innsats, så det kommer sikkert. Men jo før den kommer jo bedre for alle...

WAS sertifiseringa ser bra ut i CV-en og er en indikator at kandidat har litt peiling på UU men den er alt for teoretisk. Håper at IAAP jobber med å lage den mer praktisk. Trenden i USA viser at bedrifter ansetter tilgjengelighetseksperter med budsjetter eller hvis det er snakk om mindre firmaer ansetter konsulenter på oppdrag. Saken med UU er - som sikkert kjent - at den trenger kontinuerlig innsats, så hvis bedrift er online-først, da må de ha en UU budsjett og mandat til å utføre den...

Og ja, vi trenger mer kompetanse, alle sammen, så skikkelig viktig med en bra UU on-boarding, og UU som en del av utviklingsprosedyrer fra design til implementering og testing. Egentlig burde alle som lager og tester front-end kunne bruke skjermleser (grunnlegende). Her er det også veldig stor potensial å inkludere mennesker med vansker. De har størst potensial for å skikkelig brukerteste løsninger og fortelle om beste bruker reiser til utviklere.

Og sist, men ikke minst - beslutningstakere og de som bestiller og betaler løsninger må være flinkere og kreve UU fra dag 1. Ikke bare de store offentlige, men absolutt alle sammen. "Demand og supply" pleier å fikse ting i markedet automagisk :)

Bare mine tanker... Igjen - veldig bra poeng med å ha mer fokus på UU, det er bra at vi alle får mer bevissthet om så viktig tema!

Lenke til kommentar
atlemag skrev (1 time siden):

 

Hvis du tenker først på de som har nedsatte funksjoner, feks blind. De er avhengig av at html'en kan leses og forstås. Så hvis en tilsynelatende tom div egentlig er et bilde ved hjelp av fiffig css/js og ingen alt-tekst så vil ikke denne personen forstå innholdet.

Takk for forklaringen. Så vi snakker i hovedsak om tilgjengelighet for funksjonshemmende og andre med særskilte behov, på samme måte som når en snakker om universell utforming i forbindelse med bygg, og egentlig lite om at koden i seg selv skal være lesbar av annen programvare eller andre kodere, selv om det selvfølgelig vil kunne være en forutsetning eller bieffekt? 

Lenke til kommentar
ButterScotch skrev (På 14.7.2020 den 10.32):

Man kan ikke forvente at en utvikler skal inneha all denne kunnskapen på forhånd

Takk for innspill, ButterScotch. Det er ikke for mye å forlange at utviklere skal kunne skrive god kode. Tilgjengelighet har alltid vært en del av weben. Dette handler om å kunne sitt fag.

En god sammenligning er byggebransjen. Der er Byggteknisk forskrift (TEK17) veldig godt innarbeidet. «Alle» kan den og følger den.

Er likevel helt enig med deg at bedrifter bør tilby kurs, opplæring og veiledning.

Lenke til kommentar
herzeleid skrev (På 14.7.2020 den 10.51):

Hva legges egentlig i universell utforming her? Mye at det mer konkrete på listen fremstod for meg som egenskaper som gjør en bedre i stand til å lese/bruke koden i forskjellige platformer og med lavere terskel, men om jeg har forstått det riktig vil det her i stor grad dreie seg om at sluttproduktet i seg selv er mindre tilgjengelig. Hvordan manifesterer dette seg for bruker? 

Hei herzeleid. Dersom du ikke kjenner til universell utforming kan jeg anbefale deg å se videoen Universell utforming av IKT på 2 minutter fra Digitaliseringsdirektoratet.

Lenke til kommentar
Vodnar skrev (På 14.7.2020 den 13.17):

Veldig bra poeng med UU i stillingsannonser, men kanskje kan vi bare bruke forkortelse WCAG som nøkkelord. Den står jo for retningslinjer og egentlig kan vi snakke om standard og ikke minst er deler av WCAG også implementert i regler og til og med lovverker over hele verden. Og ikke glem designere, de er jo første i rekken som må tenke på UU.

Det som jeg oppfatter som største kilde av hele problemet med manglende fokus på UU er egentlig manglende fokus på UU i høyskoler og på universiteter (den kommer, men for sakte);

alle som studerer for å jobbe med nett og mobil (UI & UX design, back-end & front-end, tekniske redaksjon ++) burde ha minst en skikkelig gjennomgang av WCAG + en eksamen som dekker siste gyldige retningslinjer. Har sjekket pensum til flere bachelor studier nå og det ser ikke veldig lyst ut mtp. UU. Staten kommer sikkert til å gjøre noe med det. WAD kommer, regulativer krever mer kompetanse og innsats, så det kommer sikkert. Men jo før den kommer jo bedre for alle...

WAS sertifiseringa ser bra ut i CV-en og er en indikator at kandidat har litt peiling på UU men den er alt for teoretisk. Håper at IAAP jobber med å lage den mer praktisk. Trenden i USA viser at bedrifter ansetter tilgjengelighetseksperter med budsjetter eller hvis det er snakk om mindre firmaer ansetter konsulenter på oppdrag. Saken med UU er - som sikkert kjent - at den trenger kontinuerlig innsats, så hvis bedrift er online-først, da må de ha en UU budsjett og mandat til å utføre den...

Og ja, vi trenger mer kompetanse, alle sammen, så skikkelig viktig med en bra UU on-boarding, og UU som en del av utviklingsprosedyrer fra design til implementering og testing. Egentlig burde alle som lager og tester front-end kunne bruke skjermleser (grunnlegende). Her er det også veldig stor potensial å inkludere mennesker med vansker. De har størst potensial for å skikkelig brukerteste løsninger og fortelle om beste bruker reiser til utviklere.

Og sist, men ikke minst - beslutningstakere og de som bestiller og betaler løsninger må være flinkere og kreve UU fra dag 1. Ikke bare de store offentlige, men absolutt alle sammen. "Demand og supply" pleier å fikse ting i markedet automagisk :)

Bare mine tanker... Igjen - veldig bra poeng med å ha mer fokus på UU, det er bra at vi alle får mer bevissthet om så viktig tema!

Takk for gode innspill, Vodnar!

Jeg er uenig i at det er designere som i første rekken må tenke på universell utforming. Ser vi på WCAG som du nevner, så er de fleste retningslinjene tekniske. WCAG har 13 retningslinjer. Veldig forenklet vil jeg si at 7 av dem i hovedsak handler om kode, og kun 3 av dem handler om visuell design. De resterende handler mest om innhold og sikkerhet.

Det er godt mulig at høyskoler og universiteter burde gjøre mer – dette kan jeg for lite om. Stoler på deg :)

Er helt enig i at sertifiseringene til IAAP er veldig teoretiske. Det er likevel de eneste sertifiseringene innen faget vi har, hvertfall med en viss tyngde.

Er også helt enig med deg angående å brukerteste med grupper som har utfordringer. Det er mye viktigere enn å forholde seg til retningslinjer som WCAG. Dette ansvaret faller mer på produkteier enn på koderne, og min kommentar handler om god kode. 

Igjen, takk for kommentarer. Stå på!

Lenke til kommentar
Anders Ekkje Slettebø skrev (På 15.7.2020 den 13.32):

Takk for innspill, ButterScotch. Det er ikke for mye å forlange at utviklere skal kunne skrive god kode. Tilgjengelighet har alltid vært en del av weben. Dette handler om å kunne sitt fag.

En god sammenligning er byggebransjen. Der er Byggteknisk forskrift (TEK17) veldig godt innarbeidet. «Alle» kan den og følger den.

Er likevel helt enig med deg at bedrifter bør tilby kurs, opplæring og veiledning.

Å skrive god kode er kontekstavhengig. Du ber i praksis om at man kun skal ansette utviklere til webutvikling som allerede er erfarne nok og spesialiserte nok til å ha innsikt i alle aspektene det måtte innebære. Jeg tror antall aktuelle kandidater da faller dramatisk, og med dagens marked har man i praksis ikke muligheter for å ansette noen.

Det toucher også andre siden av poenget mitt, gode utviklere tilpasser seg arbeidsoppgavene og både kan og må innta ganske store mengder domenespesifikk kunnskap i enhver jobb. Derfor: ikke legg det inn i annonsen, men fokuser heller på det i bedriftskulturen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...