Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva blir greia hvis jeg velger å chippe bilen? Snakka med en fra statens vegvesen og det virket som ett helvete uten like. At det bare var å glemme fordi forsikringen ble MYE dyrere/unulig, de som chipper må gi en sjuk rapport som jeg må gi til statens vegvesen og så må jeg betale masse penger til dem for å få den omregistrert hvis de i det hele tatt godkjenner chippingen osv. Hva er greia? Er dette bare tull? Hva skjer hvis jeg chipper bilen og havner i en ulykke uten å ha meldt det inn til forsikringsselskapet og statens vegvesen? Har motoren godt av å bli chippet? Hvordan blir slitasjen/forbruket? Noen med erfaring? 

Endret av Grahala
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Styr unna. I tillegg til problemene du nevner er det nye annet som kan gå galt. Alt fra kobling gear kasse og akslinger.

pluss at du kan skade motoren. 

Noen fabrikanter tilbyr ytelsesøkning  samtidig som du beholder garanti på motor og drivverk. Det er vel det eneste trygge måten å gjøre det på. Tviler på at motorforsikring gjelder om bilen blir chippet

Skrevet

At bilen tar skade av det er nok ikke tilfellet, så lenge man gjør det noenlunde ordentlig og ikke kjører på full guff av det som finnes.

Bilmotorer yter veldig mye mer enn hva de gjør fra fabrikk, slik at de skal fungere i alle typer miljøer i verden.

Men med økt hestekrefter så må nok dette omregistreres, da koster det fort noen kroner pr hestekreft (500kr-1000kr pr hk, tror jeg?)

Skrevet
Merko skrev (26 minutter siden):

At bilen tar skade av det er nok ikke tilfellet, så lenge man gjør det noenlunde ordentlig og ikke kjører på full guff av det som finnes.

Bilmotorer yter veldig mye mer enn hva de gjør fra fabrikk, slik at de skal fungere i alle typer miljøer i verden.

Men med økt hestekrefter så må nok dette omregistreres, da koster det fort noen kroner pr hestekreft (500kr-1000kr pr hk, tror jeg?)

etter det jeg vet,så er hk avgiften borte nå,så er bare og chippe bilen,og få det skrevet inn i vognkort,men man må også ta hensyn til bremser bla.

er mange bilmotorer som det kun er forskjell på elektronikken på,bilen min ble levert med 126hk,163hk og 180hk,samme motor,kun elektronikken som styrer det

Skrevet
Oter skrev (24 minutter siden):

er mange bilmotorer som det kun er forskjell på elektronikken på,bilen min ble levert med 126hk,163hk og 180hk,samme motor,kun elektronikken som styrer det

 

Jepp.

Ofte er det bare programvare også som gjør at man kan "låse opp" mer hestekrefter.

Skrevet

Snakk med et par tunere, og forhør deg om hvilke erfaringer de har vedrørende din bil. Noen biler kan lett tunes mye og beholde holdbarheten til motor, gear og drivverk, mens andre ikke har så mye å gå på.

Skrevet

chippet en BMW 1-serie fra 116hk til ca 190hk. Kjørte med den slik fra ca når bilen hadde rullet 70.000km til 115.000km uten et feilslag og angret aldri. Beste oppgraderingen jeg har gjort med en bil ihvertfall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...