Gå til innhold

Kraftigste vekst i PC-salget på 10 år – og korona har «skylden»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987123849734

Teknologisk har hele pc markedet stoppet opp. Når du får like mye futt i en bærbar pc idag som for 10 år siden, er det nesten ikke noe poeng å bytte ut maskinene. Man har forsøkt å forvandle PCer fra et teknologisk produkt til et mote produkt (som Apple har gjort med telefoner og nettbrett) dette har man man nok ikke klart i like stor grad. Da står man igjen med dårlige tekniske produkter som ingen vil ha.

Jeg har over lang tid ønsket en mer moteriktig bærbar pc, men når jeg da må velge et teknisk dårligere produkt, blir valget rett og slett å ikke kjøpe noe nytt. Det samme sier mange andre teknisk interesserte, det er rett og slett ikke noe fristende med nye maskiner lengre.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, mittvisningsnavn said:

Teknologisk har hele pc markedet stoppet opp. Når du får like mye futt i en bærbar pc idag som for 10 år siden, er det nesten ikke noe poeng å bytte ut maskinene. Man har forsøkt å forvandle PCer fra et teknologisk produkt til et mote produkt (som Apple har gjort med telefoner og nettbrett) dette har man man nok ikke klart i like stor grad. Da står man igjen med dårlige tekniske produkter som ingen vil ha.

Jeg har over lang tid ønsket en mer moteriktig bærbar pc, men når jeg da må velge et teknisk dårligere produkt, blir valget rett og slett å ikke kjøpe noe nytt. Det samme sier mange andre teknisk interesserte, det er rett og slett ikke noe fristende med nye maskiner lengre.

Jeg kan ikke si jeg er enig.

F.eks. Geforce 1650 er billigere og over dobbelt så rask som Geforce 550. SSD har ført til en massiv økning i overføringshastighet og flere cores har ført til bedre processorytelse.

Grunnen til at man engang kan fokusere på stilige PC-er, er fordi moderne bærbare PC-er er sterke nok til å kunne yte bra uten å ta masse plass.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123849734

Ingenting av dette er nytt. Ssd og flere kjerner har vært med i veldig mange år allerede. Ser man på billigvariantene idag sammenlignet med for 5-10 år siden så leveres de faktisk med mindre minne idag enn den gangen. Det at det selges PCer med snurredisker idag er jo helt bort i natta.

Skal ikke uttale meg om skjermkort, for dette følger jeg ikke med på. I de fleste tilfeller så er ikke skjermkort så veldig avgjørende, med mindre man er glad i å spille eller jobber med tungt grafisk arbeid, men dette gjelder ikke majoriteten av pc brukere.

Lenke til kommentar
oppat skrev (11 timer siden):

Jeg tror AMD er en del av grunnen. Det er i år de har sluppet de virkelig bra CPU/APUene for bærbare maskiner.

Tror ikke jeg. Blant "hvermansen" så spiller nok ikke AMD vs Intel noen rolle, da de har 0 peiling.

Men det at såpass mange har hjemmekontor eller bare mye hjemme ifbm korona gjør nok at flere sitter foran PCen mye mer nå enn tidligere. Gir hvert fall mest mening i hodet mitt. :p 

Lenke til kommentar
14 hours ago, mittvisningsnavn said:

Ingenting av dette er nytt. Ssd og flere kjerner har vært med i veldig mange år allerede. Ser man på billigvariantene idag sammenlignet med for 5-10 år siden så leveres de faktisk med mindre minne idag enn den gangen. Det at det selges PCer med snurredisker idag er jo helt bort i natta.

Skal ikke uttale meg om skjermkort, for dette følger jeg ikke med på. I de fleste tilfeller så er ikke skjermkort så veldig avgjørende, med mindre man er glad i å spille eller jobber med tungt grafisk arbeid, men dette gjelder ikke majoriteten av pc brukere.

For mange er det nytt. Her er en god bærbar datamaskin for 10 år siden. 
54145-737x501.jpg

 

Den har NVIDIA GeForce GTX 460M, som gir 12% av ytelsen til en GeForce GTX 1660 Mobile
Den har Intel Core i7-740QM som gir 35% av ytelsen til Ryzen 3500.
Den har 8 GB RAM, idag er det vanlig med 16 GB for litt dyrere PC-er.
Den har 1TB HDD, idag ville det vært vanlig med 512 GB SSD.
Den har vesentlig dårligere skjerm enn dagens bærbare PC-er.
Og den kostet ca 20000 kroner.
En billigere PC som denne har 3 GB RAM, 250 GB HDD, 20% prosessorytelse og ingen grafikkort. Du kan få vesentlig billigere PC-er idag med 4 GB RAM og 256 GB SSD.

Jeg vil si at for rundt 5 år siden, så nådde vi et platå, men det var ikke teknologien som sluttet å forbedre seg. Det som skjedde var at de som bare bruker enkle programmer som Word, Chrome, Outlook og så på videoer hadde ikke lenger behov for en sterkere PC. Denne delen av befolkningen har begynt å velge mer stilige PC-er istedenfor å se på hvor god ytelse den har.

For meg og mange andre som fortsatt bryr seg om ytelse, så er det fortsatt grunn til å oppgradere PC-en. Jeg oppgraderte ikke like fort som før, men etter å ha ventet 5 år, så var det vesentlige forbedringer.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...