Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sameie styre uoversiktlig situasjon


Taurean

Anbefalte innlegg

Så jeg flytta inn her i et sameie for en god stund siden. Nærmer seg et år nå. Har vært tålmodig og vennlig. I starten spurte jeg de involverte i styret og min salgsagent som er tilknyttet styrets formann gjennom familie om en del ting. De har vært profesjonelle og ting ser ut til å fungere greit. Men da jeg begynte å spørre rundt dette med styre, så ble jeg møtt med en del stillhet og unnvikende svar. Det ble ansatt et stort økonomifirma til å ta seg av sameiets finanser. Jeg spurte også disse om hvordan dette fungerte. Da fikk jeg også ganske unnvikende svar, og til og med et brev om at jeg (i mitt navn) hadde bedt om et ekstraordinært styremøte hvor vi skulle velge nye styremedlemmer! Skrev rett tilbake at dette var ikke intensjonen, og det ble (tydeligivs) avlyst. Etter dét turte jeg ikke mase noe mer rundt dette.

Det har nettopp vært avholdt årsmøte, som ble utsatt fra April til Juni, på grunn av coronaviruset. Dette ble avholdt elektronisk. Mitt syn på dette er at det var uprofesjonelt. Jeg måtte sende mail til min salgsagent en tid før April, hvorpå jeg fikk mail av en totalt ukjent person om at det var i prosess at alle involverte (som hadde meldt seg på årsmøte via en felles nettbasert gruppe), skulle få en "veileder". Dog jeg fikk informasjonen jeg strengt tatt trengte i vår korrespondanse, fikk jeg aldri noen veileder. Nettsiden årsmøtet ble avholdt på, skulle være åpent fra en viss dato og tidspunkt, til et annet. Jeg logget meg på dette to ganger, hvor det skulle vært et vindu man skulle kunne trykke på for å stemme på eventuelle saker og velge styremedlemmer. Dette kom aldri i funksjon. Er ganske bevandret på å søke og lete etter sånt, jeg søkte og lette på alle mulige funksjoner på den nettsiden, men fant aldri noe som lignet dét jeg skulle se etter. Har sendt ny mail, og venter på svar på denne.

Styreformann kjenner jeg navnet på. Det virker som en faglig sterk person. Firmaet virker til å ha en del større byggeprosjekter, er økonomisk solide og har etter all sannsynlighet god erfaring. Så dét kommer jeg ikke til å si noe på. Men to av styremedlemmene er totalt ukjente, de bor ikke her. Jeg mistenker at de sitter der kun for å heve styrehonorarer. Er det unormalt å ønske å ha noen av beboere som styremedlemmer, for å bedre kontakt mellom boligeiere/leieboere og byggfirmaets eiere/ledelse? Altså beboere som har genuin interesse av best mulig drift av felles eiendom og naboforhold, ikke noen som sitter der bare for å heve styrehonorar og stemme for byggfirmaets interesser.

Jeg regner med at det ikke er uvanlig at en byggfirmas leder også er leder/formann i sameiers styrer, når han/hun har direkte eierskap i det totale bygget, da de sikkert har masse erfaring både med juss, økonomi og byggteknikk? Jeg ser dette som en ressurs. Skulle bare ønske det var mer "åpent"?

Bygget er et stort bygg midt i sentrum i en middels stor by, det er forretningslokaler og mange leiligheter. Byggmassen er temmelig god stand, leilighetene er nye. Så jeg tviler på at det vil komme noen store reparasjonskostnader umiddelbart. Men likevel:

Jeg har planer om å bo her i mange år, så jeg kommer ikke til å handle overilt eller presse på noe vis. Men jeg vil gjerne ha klar og full oversikt over alle mulige prosesser. Vil ikke at de som sitter og bestemmer skal holde all informasjon om bygging og regulering helt skjult, sånn at vi alle beboere plutselig får et brev om at det må komme en kjempestor oppgradering som vil koste 1 million pluss, og felleskostnadene dermed skyter i været. Og at våre rettigheter blir subtilt undergravd. Det er ikke lett å snakke ut mot noen med sterke faglige og økonomiske ressurser med eierskap i bygget man bor i. (Men nettopp derfor mener jeg det -burde- være lett.) Men jeg synes at vi som bor her bør være 100% informert tidlig i alle prosesser, så vi kan i hvert fall ha en sjans til å snakke og bli enige mellom oss på nettbasert plattform.

Selvfølgelig vil jeg også ha det så åpent som mulig, så vi kan få best mulig rådgivning om det blir nabokonflikter og spesielle situasjoner.

 

Er det unormalt av meg å tenke sånn som det her, å ønske mest mulig oversikt og åpenhet? Er det normalt å ha folk i styret i et sameie som ikke bor der? Eller er det mest normalt å ikke tenke på noe av det her, bare betale og være et naivt fjols?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Et sameie opprettet av en utbygger, hvor utbyggeren har et par plasser reservert i styret er ikke uvanlig. Typisk når utbyggeren fortsatt eier næringseksjoner eller kanskje noen flere leiligheter som skal selges(?). Uansett vil et styre ledet av utbygger ofte ikke ha samme interesse som en beboer til å ivareta bomiljøet, vedlikehold, krav mot utbygger eller passe på utgifter. En ekstern styreleder har fort mye mindre interesse av den daglige driften og fort mer opptatt av sitt eget styrehonorar.

Du bør sjekke sameiets vedtekter som vil si hvordan styresammensetning skal være.

Quote

Men jeg vil gjerne ha klar og full oversikt over alle mulige prosesser. Vil ikke at de som sitter og bestemmer skal holde all informasjon om bygging og regulering helt skjult, sånn at vi alle beboere plutselig får et brev om at det må komme en kjempestor oppgradering som vil koste 1 million pluss, og felleskostnadene dermed skyter i været.

Da må du være med i styret. Noe av det verste i et borettslag/sameie er beboere som sitter på sidelinjen og prøver å styre prosessene. Men medlemmer i et styre som ønsker å være aktive bidragsytere, som ønsker å sette seg inn i boligselskapets økonomi, ta på seg et par oppgaver når det er nødvendig etc, det er noe som mange styrer trenger!

 

 

Endret av nor.jorgen
Rettet skrivefeil
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...