Gå til innhold

Juridisk bindende tilbud?


Gjest Slettet+981734123

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+981734123

Hei! Eg sparer til eit musikkinstrument og har forhandla fram ein god pris; frå ein butikk fekk eg eit tilbod på 35000. Dette godtok eg. Seinare fekk eg ein e-post om at han gløymde å legga til moms i prisutrekninga. Kan eg krevja tilbodet på 35000?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ifølge kjøpsloven må tre ting være på plass for en avtale skal være juridisk bindende.

Forbrukeradvokat Ola Fæhn forklarer:

1. Pris: – Er det ikke enighet om prisen, kan man som regel ikke anse at en avtale er bindende.

2. Overlevering og tidspunkt: – Dette bør være på plass, men noen ganger vil avtalen være bindende, kun basert på enighet om pris.

3. Aksept: – Kjøper kan ikke trekke tilbake et tilbud dersom selger har akseptert. Eller omvendt. Da er man juridisk forpliktet til å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734123
28 minutes ago, grovetussen said:

Står det 35k inkl mva i tilbudet? 

Tilbod:

Vi har flere Festival inne men ingen Green Line men det kommer en ganske snart.
Med dagens valuta er en Festival kr 41.000
Vi.kan tilby deg kr 35.000
Privilege og Tradition har vi ikke inne nå
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981734123
43 minutes ago, Cipher Panda said:

 

Ifølge kjøpsloven må tre ting være på plass for en avtale skal være juridisk bindende.

Forbrukeradvokat Ola Fæhn forklarer:

1. Pris: – Er det ikke enighet om prisen, kan man som regel ikke anse at en avtale er bindende.

2. Overlevering og tidspunkt: – Dette bør være på plass, men noen ganger vil avtalen være bindende, kun basert på enighet om pris.

3. Aksept: – Kjøper kan ikke trekke tilbake et tilbud dersom selger har akseptert. Eller omvendt. Da er man juridisk forpliktet til å gjennomføre.

1. Vi var samde heilt til han såg at han hadde gløymt å legga til moms.

2. Instrumentet får han inn i september. Etter å ha tenkt litt kommuniserte eg at eg gjerne ville kjøpa det når han får det i september.

3. Det er dette eg lurer på.

Endret av Slettet+981734123
Lenke til kommentar

De har ikke lov til å opplyse om pris uten MVA. Jeg ville minnet dem på dette og bedt om at de holdt seg til tilbudet sitt. De skal også, så vidt jeg vet, opplyse om pris i en prisliste. Eller gjelder det kun for tjenester? 

Hvis du bor på et lite sted og du er avhengig av denne butikken for å gjøre innkjøp eller service senere kan det allikevel være at du på sikt er best tjent med å komme til en avtale med dem.

Endret av Sexylubb1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...