Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i nakke, tips?


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste ca 2 månedene slitt smått med smerter i nakken.
Sitter mest ca mellom toppen av skulderbladene, men sprer seg ut mot sidene ved belastning, spesiellt om jeg løfter f.eks en kaffekopp eller lignende der armen er strukket ut. Kjennes mest ut som det er stølhet eller betennelse, men vanskelig å si.
Startet egentlig i noe muskler under skulderbladet, men har flyttet seg virker det som..

Noen tips?
Eller er det bare å oppsøke noen, evt hvem er best til slikt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her bør du nok gå til legen fastlegen og evt be om en henvisning hvis han ikke kan se noe selv.

Selv begynte jeg å få problemer med rygg og nakke og hvis jeg holdt f.eks en drill i strak arm så kjentes det ut som lyn som slo mellom rygg og nakke.

Viste seg at problemet kom fra beina.

Så tydeligvis kan slike problemer gi utslag andre steder enn der det gjør (akutt) vondt. Min far hadde problemer med hofta. Viste seg å være brukket rygg.

Lenke til kommentar
Omnithunder skrev (24 minutter siden):

Dette kan høres ut som prolaps i nakken. Be fastlegen henvise til MR. Det startet på samme måte hos meg. 

Gjør ikke dette ganske vondt?
Klarer fint å vri nakken samt løfte greit om man ser bort ifra smertene.
Trykk mot der det ryggraden der smertene er gjør også vondt, som å trykke på en betennelse/støl muskel..

  

Corp Por skrev (30 minutter siden):

Her bør du nok gå til legen fastlegen og evt be om en henvisning hvis han ikke kan se noe selv.

Det er jo ikke så mye å se vil jeg tro, kan jo heller bare ordne meg f.eks fysioterapeut selv.
Gitt at det er fysio jeg trenger da..

Endret av aklla
Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Gjør ikke dette ganske vondt?
Klarer fint å vri nakken samt løfte greit om man ser bort ifra smertene.
Trykk mot der det ryggraden der smertene er gjør også vondt, som å trykke på en betennelse/støl muskel..

Det avhenger av hvor hardt prolapsen trykker på nervene. Jeg trodde først at jeg hadde en betennelse i skulderen. Så gikk det over i en nummen og til tider brennende følelse i overarmen. Jeg mistet aldri styrke, men smertene kunne bli rimelige intense. Til slutt orket jeg knapt nok å løfte armen. Det føltes også ofte som om jeg bar noe tungt på hodet. Enkelte dager var nesten helt smertefri, men den nummene følelsen var alltid der. Jeg mistet forsåvidt ikke bevegelsen i nakken, men jeg begrenset meg selv. For meg var det mest behagelig å bøye hodet ned til venstre. Da lettet noe av "presset" i en periode.

For å lindre smertene kan du prøve med en ispose. Det hjalp meg. Smertestillende hadde heller liten effekt. 

Bestill time hos fastlegen, så vil han gi deg en vurdering. 

Lenke til kommentar
Omnithunder skrev (2 minutter siden):

For å lindre smertene kan du prøve med en ispose. Det hjalp meg. Smertestillende hadde heller liten effekt. 

Trenger ingen smertelindring da det kun er ved feil belastning det gjør vondt.
Merker ingenting når jeg bøyer hodet verken høyre eller venstre.

Liker ikke å dra til fastlegen, men ja, bør vel kanskje det?
Men igjen, fysioterapeut er kanskje bedre å starte med? Ser ikke for meg at fastlegen klarer å undersøke særlig mye annet enn å henvise meg til noen som kan..

Lenke til kommentar
aklla skrev (1 time siden):

Gjør ikke dette ganske vondt?
Klarer fint å vri nakken samt løfte greit om man ser bort ifra smertene.
Trykk mot der det ryggraden der smertene er gjør også vondt, som å trykke på en betennelse/støl muskel..

  

Det er jo ikke så mye å se vil jeg tro, kan jo heller bare ordne meg f.eks fysioterapeut selv.
Gitt at det er fysio jeg trenger da..

Ikke så mye å se hos meg heller. Over ti år gikk jeg til fire-fem forskjellige leger med smerter i beina. Ingen så noe unormalt før den siste legen som merket et avvik når han var meg gå rundt i rommet mens han observerte meg i forbindelse med at jeg kom inn pga rygg og nakke. Han konkluderte med at jeg gikk skjevt og henviste meg til spesialist. Spesialist fant problemet og mente dette var såpass alvorlig at det var naturlig at dette ga utslag i rygg og nakke.

Hadde jeg insisterte på en henvisning tidligere hadde jeg sluppet mange år med smerter. Just saying; ingen av oss her kan diagnostisere deg (men det kan selvfølgelig være at noen kan komme med tips) - spesielt ikke når min erfaring tilsier at det ikke nødvendigvis er der du har vondt problemet ligger. Du trenger noen som kan kjenne på deg og se deg.

Lenke til kommentar

Er jo ikke en diagnose jeg er ute etter heller, kanskje minst like mye hvor jeg bør starte. Problemene startet jo strengt tatt ved oppstart av hjemmekontor med en lite optimal plass og dårlig stol. Byttet ut begge deler raskt, men skaden var nok allerede gjort.

Så jeg vil mene at årsaken antagelig er ganske grei, kan jo ikke si noe sikkert men er i så fall en merkelig tilfeldighet at problemene startet samtidig.

Lenke til kommentar

Virker bare som strukket sene. Har hatt det selv hvis jeg har vært slækk med trening og bevegelse og sitti mye stille, særlig i feil stol eller feil sittestilling. Kan så klart komme av overbelastning fra jobb og fysisk aktivitet også. Enten over tid eller overbelastning i én spesifikk bevegelse. Har du gjort mer av det éne eller andre i det siste? For min del har det hjulpet med generell aktivitet (husarbeid f.eks.), gåing, være i varmt vann og lett svømming hjelper veldig. Tar noen uker opp mot en måned, så har det forsvinni hvis jeg har holdt fokus på det (endre vaner litt).

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...