Gå til innhold

Grafitt-kjøler


Anbefalte innlegg

Når kommer grafittkjølere? Leser fra mitt tabellverk(Chemical data):

 

Varmeledningsevne:

Cu: 401

Al: 237

Ag: 429

C(graphite): 2000

C(diamond): 1000

Alle data med benevning J/(m*K*s). Dette burde vel egentlig slå bena under på at artic silver pasta er så fantastisk. Hadde det ikke vært bedre med grafitt?

 

mvh Kristian

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


KrizzKrozz skrev (2002-03-06 18:06):

Når kommer grafittkjølere? Leser fra mitt tabellverk(Chemical data):


Varmeledningsevne:

Cu: 401

Al: 237

Ag: 429

C(graphite): 2000

C(diamond): 1000

Alle data med benevning J/(m*K*s). Dette burde vel egentlig slå bena under på at artic silver pasta er så fantastisk. Hadde det ikke vært bedre med grafitt?


mvh Kristian


 

Det er grafitt i blyanten, hvis det er det samme som graphite da... springe til mors penal, demonter alle blyanter og støpe meg en stor kjøler.... :smile:

Lenke til kommentar

I aluminiumsovner bruker de veggforinger av grafitt( i hvertfall i noen typer) så det burde ikke vært så vanskelig å klare å lage en kjøler dersom man legger seg i selen... Man kan jo kanskje ta en stor blokk grafitt og sage og borre litt i den, slik at man får litt større overflate og drite i å ha vifte på blokken, dermed ville man jo bli kvitt en del støy... Det har jo tross alt 5 ganger så stor varmeledningsevne som kobber.

 

mvh Kristian

Lenke til kommentar

Quote:


xthal skrev (2002-03-07 10:40):

et problem da, grafitt er jo ganske porøst og skrøpelig, hvordan trur du du ville likt det om kjøleribba di knakk i to etter en middels røff transport
:grin:


 

Masse teip og litt lynlim så er den fin igjen :smile: eheh, neida, men man kan jo bruke det som kjølepasta isteden for as3, noen som har prøvd? Blir jo ikke noe klin, kan ta vekk overskuddet med viskelær :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


KrizzKrozz skrev (2002-03-07 10:20):

Man kan jo kanskje ta en stor blokk grafitt og sage og borre litt i den, slik at man får litt større overflate og drite i å ha vifte på blokken, dermed ville man jo bli kvitt en del støy...


 

Grunnen til at vifter er på kjøleribbene er pga. at den skal tilføre ny luft som kan fange opp varmen og transportere den bort. Tror ikke det er så lurt å kutte ut vifta med det første. Til gjengjeld trenger den jo ikke å være så kraftig da. Det beste hadde jo vært om den satt rett bak kjøleribba og blåste varmlufta ut av kabinettet a-la Chieftec.

 

Quote:


blackice skrev (2002-03-07 10:57):

...men man kan jo bruke det som kjølepasta isteden for as3, noen som har prøvd? Blir jo ikke noe klin, kan ta vekk overskuddet med viskelær :smile:


 

Den tanken har streifet meg. Kanskje jeg blir å prøve det bare for morro skyld :smile: Men viskelær er ikke smart å bruke. Det legger igjen et kraftig vokslag etter seg :sad: 96% er nok det beste *hick* :lol:

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-06 18:06, KrizzKrozz skrev:

Når kommer grafittkjølere? Leser fra mitt tabellverk(Chemical data):


Varmeledningsevne:

Cu: 401

Al: 237

Ag: 429

C(graphite): 2000

C(diamond): 1000

Alle data med benevning J/(m*K*s). Dette burde vel egentlig slå bena under på at artic silver pasta er så fantastisk. Hadde det ikke vært bedre med grafitt?


mvh Kristian


 

Du tar feil. Du oppgir spesifikk varme kapasitet, du må lese av for termisk konduktivitet ( varme ledeevne ).

 

 

Grafitt har en varmeledningevne på mellom 0,49-3,5 som oppgis i [W/mK]

 

Til sammenligning ligger alu på 239, kopper;390, gull;310 og sølv med overlegne 418. Finnes sikkert kostbare sølv legeringer som leder enda bedre men slikt er ikke brukbart for oss dødelige..

 

Så sølv er nok kongen ja..

Lenke til kommentar

Watt = Joule per sekund. W = J/s

Altså: J/mKs = W/mK

 

Dessutan, dersom du samanlikar dine tal med tala hans så vil du sjå at dei er ganske like, unntatt for karbon.

Så vidt eg kan finne ut så er det mange forskjellige typer grafitt(dvs. produksjonsmetoder som gjev ulik reinheit) som gjer at det er forskjellig konduktivitet. Konduktiviteten er ikkje lik i alle retningar, typisk høg i x- og y-retning(100-400) og svært låg i z-retning(1-3,5).

 

Ut frå dette så har vel begge rett, heilt rein grafitt vil sikkert oppnå 2000 i x- og y-plan, men kun 0.5 i z-planet.

(Alle tal i W/mK)

 

 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-03-07 19:27 ]

Lenke til kommentar

Quote:



Grafitt har vanligvis en ganske god varmeledningsevne på mellom 0,8 og 2,2 W/cm/K ved romtemperatur, avhengig av retning (på langs eller tvers av strukturskiktene) og fremstillingsmåten. Til sammenlikning har aluminium 2,37 W/cm/K og jern 0,804. Amorft karbon (sot) har derimot en meget dårlig varmeledningsevne, mens diamant med 23,2 W/cm/K ved romtemperatur leder varme bedre enn noe annet kjent stoff.


 

Greit, det med 2000 og 0.5 var berre ein slutning eg drog utan å ha noko spesielt grunnlag for det, men på min søken i går fann eg ein type grafitt som hadde 400 x- og y-plan og 3,5 i z-plan, og fekk samtidig inntrykk av at det var svært vanskeleg å framstille rein karbon.

http://www.advceramics.com/acc/products/py...ic_graphite.pdf

Quote:



Perfect graphite will exhibit a thermal conductivity of 2500 W/mK in plane and 2.5 out of plane.


 

Dess eigenskapane forklarer jo korleis grafitt kan brukast *både* som isolator i kjele-håndtak og som varmespreder med god varme-konduktivitet.

Så du har delvis rett, men det betyr ikkje at du automatisk kan avskrive alle andre bruksområde.

 

Du bør kanskje også lese litt meir om molekylstrukturen før du uttaler deg bombastisk.

 

Sjekk også:

http://www.graftech.com/products/egraf/egr...t-spreader.html

for heatsinks av grafitt.

 

[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-03-08 10:18 ]

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-03-08 10:07, Ola PeK skrev:

Quote:



Grafitt har vanligvis en ganske god varmeledningsevne på mellom 0,8 og 2,2 W/cm/K ved romtemperatur, avhengig av retning (på langs eller tvers av strukturskiktene) og fremstillingsmåten. Til sammenlikning har aluminium 2,37 W/cm/K og jern 0,804. Amorft karbon (sot) har derimot en meget dårlig varmeledningsevne, mens diamant med 23,2 W/cm/K ved romtemperatur leder varme bedre enn noe annet kjent stoff.


 

Greit, det med 2000 og 0.5 var berre ein slutning eg drog utan å ha noko spesielt grunnlag for det, men på min søken i går fann eg ein type grafitt som hadde 400 x- og y-plan og 3,5 i z-plan, og fekk samtidig inntrykk av at det var svært vanskeleg å framstille rein karbon.

Quote:



Perfect graphite will exhibit a thermal conductivity of 2500 W/mK in plane and 2.5 out of plane.


 

Dess eigenskapane forklarer jo korleis grafitt kan brukast *både* som isolator i kjele-håndtak og som varmespreder med god varme-konduktivitet.

Så du har delvis rett, men det betyr ikkje at du automatisk kan avskrive alle andre bruksområde.

 

Du bør kanskje også lese litt meir om molekylstrukturen før du uttaler deg bombastisk.

 

Sjekk også:

for heatsinks av grafitt.

 

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Ola PeK på 2002-03-08 10:18 ]</font>

 

Vel vel, jeg tok mine slutninger utifra tabellene jeg har, regnet med det er rein grafitt. Det du har funnet er en grafitt legering som lover gull og grønne skoger, er ikke rein grafitt dette. Har sett mange amerikanske luftslott der de påstår fantastiske egenskaper. Møllers flybil f.eks, den skulle jo revolusjonere transport innen år 2000... Eneste det er er et aksjeselskap som lover og lover ( opticom ? )Der pengene står i fokus. Et stoff som leder varme nesten 5 ganger bedre enn sølv, høres utrolig ut, hadde det vært noe tak i dette så hadde det vært mye større utbredelse av dette stoffet. Setter derfor mine tvil til dette.. Et slikt stoff hadde revolusjonert motor teknologien, kunne bygget små motorer med enorme kraft uttak. Har aldri sett det i funksjon eller hørt noe om det så jeg tar slik informasjon med en stor klype salt..

 

Hondaen

Lenke til kommentar

Eg måtte jo konsultere ein kjemi-ingeniør på dette. Han kunne fortelje at grafitt blir brukt både som isolator og leder. Grunne til dette er at det er ganske greit å bygge opp grafitten slik du vil. Grafitt er lagdelt. Ved å legge laga parallelt ville du få god konduktivitet i den retninga. Ved å legge laga på tvers av kvarandre, vil du få ein isolator.

(sikkert forenkla forklart slik at stakkars meg skulle forstå det:))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...