Gå til innhold

Hvordan ser min erfaring ut?


Anbefalte innlegg

Jeg har veldig lyst på jobb innen IT, helst noe som krever programmering selvom det kan være andre ting innen dette så lenge det er godt betalt og jeg nyter det.

Nå så har jeg litt erfaring fra før av da:

Jeg er på siste året av en Dataingeniør-bachelor, der jeg har fått kunnskap i Java, C, FPGA-programmering, SQL databaser, og litt om systemer og nettverk.

Jeg har et internship for et startup fra Silicon Valley der jeg jobber på nett med hjemmekontor. Dette spesifiserer seg innen Natural Language Processing, så jeg har fått trent meg skikkelig på Python, Tensorflow, og NLP modeller som Word2Vec og Bert.


Dessuten holder jeg nå på med å ta kurs på Udemy innen Javascript, Web-designing med HTML og CSS, C# og litt mer data-science med Python og TensorFlow. Med denne erfaringen har jeg et personlig prosjekt om en nettside jeg ønsker å utvikle til sommeren.

Men ellers har jeg absolutt ingen personlige prosjekter på GitHub. Bare Python-kode som ligger på en privat GitHub til firmaet jeg jobber for.

 

Står jeg greit til? Har jeg stor sjanse i dette markedet eller må jeg gjøre mye mer?

Og pga coronavirus, er det mye vanskeligere å få jobb innen IT akkurat nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Magniko skrev (På 13.6.2020 den 23.26):

Står jeg greit til? Har jeg stor sjanse i dette markedet eller må jeg gjøre mye mer?

Du har gjort veldig mye rett. Hvis jeg skulle ansette nyutdannede ville jeg absolutt tatt en prat med deg med det utgangspunktet du har nå. I tillegg til utdanningsløpet har du vist ekstra initiativ som vil skille deg ut.

Hvis jeg var deg ville jeg nå fokusert på å fullføre utdanningen med stil og fortsatt på de personlige prosjektene så lenge du har overskudd til det. Men utdanningen bør absolutt være førsteprioritet. Så kan du begynne å snakke med potensielle arbeidsgivere til høsten. Mange vil nok besøke lærestedet ditt, og det er en gyllen mulighet til å knytte kontakter.

Magniko skrev (På 13.6.2020 den 23.26):

Og pga coronavirus, er det mye vanskeligere å få jobb innen IT akkurat nå?

Kanskje litt, men det er midlertidig, og nå som samfunnet åpner opp igjen er det tilbake til business as usual. Husk at IT-bransjen kom fra et veldig godt utgangspunkt da vi gikk inn i corona-krisen.

Lenke til kommentar
13 hours ago, geir__hk said:

Dette ville ha vært problematisk dersom jeg var arbeidsgiver, ville ikke ha vurdert å kalle inn til intervju tenker jeg.

Tror jeg sa det veldig dårlig. Mente at jeg kan gjøre hvilken som helst type programmering siden jeg generelt synes det er gøy og liker utfordringer. Vet ikke om så mye som jeg ikke nyter av den sak, så det er vanskelig å si hva jeg IKKE hadde ønsket å gjøre.

Front-End ser veldig morsomt ut fra det jeg har fått til nå. Med min kunnskap i OOP og Databaser kan jeg sikkert ta en fullstack stilling også. I tillegg har jeg jo erfaring innen AI/ML. Jeg har ikke fått sett så mye på system eller app-utvikling men jeg vet fullt hvordan jeg kan bruke ferdighetene mine til å bidra med utvikling på slikt. Det eneste jeg ikke har så mye erfaring om enda er sikkerhet og pen-testing, men skal ha et fag om akkurat det til høsten så det blir nok spennende.

Lenke til kommentar
2 hours ago, hhstrand said:

Du har gjort veldig mye rett. Hvis jeg skulle ansette nyutdannede ville jeg absolutt tatt en prat med deg med det utgangspunktet du har nå. I tillegg til utdanningsløpet har du vist ekstra initiativ som vil skille deg ut.

Hvis jeg var deg ville jeg nå fokusert på å fullføre utdanningen med stil og fortsatt på de personlige prosjektene så lenge du har overskudd til det. Men utdanningen bør absolutt være førsteprioritet. Så kan du begynne å snakke med potensielle arbeidsgivere til høsten. Mange vil nok besøke lærestedet ditt, og det er en gyllen mulighet til å knytte kontakter.

Kanskje litt, men det er midlertidig, og nå som samfunnet åpner opp igjen er det tilbake til business as usual. Husk at IT-bransjen kom fra et veldig godt utgangspunkt da vi gikk inn i corona-krisen.

Det var godt å høre. Ønsker selvfølgelig å bli veldig fleksibel i erfaring så jeg ikke legger alle egga i en kurv. Tenker at app- og web-utvikling er ganske etterspurt i Norge så vurderer selvfølgelig å øve meg mer på det.

Glemte å si at jeg eksperimenterte med Minecraft med Java-erfaringen min for et år tilbake. Ikke særlig fancy greier egentlig...

Endret av Magniko
Lenke til kommentar
Magniko skrev (2 timer siden):

Det var godt å høre. Ønsker selvfølgelig å bli veldig fleksibel i erfaring så jeg ikke legger alle egga i en kurv. Tenker at app- og web-utvikling er ganske etterspurt i Norge så vurderer selvfølgelig å øve meg mer på det.

Glemte å si at jeg eksperimenterte med Minecraft med Java-erfaringen min for et år tilbake. Ikke særlig fancy greier egentlig...

Det er vanskelig å gå feil hvis du satser på fullstack webutvikling og trives med det. Det vil alltid være et skrikende behov etter folk med allround-ferdigheter innenfor programmering.

AI/ML krever at du fordyper deg mer i teorien og i tillegg har gode programmeringsferdigheter. Etter min erfaring er det vanskeligere for nyutdannede å lykkes innenfor det feltet, da det krever mer sammensatte ferdigheter for å kunne skape reell forretningsverdi. Men hvis du virkelig har lidenskapen for det og bygger opp erfaring, kan du bli virkelig ettertraktet.

Lenke til kommentar

IT er en bransje i stadig endring. Derfor tror jeg det er lurt å være flink "all-round". Holde seg oppdatert på fritiden og ikke spesialisere seg alt for mye på én ting (ett språk, én plattform, etc). Det er ingen eller svært få jobber som matcher en utvikler 100 %. Det virker som om du har interessen, og det er det viktigste i mine øyne. 

At du ikke har et åpent GitHub-repo spiller ingen rolle. Men det kan være en fordel om du har et eller annet å vise frem. Ikke nødvendigvis kildekoden, men litt mer overordnet. En portefølje med ting du har jobbet med, både privat og profesjonelt kan være lurt. Jeg har en lukket portefølje, der jeg kun gir tilgang til potensielle arbeidsgivere, og jeg vet at den porteføljen har vært avgjørende for i hvertfall én av jobbene jeg har hatt.

Om du er en aktuell kandidat for et selskap, er det vanlig at de gir deg en relevant praktisk oppgave der du skal løse et problem, som regel ved hjelp av de teknologiene som nevnte bedrift jobber med til vanlig. På den måten kan de enkelt evaluere hvordan din erfaring og tilnærming til deres arbeidsflyt er, noe som er bedre for bedriften enn å se på et Github-repo med teknologier og språk urelatert for bedriften.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Siden jeg ikke er i nærheten av å ha 100% kunnskap av JavaScript, tror dere at det er lurt at jeg søker nå ettersom mange jobber ønsker Javascript erfaring, eller bør jeg lære mer?

I tillegg er jeg litt usikker på hvordan jeg skal søke. Se på Finn og LinkedIn? En annen ting er at mange søknader virker som de forventer at søkeren skal ha mange års erfaring...

Lenke til kommentar

Linkedin kan være lurt. Da kan du sette den opp slik at din profil blir sendt til potensielle arbeidsplasser, og du kan bli rekruttert den veien. Ellers Finn.no. Evt. igjennom bekjente. 

Alle ønsker jo en som er erfaren, ikke la det skremme deg. Slik markedet er nå blir omtrent alle søkere vurdert. Jeg har aldri funnet en jobb som matcher mine kvalifikasjoner 100 % (kanskje ikke engang 50 %), men har aldri hatt problemer med å få jobb.

På din første jobb er det viktig å ikke forvente skyhøy lønn og stort ansvar. De første årene som juniorutvikler kan egentlig sees litt på som "betalt utdanning". Du lærer gjerne mer på den tiden enn igjennom hele utdannelsen (min erfaring). Og du bygger opp det viktigste i denne bransjen, nemlig kunnskap og erfaring. Utdanning har kun noe å si på din første jobb. Derfor anbefaler jeg ingen å ta mastergrad innenfor IT-fag. Det er to ekstra år med mye ekstra studiegjeld, for kanskje 20-50k ekstra i årslønn i forhold til bachelorgrad. Og etter noen år er det erfaringen som teller, ikke utdannelsen, og da blir lønnsforskjellen mellom master og bachelor enda mindre.

Ellers er mitt beste råd å være så fleksibel som mulig. Dette er en bransje som hele tiden er i endring. Å spesialisere seg på én ting eller ett fagfelt er ikke lurt. 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Kajac said:

Linkedin kan være lurt. Da kan du sette den opp slik at din profil blir sendt til potensielle arbeidsplasser, og du kan bli rekruttert den veien. Ellers Finn.no. Evt. igjennom bekjente. 

Alle ønsker jo en som er erfaren, ikke la det skremme deg. Slik markedet er nå blir omtrent alle søkere vurdert. Jeg har aldri funnet en jobb som matcher mine kvalifikasjoner 100 % (kanskje ikke engang 50 %), men har aldri hatt problemer med å få jobb.

På din første jobb er det viktig å ikke forvente skyhøy lønn og stort ansvar. De første årene som juniorutvikler kan egentlig sees litt på som "betalt utdanning". Du lærer gjerne mer på den tiden enn igjennom hele utdannelsen (min erfaring). Og du bygger opp det viktigste i denne bransjen, nemlig kunnskap og erfaring. Utdanning har kun noe å si på din første jobb. Derfor anbefaler jeg ingen å ta mastergrad innenfor IT-fag. Det er to ekstra år med mye ekstra studiegjeld, for kanskje 20-50k ekstra i årslønn i forhold til bachelorgrad. Og etter noen år er det erfaringen som teller, ikke utdannelsen, og da blir lønnsforskjellen mellom master og bachelor enda mindre.

Ellers er mitt beste råd å være så fleksibel som mulig. Dette er en bransje som hele tiden er i endring. Å spesialisere seg på én ting eller ett fagfelt er ikke lurt. 

Tusen takk! Jeg har begynt å søke nå på entry-level stillinger selvom jeg ikke møter alle kravene. Får håpe jeg får svar fra en ev dem ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Magniko skrev (10 minutter siden):

Tusen takk! Jeg har begynt å søke nå på entry-level stillinger selvom jeg ikke møter alle kravene. Får håpe jeg får svar fra en ev dem ?

Det handler sjelden o kravene, men om du er dugenes generelt, sosialt nok kompetent og selvgående. Arbeidsgiver kjøper kunnskap og innstilling fra deg. Det er en vare du selger. Finn ut hva det er du har å selge og finn en verdig kjøper. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...