Gå til innhold

Ny gaming-PC for feriepengene


Anbefalte innlegg

Hei!

Er litt inne på tanken om å kjøpe meg ny PC for litt av feriepengene jeg får utbetalt i år. PCen jeg har nå kjøpte jeg i 2015, og den jeg hadde før der igjen kjøpte jeg i 2010. Så det passer bra å bytte de ut hvert femte år. Hadde det ikke vært for at maskinen min begynner å bli veldig treg, så hadde jeg nok hatt den noen år til. Etter å ha snakket med noen kompiser ble jeg anbefalt å kjøpe alt nytt, da det kan bli dyrere å oppgradere PCen jeg allerede har (Må visst ha nytt av alt).

Min nåværende maskin består av disse komponentene:

Spoiler
  • Corsair RM850, 850W PSU
  • Intel Core i7-4790K Prosessor
  • Cooler Master Nepton 120XL CPU Kjøler
  • ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER, Socket-1150
  • HyperX Savage DDR3 2400MHz 16GB
  • ASUS GeForce STRIX GTX 970 4GB

 

Først og fremst: 
Komplett selger ferdigbygde maskiner (Komplett Gamer, Gamer Premium og Gamer Xtreme). Bør jeg heller velge deler selv, eller fungerer de maskinene greit? 

Mesteparten av feriepengene går til sparing, men jeg tenker at 20k vil gi meg en grei maskin?  Denne vil jeg ha i minst fem år, forhåpentligvis lengre. Jeg vil helst ha mulighet til å oppgradere deler etterhvert hvis det er nødvendig (Så et bra hovedkort kanskje, med plass til flere komponenter jeg kan installere etterhvert?) Har null peiling på hardware.

PCen jeg har nå kostet meg totalt kr 17 377,- men da fikk jeg Komplett til å bygge den for meg. Kommer nok til å gjøre det samme denne gangen også. Hva vil jeg få for samme pris i dag? Hva vil en PC til maks 10k gi meg, sammenlignet med min PC fra 2015 til 17k?

Jeg har jo veldig lyst på det beste av det beste, og god plass til mange harddisker (Det har jeg erfart at jeg trenger mye av). 16GB RAM har jeg også funnet ut er alt for lite, så det trenger jeg mer av. 

En liten oppsumering:

  • Vil ha det "beste av det beste"
  • Rundt 20k, kan nok gå litt over også.
  • Hvis en maskin til 10k vil gi meg dobbel så mye glede som det jeg ga for min PC til 17k i 2015, så kan jeg vurdere det også (Selv om jeg tviler litt på at du får en veldig god PC til kun 10k?)
  • MINIMUM 16GB Ram, helst mer!
  • Enten ferdigbygd PC hos Komplett (Hvor de har satt sammen en maskin), eller en der jeg plukker ut delene selv og får de til å bygge den for meg
  • Må kunne klare å kjøre nye spill på høyeste grafikk uten noe problem
  • Støtte for 4K?
  • Plass til mange harddisker (Eller får man kanskje tak i harddisker med mye bedre plass enn det man fikk tak i, i 2015?)
  • Helst mid-tower
  • Vannkjøling?

Håper ikke jeg stiller alt for mange krav nå!

Setter utrolig stor pris på all hjelp jeg måtte få! ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
After8 skrev (4 timer siden):

 

En liten oppsumering:

  • Vil ha det "beste av det beste"

50% hardware av det beste av det beste og resterende 50% med det nest beste da kommer du nok ikke under 50.000,- og da kommer skjerm og eksterne greier utenom.

Sorry skal bygge en pc av kun det beste av det beste delene strekker ikke feriepengene til folk flest med.

Og skal du ha en skjerm som står til noe slikt starter de vel på drøyt 20.000,-

??

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
baggiebridges skrev (10 minutter siden):

50% hardware av det beste av det beste og resterende 50% med det nest beste da kommer du nok ikke under 50.000,- og da kommer skjerm og eksterne greier utenom.

Sorry skal bygge en pc av kun det beste av det beste delene strekker ikke feriepengene til folk flest med.

Og skal du ha en skjerm som står til noe slikt starter de vel på drøyt 20.000,-

??

Det var derfor jeg puttet det i hermetegn. Regner med at du ikke får det beste av det beste med 50.000,- heller

Jeg tenker mer på det beste av det beste av det jeg kan få til rundt 20.000. Altså at jeg heller velger en komponent som er 1000 kr dyrere enn en annen som er litt billigere og dermed også "litt dårligere".

Svein M skrev (4 timer siden):

Takk for svar! Skal ta en titt på dem

Lenke til kommentar

Du har ikke skrevet hva du skal bruke maskinen til

Det meste i min PC er fra 2011, f.eks i5-2500K og det er mer enn bra nok for å spille World of Warcraft
Nyeste delen er skjermkortet 1660 super, tidligere 960, som nå er i HTPC, med Ryzen 3600...

Ingen planer om å oppgradere mer, annet enn at jeg skulle hatt mer enn 16GB minne

Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Du har ikke skrevet hva du skal bruke maskinen til

Det meste i min PC er fra 2011, f.eks i5-2500K og det er mer enn bra nok for å spille World of Warcraft
Nyeste delen er skjermkortet 1660 super, tidligere 960, som nå er i HTPC, med Ryzen 3600...

Ingen planer om å oppgradere mer, annet enn at jeg skulle hatt mer enn 16GB minne

Den skal brukes til spilling, og ønsker å kunne spille de nyeste spillene på høyest grafikk uten noe problem.

Lenke til kommentar

@Svein M
Hvordan tenker du ytelsesforskjellen blir om han bare bytter ut skjermkortet med RTX 2080? Tenker da på CPU spesielt. 

 

Ps! Man kan jo fortsatt oppgradere andre deler, men får jo ikke matchende cpu - ram - hovedkort til 20 000. Men om man vil ha det "beste" er det kanskje greit å gå for 2080 med en gang?

Endret av L/-R~
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...