Gå til innhold

Smarthus, smarte dingser, kompabilitet


Anbefalte innlegg

Min neste vaskemaskin, stekeovn, platetopp, varmtvannsbereder, varmeovn, tørketrommel, vifte, lysbryter, garasjeportåpner, røykvarsler, værstasjon, router, tv, musikkanlegg osv bør kunne koples sammen med hvilken som helst app...

Akkurat nå er det røykvarslere som skal få en "permanent" oppgradering. Problemet er at Nest, Netatmo, Cavius og andre trolig er knyttet opp mot egen produktspesifikke app, og at protokollen er kryptert og sær.

Kunnskapene mine om løsningene begrenser seg til "spesifikasjoner" og leste tester.

Jeg koker det hele ned til: Hvilken røykvarsler skal jeg velge og hvorfor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jarv!s skrev (20 timer siden):

Det finnes leverandører som leverer en "totalpakke" men da "låser" du jo deg litt fast i systemet. 

Du kan jo sjekke ut https://homey.app/no-no/ om den har alle integrasjonene du ønsker ? 

Takk for tipset om Homey, det ser jo ut som mye støttes av dem, og det er jo lovende mtp styringsverktøy fra andre. Jeg har avventet situasjonen litt på grunn av ulike standarder, og samtidig er standarden på mange ting hjemme ok, så det er ikke aktuelt å skifte ut så mye foreløpig. Prisene på smartutstyr er generelt litt for høye også mener jeg.

Finnes det "smartstandard" (API)?
Er en standard på vei?

Lenke til kommentar

Ulike standarder blir det en del av fremover, da alle mener dem har det beste.. 

Men velger du produkter som støttes av zigbee osv, da er du rimelig trygg! 
Fordelen med homey, er at den stadig utvikles for nye produkter mm. 

Selv har jeg samsung smartthings hub som også kan koble opp MASSE utstyr! Selv philips hue osv. 

Lenke til kommentar
Troxx skrev (På 5.6.2020 den 8.53):

Finnes det "smartstandard" (API)?

Nei, dessverre. Men det finnes flere protokoller som de flest smarthussystemer med respekt for seg selv støtter. F.eks. er Zigbee (som oftest blir brukt til "smarte" lyspærer, tenk Philips Hue eller Ikea Trådfri) og Z-wave (som i mange år er brukt for dimmere, termostater, etc). 

 

Med Homey, og andre hub'er/smarthushjerner med respekt for seg selv, kan du bruke begge deler. :) 

 

Troxx skrev (På 5.6.2020 den 8.53):

Er en standard på vei?

Ja og nei. Det er "nettopp" inngått et samarbeid der de store også er med. KNX, Zigbee og Z-wave er med, og mange andre.

Om det blir en suksess eller ei er vi nok en del år fra å finne ut. Men det kan gå som xkcd spår:

standards.png

 

 

F.eks. er alle (iallfall nesten) de store innen AV-utstyr også med i HDbaseT-gruppa. Men hvor mye HDbaseT (som ville vært fantastisk mye bedre enn HDMI) ser du hos Elkjøp?

Endret av Moskus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...