Gå til innhold

Feriepenger når man ikke tar ut ferie.


Anbefalte innlegg

I fjor begynte jeg i en midlertidig stilling hos min nåværende arbeidsgiver, begynte såpass sent at jeg har opparbeidet meg ca 1 uke ferie. På grunn av at jeg frem til da var arbeidsledig/student, var planen å ikke ta ut ferie i år, dette også ettersom min nåværende kontrakt bare løper til oktober. 

Normalt skulle vel ferien jeg ikke tar ut vært overført til neste år, men ettersom jeg ikke har kontrakt da (enda ivertfall), hvordan blir det med avregning av feriepenger, lønn, osv i juni? Ansatt offentlig om det er av betydning. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Generell lovfestet praksis er at det utbetales sammen med siste lønning. Er det feriepenger opptjent samme kalenderåret skal du skatte for det på lik linje med annen inntekt. Selv om dette er lovfestet, står du fri til å avtale utbetaling neste år, og vil da få det skattefritt. I og med at det er offentlig er det antageligvis ikke like mye forhandlingsrom her som vanlig, men verdt et forsøk.

Lenke til kommentar

Ok, så det jeg da kan forvente er at arbeidsgiver ikke utbetaler feriepenger opptjent i 2019 på den kommende lønningen, men venter eventuelt til etter kontrakten er over. 
 

Hvordan blir det da dersom kontrakten blir forlenget? Overføring av årets (2020) ferie til 2021? 

Lenke til kommentar
erius skrev (6 minutter siden):

Generell lovfestet praksis er at det utbetales sammen med siste lønning. Er det feriepenger opptjent samme kalenderåret skal du skatte for det på lik linje med annen inntekt. Selv om dette er lovfestet, står du fri til å avtale utbetaling neste år, og vil da få det skattefritt. I og med at det er offentlig er det antageligvis ikke like mye forhandlingsrom her som vanlig, men verdt et forsøk.

Nei, det vil TS (og andre) absolutt ikke TS vil da få det TREKKfritt, som er noe helt annet enn SKATTEfritt. Trekkfritt betyr at man ikke trekkes skatt her og nå (noe som faktisk har med kalendermåneden og ikke med feriepenger å gjøre), men skattefrie er feriepenger aldri. 

 

Til TS' siste spørsmål: Tas ikke ferie i år tapes feriepengene i år. Man KAN søke inntil en uke ferie overført et år, men særlig i det offentlige sitter slikt langt inne fordi det lager "uorden i kabalen" på lønningskontoret. 

Endret av Vest
Nytt spørsmål fra TS
Lenke til kommentar

Jeg begynte som nevnt såpass sent at dersom jeg tar ut fem uker ferie får det økonomiske konsekvenser i form av at jeg har opparbeidet meg ca 1 uke ferie (5 virkedager). 

 

Vest skrev (8 minutter siden):

Nei, det vil TS (og andre) absolutt ikke TS vil da få det TREKKfritt, som er noe helt annet enn SKATTEfritt. Trekkfritt betyr at man ikke trekkes skatt her og nå (noe som faktisk har med kalendermåneden og ikke med feriepenger å gjøre), men skattefrie er feriepenger aldri. 

 

Til TS' siste spørsmål: Tas ikke ferie i år tapes feriepengene i år. Man KAN søke inntil en uke ferie overført et år, men særlig i det offentlige sitter slikt langt inne fordi det lager "uorden i kabalen" på lønningskontoret. 


Hva mener du med at feriepengene er «tapt»? 
 

Min samboer er i en lignende situasjon, hun har kontrakt ut juli hos nåværende arbeidsgiver og dersom hun ikke fortsetter har hun til sammen jobbet i 13 måneder, altså hun jobbet 6 måneder i fjor og har dermed 2,5 uke ferie om jeg har skjønt det rett. 
 

Dersom hun velger å ikke ta ut ferie før hun slutter, får hun da ikke betalt for de timene hun arbeider i juni? I.o.m. at arbeidsgiver trekker lønn i juni og utbetaler feriepenger isteden, går man da «glipp av» lønna man normalt hadde fått i juni? 

Lenke til kommentar
OnklD skrev (4 minutter siden):

Jeg begynte som nevnt såpass sent at dersom jeg tar ut fem uker ferie får det økonomiske konsekvenser i form av at jeg har opparbeidet meg ca 1 uke ferie (5 virkedager). 

 


Hva mener du med at feriepengene er «tapt»? 
 

Min samboer er i en lignende situasjon, hun har kontrakt ut juli hos nåværende arbeidsgiver og dersom hun ikke fortsetter har hun til sammen jobbet i 13 måneder, altså hun jobbet 6 måneder i fjor og har dermed 2,5 uke ferie om jeg har skjønt det rett. 
 

Dersom hun velger å ikke ta ut ferie før hun slutter, får hun da ikke betalt for de timene hun arbeider i juni? I.o.m. at arbeidsgiver trekker lønn i juni og utbetaler feriepenger isteden, går man da «glipp av» lønna man normalt hadde fått i juni? 

Du har missforstått ferie totalt. Man har rett på 5 uker ferie i samme år så lenge en ikke starter før etter 1 oktober eller noe slik(usikker på eksakt dato, men det finner en med ett søk).

 

Arbeidsgiver skal påse at dette blir tatt ut, om ikke kan de straffes for dette. Arbeidstaker kan dog "nekte" å ikke ta ferie på grunn av økonomiske konsekvenser på grunn av manglende opptjent feriepenger fra sist år.

 

Det er altså ikke noe slik at man "opptjener x antall uker ferie med å jobbe x antall uker sist år". 

Lenke til kommentar
OnklD skrev (4 minutter siden):

Hva mener du med at feriepengene er «tapt»? 

Betingelsen for rett til feriepenger er at man faktisk tar ferie. Oppdages det at ferie feriepengene skal dekke ikke tas i løpet av ferieåret skal disse inndras og unnlater arbeidsgiver å gjøre nettopp det får arbeidsgiver en livlig omgang med div myndigheter. Hele poenget er at arbeidsgiver skal sørge for at ferie avvikles 

Når en arbeidsgiver ikke utbetaler feriepenger skal det grunnleggende heller ikke trekkes lønn. MÅ arbeidsgiver gjøre dette pga lønnsystemets oppbygging og teknikk skal den lønnen utbetales i juli eller første lønn som kjøres etter junilønn med slikt trekk automatisk. Din parter vil altså ikke gå glipp av timene vedkommende faktisk har arbeidet, derimot av feriepenger dersom hun velger å ikke ta ferie. Hvordan dette rent teknisk ordnes avgjør arbeidsgiver innenfor vide rammer, men det er viktig å se til at det faktisk ordnes. Det finnes lønnsansvarlige som ikke kan tenke selv når et case som ikke passer med lønnshåndboken dukker opp - og jeg mistenker det offentlige for å i hvert fall ikke ha mindre enn sin matematiske andel av disse. 

 

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

(1) Du har missforstått ferie totalt. (2) Man har rett på 5 uker ferie i samme år så lenge en ikke starter før etter 1 oktober eller noe slik(usikker på eksakt dato, men det finner en med ett søk).

 

Arbeidsgiver skal påse at dette blir tatt ut, om ikke kan de straffes for dette. (3) Arbeidstaker kan dog "nekte" å ikke ta ferie på grunn av økonomiske konsekvenser på grunn av manglende opptjent feriepenger fra sist år.

 

(4) Det er altså ikke noe slik at man "opptjener x antall uker ferie med å jobbe x antall uker sist år". 

(1) Vel, jeg sitter altså med daglig leder-ansvar i firma A og lønningsansvar i firma B. Har du tilsvarende lønnsfaglige kvalifikasjoner? 

(2) Fullstendig korrekt. 

(3) Arbeidstaker kan kreve seg fritatt for ferie i den grad arbeidstaker har kr 0,00 opptjent i feriepenger. Har arbeidsgiver opptjent en del feriepenger skal derimot arbeidstaker også ta så mye ferie som disse dekker (klart og tydelig beskrevet som en ukes ferie i TS' første innlegg)  og kan be seg fritatt for resten (med ett unntak, nemlig når fellesferie avvikles i bedriften). Tar arbeidstaker derimot ut ingen ferie skal det heller ikke betales feriepenger. 

(4) Fullstendig feil hva gjelder feriepenger.  Feriepenger er en prosent av lønn utbetalt, så gitt at den er rimelig stabil tjener man opp ca to virkedager feriepenger for hver måned man var i arbeid som utløste rett til feriepenger året før. For selve retten til å kunne kreve ferie(tid) er det derimot slik du forteller: Med mindre man er ansett etter normalt avviklet ferietid har man alltid rett på full ferietid man ikke alt har avviklet - men altså bare plikt til å ta full ferietid i den grad man faktisk har opptjent feriepenger som dekker tiden eller arbeidsgiver tar fellesferie. 

Lenke til kommentar

Ja, om jeg har forstått det rett da.

Som arbeidstager i en virksomhet med tariffavtale har jeg rett på 5 uker ferie, dette innebærer at arbeidsgiver «holder igjen» fem uker lønn, altså trekker lønna i juni + en uke i juli og utbetaler feriepenger isteden, slik at det ikke blir en måned med ingen utbetaling dersom jeg velger å ikke ta ut ferie i juni. Dette er gitt at jeg jobbet hele forrige kalenderår. 
 

Si at jeg jobbet halve 2019, vil arbeidsgiver da trekke lønn for 2,5 uke og utbetale feriepengene opptjent i løpet av 2019? Ettersom jeg ikke har tjent opp fem uker og arbeidsgiver ikke har fellesferie, kan jeg altså ikke tvinges ut i 5 uker ferie. 
 

Lønna som er trukket vil da utbetales som normalt dersom jeg tar ferie senere enn juni, eksempelvis i september.
 

Så dersom jeg ikke avvikler ferie i fellesferien, men blir sagt opp, eller sier opp selv, og ikke har 3 måneders oppsigelsestid, vil lønna som er trukket når feriepengene ble utbetalt, betales ut. Ettersom det ikke er lov å ta ut lønn istedenfor ferie med mindre man slutter, jf. ferielovens paragraf 11. 

Lenke til kommentar
Vest skrev (34 minutter siden):

Betingelsen for rett til feriepenger er at man faktisk tar ferie. Oppdages det at ferie feriepengene skal dekke ikke tas i løpet av ferieåret skal disse inndras og unnlater arbeidsgiver å gjøre nettopp det får arbeidsgiver en livlig omgang med div myndigheter. Hele poenget er at arbeidsgiver skal sørge for at ferie avvikles 

Når en arbeidsgiver ikke utbetaler feriepenger skal det grunnleggende heller ikke trekkes lønn. MÅ arbeidsgiver gjøre dette pga lønnsystemets oppbygging og teknikk skal den lønnen utbetales i juli eller første lønn som kjøres etter junilønn med slikt trekk automatisk. Din parter vil altså ikke gå glipp av timene vedkommende faktisk har arbeidet, derimot av feriepenger dersom hun velger å ikke ta ferie. Hvordan dette rent teknisk ordnes avgjør arbeidsgiver innenfor vide rammer, men det er viktig å se til at det faktisk ordnes. Det finnes lønnsansvarlige som ikke kan tenke selv når et case som ikke passer med lønnshåndboken dukker opp - og jeg mistenker det offentlige for å i hvert fall ikke ha mindre enn sin matematiske andel av disse. 

 

(1) Vel, jeg sitter altså med daglig leder-ansvar i firma A og lønningsansvar i firma B. Har du tilsvarende lønnsfaglige kvalifikasjoner? 

(2) Fullstendig korrekt. 

(3) Arbeidstaker kan kreve seg fritatt for ferie i den grad arbeidstaker har kr 0,00 opptjent i feriepenger. Har arbeidsgiver opptjent en del feriepenger skal derimot arbeidstaker også ta så mye ferie som disse dekker (klart og tydelig beskrevet som en ukes ferie i TS' første innlegg)  og kan be seg fritatt for resten (med ett unntak, nemlig når fellesferie avvikles i bedriften). Tar arbeidstaker derimot ut ingen ferie skal det heller ikke betales feriepenger. 

(4) Fullstendig feil hva gjelder feriepenger.  Feriepenger er en prosent av lønn utbetalt, så gitt at den er rimelig stabil tjener man opp ca to virkedager feriepenger for hver måned man var i arbeid som utløste rett til feriepenger året før. For selve retten til å kunne kreve ferie(tid) er det derimot slik du forteller: Med mindre man er ansett etter normalt avviklet ferietid har man alltid rett på full ferietid man ikke alt har avviklet - men altså bare plikt til å ta full ferietid i den grad man faktisk har opptjent feriepenger som dekker tiden eller arbeidsgiver tar fellesferie. 

Ja, en må skille mellom ferie og feriepenger. Noe ts ikke virker å gjøre.

Forøvrig enig med det du skiver, har leder ansvar for folk i Norge og utland.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
OnklD skrev (28 minutter siden):

Ja, om jeg har forstått det rett da.

Som arbeidstager i en virksomhet med tariffavtale har jeg rett på 5 uker ferie, dette innebærer at arbeidsgiver «holder igjen» fem uker lønn, altså trekker lønna i juni + en uke i juli og utbetaler feriepenger isteden, slik at det ikke blir en måned med ingen utbetaling dersom jeg velger å ikke ta ut ferie i juni. Dette er gitt at jeg jobbet hele forrige kalenderår. 
 

Si at jeg jobbet halve 2019, vil arbeidsgiver da trekke lønn for 2,5 uke og utbetale feriepengene opptjent i løpet av 2019? Ettersom jeg ikke har tjent opp fem uker og arbeidsgiver ikke har fellesferie, kan jeg altså ikke tvinges ut i 5 uker ferie. 
 

Lønna som er trukket vil da utbetales som normalt dersom jeg tar ferie senere enn juni, eksempelvis i september.
 

Så dersom jeg ikke avvikler ferie i fellesferien, men blir sagt opp, eller sier opp selv, og ikke har 3 måneders oppsigelsestid, vil lønna som er trukket når feriepengene ble utbetalt, betales ut. Ettersom det ikke er lov å ta ut lønn istedenfor ferie med mindre man slutter, jf. ferielovens paragraf 11. 

Gjør arbeidsgiver riktig vil arbeidsgiver i juni: 

  • Trekke fem uker lønn (basert på at så lenge ikke du har gjort annet klart skal en arbeidsgiver basere seg på at du faktisk ønsker fem ukers ferie). 
  • Utbetale de feriepenge du har tjent opp i 2019 

Vil du ta ut mindre enn fem uker ferie har du ubetinget rett til det (om dere ikke har fellesferie) så lenge du ikke har full ferieopptjening i 2019,. Da må DU må ta initiativet og DU må begrunne/dokumentere hvorfor du krever mindre ferie - i det offentlige formodentlig i tre eksemplarer til tre ulike personer som så skal ha tre møter om saken...). I så fall skal arbeidsgiver “når (praktisk) mulig” korrigere trekket på fem ukers lønn i juni til hva du faktisk skal ha i ferie, alternativt korrigere dette på første lønn som kjøres etter junilønne (om dere ikke avtaler en senere korreksjon for eks til sluttlønnen). 

Tar du ikke ut ferie du har fått feriepenger før du slutter skal arbeidsgiver sørge for at din neste arbeidsgiver gir deg (ulønnet) ferie, evt trekke deg for feriepengene og stille dem til rådighet for din nye arbeidsgiver så han kan betale ut når du får ferie der. Kan din arbeidsgiver ikke gjøre dettte skal feriepenger som er utbetalt uten at tilsvarende ferie faktisk er avviklet trekkes i siste lønnsoppgjør. 

Går du ikke over i nytt arbeid, men ut i arbeidsledighet/ med arbeidsledighetstrygd/sykepenger med syketrygd/til annen trygd er det teknisk sett “ferie” sett i forhold til arbeid dekket av ferieloven slik at da har du rett til å beholde feriepengene (men ikke samtidig med denne søke/motta arbeidsledighetpenger/annen trygdeordning, for teknisk sett avvikler du jo ferie). Starter du på skole etterpå har du teknisk sett ARBEIDSferie (som ferieloven dekker)da og derfor full rett til å beholde feriepengene. 

Ellers til info for TS (og andre): Tar kvelden nå :). 

Lenke til kommentar
OnklD skrev (29 minutter siden):

Ja, om jeg har forstått det rett da.

Som arbeidstager i en virksomhet med tariffavtale har jeg rett på 5 uker ferie, dette innebærer at arbeidsgiver «holder igjen» fem uker lønn, altså trekker lønna i juni + en uke i juli og utbetaler feriepenger isteden, slik at det ikke blir en måned med ingen utbetaling dersom jeg velger å ikke ta ut ferie i juni. Dette er gitt at jeg jobbet hele forrige kalenderår. 
 

Si at jeg jobbet halve 2019, vil arbeidsgiver da trekke lønn for 2,5 uke og utbetale feriepengene opptjent i løpet av 2019? Ettersom jeg ikke har tjent opp fem uker og arbeidsgiver ikke har fellesferie, kan jeg altså ikke tvinges ut i 5 uker ferie. 
 

Lønna som er trukket vil da utbetales som normalt dersom jeg tar ferie senere enn juni, eksempelvis i september.
 

Så dersom jeg ikke avvikler ferie i fellesferien, men blir sagt opp, eller sier opp selv, og ikke har 3 måneders oppsigelsestid, vil lønna som er trukket når feriepengene ble utbetalt, betales ut. Ettersom det ikke er lov å ta ut lønn istedenfor ferie med mindre man slutter, jf. ferielovens paragraf 11. 

Du må avklare dette med bedriften, det er ingen automatikk i det. Altså at de ikke trekker full ferie.

Lenke til kommentar
OnklD skrev (11 timer siden):

Normalt skulle vel ferien jeg ikke tar ut vært overført til neste år, men ettersom jeg ikke har kontrakt da (enda ivertfall), hvordan blir det med avregning av feriepenger, lønn, osv i juni? Ansatt offentlig om det er av betydning. 

Frå ferielova:
 

Sitat

§ 7.Tiden for ferie

(3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager)

Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.

Hovudregelen er at du skal ta ut ferien, det er ei plikt som kviler på arbeidsgiver.
Ferielova opner for at arbeidstaker og arbeidsgiver kan skriftleg avtale at ferien at du tek inntil 12 virkedagar enten på forskudd året før (ikkje spesielt vanleg) eller at du fører over delar av ferien til neste år.
Når ferieloven snakker om 12 virkedagar så telles også laurdagar med som virkedag, for vanlege arbeidsforhold må bestemmelsen derfor "oversettast" til 10 virkedagar, eller opp til 2 veker.
Unntaka i § 9 som det er vist til regulerer ferieavvikling ved sjukefråvær og foreldrepermisjon.

Arbeidsgiver plikter etter ferielova å gi deg fire veker og ein dag ferie kvart (25 virkedager etter ferielova der også laurdagane er rekna med), i verksemder med tariffavtale vil det vanlegvis være avtalt betre vilkår med fem vekers ferie. Dette er ferie som arbeidsgiver plikter å gi deg, og som du som arbeidstaker plikter å ta ut. Minst tre av vekene skal takast ut samanhengande innafor hovedferieperioden.

Ferien er ubetalt. Derfor omhandlar også ferielova ordninga med feriepengar, som enkelt forklart er at arbeidsgiver held tilbake litt av lønna di kvar måned og betalar ut dei oppsparte pengane til deg når du tek ut ferien din.

Du har med andre ord ikkje opparbeida deg 1 veke med ferie, du skal ha full ferie. Det du har opparbeida deg er nok pengar til å dekke 1 veke med omtrent full lønn, resten av ferien har du ikkje spart opp til gjennom feriepengeordninga så dette må du enten dekke sjølv, eller du kan motsette deg ferieavvikling etter ferielova § 5, 5.ledd når du ikkje har opparbeida deg nok feriepengar til å dekke lønnsbortfallet under feriefraværet. Dette gjeld ikkje dersom arbeidsgiver praktiserer fellesferie slik at du ikkje kan jobbe i ferieperioden.

 

 

 

Realistisk sett så har du tre valg.


Enten kan du gi beskjed til arbeidsgiver at du berre tek ut 1 veke ferie i år (tilsvarande det du har tjent deg opp feriepengar til å ta utan å miste lønn), på den måten oppfyller du ferielova så godt det let seg gjere utan at du tek ubetalt ferie (blir i praksis som om du hadde tatt ulønna permisjon frå jobben).
Når du tek ut denne ferieveka så vil du også få utbetalt feriepengane du har spart deg opp.
Ettersom du ikkje kan overføre meir enn 2 veker ferie til neste år så vil dei 2 andre ferievekene som du har rett på forsvinne når du ikkje tek ut ferien (slikt bortfall av feriedagar påvirker ikkje feriepengane).

Eller så kan du søke/avtale om å føre over denne ferieveka til neste år og dermed ta ekstra lang ferie då. I så tilfelle vil du ikkje få utbetalt feriepengane og dei blir ståande på arbeidsgivers konto fram til neste år når du skal ta ut ferie. Unntaket er dersom arbeidsforholdet opphøyrer før neste ferieperiode, i så tilfelle skal alle opptente feriepengar utbetalast på siste lønninga (som du då bør sette til side til din neste jobb der du ikkje vil ha full ferieopptening).

Det tredje alternativet er at du tek ut full ferie. Då får du utbetalt det du har spart deg opp i feriepengar, og du må klare deg med oppsparte pengar resten av ferien. Dette taper du økonomisk på ettersom du då ikkje jobbar alle dei dagane du skal, men på den andre sida så får du skikkelig ferie og tid til å kople av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...