Gå til innhold

Hvorfor snakker ikke folk om økonomi?


Anbefalte innlegg

Om 10 år er jeg for gammel til å oppnå gevinst gjennom trening.
Jeg trener med rifle, sverd, kontaktsport, styrke, løping, motbakkeløp, svømming og hinderløyper.

Inflasjon sørger for at mesteparten av boliglånet jeg har i dag forsvinner i fremtiden.
Inntekten min i fremtiden er betydelig mye høyere enn i dag.

To av barna har flyttet ut om 10 år.
Jeg har ingen ambisjoner om å noen gang slutte å jobbe -- livet er arbeid, i en form eller en annen.
Faktisk tror jeg heller at jeg tar å forsøker å svømme over stillehavet, eller bygger en hytte i skogen og forsøker å leve fra naturen, fremfor å slutte å jobbe, om helsen blir for dårlig.

Så.
Økonomi er egentlig lite relevant -- det som er rarest er hvor lite villige andre er til å ta i mot sparepengene til folk i bytte mot avkastning.
Bank er en jobb -- og kapitalistene burde klare å stå i kø med ønsker om å tilby best mulig avkastning på sparepengene til folk, med garantier om gevinst og forsikring mot tap.
Men jeg ser aldri reklamer for dette -- og har hatt sparepengene mine i DNB teknologi de siste 2 årene, med 20% årlig avkastning i snitt.

Det er ganske utrolig at økonomi ikke i større grad outsources fra hjemmet til en kyndig tredjepart, som rør, kloakk, strøm og post -- da det krever en viss kompetanse for å oppnå gevins.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 5/31/2020 at 11:39 PM, Dubious said:

I seneste laget å starte med økonomi på vgs

Økonomi er også en del av bl.a matematikk og samfunnsfaget på ungdomsskolen og vgs.

Forørig er det ikke for sent å starte på vgs, det er vel heller for tidlig. Ungdom har ikke noe forhold til økonomi annet enn at de kan spørre mamma om mer penger om de vil ha noe. Det er når de blir studenter eller begynner å jobbe de faktisk får et forhold til det. 

 

For å holde oss til topic er det forøvrig avhengig av omgangskretsen din om dere liker å prate om økonomi eller ikke.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...