Gå til innhold

Blir det dumt å ta et år til på folkehøyskole?


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er bare så usikker på hva jeg skal gjøre til høsten. Søkte meg inn på en folkehøgskole i mars, for å få plass sånn i tilfelle. For jeg må ta opp et fag som jeg strøk i, så jeg kunne ikke søke studie nå til høsten. Har ikke så veldig lyst til å bo hjemme mens jeg tar opp fag, for jeg har ingen venner her, så det blir ganske ensomt tror jeg. Syntes det har vært helt forferdelig å gå hjemme etter at skolene ble stengt i mars. Skulle egentlig ta det faget dette skoleåret her, men hadde det litt tungt. Har bare blitt ganske lei av livet nå, og er redd for hvordan det blir hvis jeg går hjemme i et år. Men jeg vet ikke helt jeg, for det blir jo ganske dyrt med et år til. Bør jeg bare takke nei til plassen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grensejegeren skrev (2 minutter siden):

Hva er det som motiverer deg? Liker du å jobbe med mennesker for eksempel?

Det er jo mulig å jobbe i barnehage eller som lærervikar et år, og ta opp fag. Kanskje i en annen by, som det blir nevnt over.

Liker i hvert fall å jobbe som et team, og å få være litt sosial. Men jeg føler ikke at jeg er så flink med mennesker eller barn, og har ganske dårlig selvtillit. Jeg liker å hjelpe da, og å være rundt folk. Syntes det er meningsfullt å kunne gjøre noe for andre, men er usikker på om jeg passer til å jobbe med mennesker på den måten. 

Har tenkt litt på å jobbe i en annen by, for det viktigste for meg er å komme meg vekk fra hjembyen. Men blir det ikke vanskelig å bli kjent med folk når jeg ikke kommer inn i et studentmiljø? 

Lenke til kommentar

Å ta eit år til på fhs er dyrt, men det kommer jo ann kva du ønskjer deg. Får du noe produktivt ut av det eller er det berre for å kose deg? Har du noe plan og mål med livet, som "stort hus, dyrt bil, osv" eller "ta det som kjem og kose seg"?
Du kan alltids skaffe deg eit eller anna jobb. All jobberfaring er gullverdt senere i livet. 

Det å skaffe seg venner/få opp selvtillit bør gå ganske greit. Du trenger ikkje søkje lenger enn på youtube for å få all info du trenger. Om du går inn for det, så er eg heilt sikker at du greier deg fint!

Lenke til kommentar
Grensejegeren skrev (På 30.5.2020 den 0.48):

Det kan kanskje bli litt vanskelig ja. Det er flere arenaer man kan finne venner: jobb (i form av kolleger), fritidsaktiviteter (håndball, synge i kor, bokklubb, osv).

Du liker å jobbe i team sier du. Men hva er det som interesserer deg?

 

 

Endret av emasof2019
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...