Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Feste av stolpe i betong


Anbefalte innlegg

Jeg skal feste en stolpe til en levegg av rullegardintypen, men jeg mistenker at boltene som fulgte med blir for kort.

Jeg har støpt et fundament, og lagt terassebord over for å skjule betongen. Boltene som fulgte med vil ikke gå noe særlig mer enn 1 cm ned i betongen.

Planen var å bruke ekspansjonsbolter, men festebraketten for stolpen gir ikke rom for mutter i toppen. Boltene som fulgte med har flat topp og konisk bunn på hodet, og sitter dermed flatt i braketten. Håper det er forståelig, finner ikke bilde og braketten befinner seg på hytten.

Noen som vet om noen løsninger? Vil ekspress/ekspansjon-spiker være sterkt nok? Det hadde vært det enkleste, men ser for meg at momentet gjør at det kanskje ikke vil holde over tid.

Alternativt, slik jeg ser det, vil være  å slå inn betonganker og bruke bolter med konisk hode, men det krever mer nøyaktighet enn jeg liker for å få til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg deg rett så er braketten forsenket, og da trenger du en festeløsning med forsenket skrue/bolt. 

Beste og sterkeste løsning er vel betonganker. Du får tak i forsenket bolt også, da med umbrako eller torx-hode. 
Fasadeplugg går vel det også, men det vil vel ikke holde like godt på det du skal montere som det er ment til. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...