Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

LØST: Vår tantes verge er en svindler, hva gjør vi?


Aiven

Anbefalte innlegg

Ut ifra informasjon som ikke var tiltenkt oss, har jeg og min familie fått visshet om at min tantes verge utnytter henne grovt økonomisk. Det dreier seg om å leie ut en villa taksert til 4 millioner, for 5000 i måneden til ansatte i vergens eget firma. Ut ifra dette enkle faktum, lurer vi nå på hva vi kan gjøre med saken.

Tar gjerne imot råd og spør gjerne om dere vil ha mer informasjon. Jeg er forbanna, tenk å utnytte en av samfunnets svakeste på denne måten! ? ? ?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dere skriver en redegjørelse - saklig og med grundig dokumentasjon - til Fylkesmannen i det fylket tante bor i. Jo flere i slekten som skriver, jo bedre. Kan dere få lokalavisen interessert og sende Fylkesmannen et klipp derfra, helt supert! 

Fylkesmannens oppgave er å få vergen fjernet pga misbruk av sin tillit. Når det er gjort reises erstatningssak som en vanlig sivil sak og begrunnet i avsettelsen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Sier meg enig med Vest her ovenfor.

Vergen har i utgangspunktet ikke lov til å inngå avtaler om utleie av en vergehavers eiendom uten særskilt samtykke fra fylkesmannen. Unntaket er selvfølgelig om din tante er fullt samtykkekompetent og har inngått avtalen selv. Min personlige mening er at det er over grensa uansett.
Dersom fylkesmannen har godkjent en slik utleieavtale, da kan man stille spørsmål om hvilken saksopplysninger fylkesmannen hadde fått fra vergen.
Hvis du i denne prosessen støter på f.eks manglende engasjement eller arroganse hos fylkesmannen, da vill jeg ikke nølt med å gå direkte til sivilombudsmannen.

til slutt, hvis alle forhold ligger til rette for det, ville jeg ha vurdert erstatningssøksmål, også ovenfor fylkesmannen dersom feilen helt eller delvis ligger plantet hos dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...