Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Toll/politi - hvor mye må jeg samarbeide?


Gjest fcaf3...a47

Anbefalte innlegg

Gjest fcaf3...a47

Hei. Har hørt at til politiet er jeg pliktig til å oppgi navn, bopel og fødselsdato. Hvis ikke medfører det straffeansvar. Er det andre ting jeg er pliktig til oppgi til politiet når de spør? Hvis jeg ikke oppgir mer enn de 3 tingene til politiet og blir fengslet, får jeg da erstatning/kompensasjon for dagene jeg var fengslet når den opprinnelige saken blir henlagt pga bevisets stilling?

Og til tolletaten? Hva er jeg pliktig til å oppgi til de? Må jeg oppgi f.eks hvilket land jeg reiser fra? Fortelle de hva som er i bagasjen når de uansett kommer til å grave igjennom den selv? Fins det en liste over ting jeg må informere de om? Er det andre myndigheter jeg er pliktig til å oppgi informasjon til? Er det f.eks en smørbrødliste med informasjon jeg MÅ oppgi til skatteetaten? Har de f.eks krav på å vite om jeg var i utlandet forrige uke?

Jeg vil ikke samarbeide med offentlige myndigheter utover det som jeg er lovpålagt, men hva er lovpålagt? Det er godt skjult.

 

Anonymous poster hash: fcaf3...a47

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal oppgi namn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet spørr om det, men det er ikkje straffbart å ikkje opplyse dette. Det er berre at konsekvensen av å ikkje opplyse om dette er at du blir visitert på leiting etter ID-kort, og dersom identiteten din fortsatt ikkje er fastslått så blir du brakt inn for å holde på deg til ein har fått slått fast identiteten din (vanligvis i form av at du blir fotografert og får fingeravtrykk registrert).

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 timer siden):

Du skal oppgi namn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet spørr om det, men det er ikkje straffbart å ikkje opplyse dette. Det er berre at konsekvensen av å ikkje opplyse om dette er at du blir visitert på leiting etter ID-kort, og dersom identiteten din fortsatt ikkje er fastslått så blir du brakt inn for å holde på deg til ein har fått slått fast identiteten din (vanligvis i form av at du blir fotografert og får fingeravtrykk registrert).

 

Sjekk straffeloven § 162.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som er lovpålagt er kontekstavhengig. Det følger f.eks. av tolloven § 3-1 at den som bringer en vare til tollområdet plikter å melde fra om at han gjør det, og å legge frem varen for kontroll. Tollvesenet kan også kreve pass og andre reisedokumenter og annen identitetskontroll, jf. utlendingsloven § 15 jf. § 22. 

Om du får erstatning etter å ha blitt fengslet kommer an på om vilkårene for dette er oppfylt. Det følger av straffeprosessloven § 446 at erstatning som ellers skulle gitt skal settes ned eller falle bort hvis du uten rimelig grunn har nektet å forklare deg eller motvirket opplysning av saken. "Fordi jeg av prinsipp ikke samarbeider" er ikke en rimelig grunn. 

En rekke plikter er heller ikke veldig klart definert. Som skattepliktig følger det av skatteforvaltningsloven § 8-1 at du "skal gi riktige og fullstendige opplysninger", og at du skal "opptre aktsomt og lojalt slik at skatteplikten i rett tid blir klarlagt og oppfylt, og varsle skattemyndighetene om eventuelle feil". 

Hvis du dro kortet i utlandet så vet Skatteetaten allerede at du har vært i utlandet, se valutaregisterloven §§ 4, 5, og 6. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...