Gå til innhold

Samsung 75" QLED - Xbox og YouTube trøbbel


Anbefalte innlegg

Heisann!
Xbox problem
Jeg har hatt min Samsung 75" QLED QE75Q8DNATXXC i litt over ett år nå og bestemte meg nylig for å kjøpe en Xbox One X i disse koronatider.
Første 4-5 dagene fungerte det helt utmerket å spille i 4K med HDR aktivert men etter dette så skjer det titt og ofte i spill som Star Wars: Fallen Order og FIFA 20 at TV-en går i sort i ca. 1-3 sekunder samt at lyden faller ut. Spillet derimot fortsetter å gå i bakgrunnen inntil bildet er tilbake.

Det er et fryktelig irriterende problem. Se for dere at man spiller multiplayer, bilspill osv... 1-3 sekunder er lang tid i multiplayer.
Jeg har testet en haug av forskjellige tips og triks funnet på YouTube og Google, kabelbytter og HDMI inngang på TV. Det meste for å si det slik.
Til slutt tok jeg med Xboxen til en kamerat som også har en mindre Samsung TV og ca. 2 år gammel TV. Der gikk hele kvelden smertefritt i 4K og HDR i samme spillene.

Kontaktet så Samsung per telefon og de ba meg bare resette TV-en. Googling på det temaet viser at det har null effekt. Jeg skrev så på Samsungs EU forum og en moderator ba meg trekke ut alle andre eksterne enheter fra TV-en og kun ha Xboxen tilkoblet mens jeg spiller. DET ser faktisk ut til å løse problemet. Koblet fra den stasjonære PC-en min som stod på HDMI2 inngangen mens Xboxen er på HDMI3 og da har jeg testet i flere dager uten flere problemer.
Rapporterte dette tilbake på Samsungs EU forum og tagget moderatoren med svaret mitt men har ikke fått noe mer feedback derifra. Kanskje å grunn av at jeg forsøkte å få ham til å uttale seg noe om HVORFOR er av toppmodellene av TV-er for 1 år siden oppfører seg slik.
Moderatoren som foreslo dette trikset var veldig rask til å foreslå nettopp dette med å ta ut andre HDMI enheter så jeg må anta det er et felles problem for en del modeller eller at det er en normal feilkilde.
Man ønsker jo ikke å egentlig ha en TV som koster 30.000 kroner ny som bare kan ha 1 stk HDMI enhet plugget inn.

Andre som har erfaringer med noe tilsvarende fra Samsung og kanskje denne eller tilnærmet lik modell?
Jeg tenkte i beste fall med denne posten så har jeg kanskje hjulpet noen andre med denne midlertidige løsningen enn dog ikke noe god permanent løsning.

YouTube problem
Dette problemet har jeg hatt siden TV-en var ny men jeg har alltid trøstet meg med at det sikkert er en "bug" i noe programvare, en dårlig oppdatering eller noe slikt og tenkt Samsung/YouTube kommer til å fikse dette. Men den gang ei! Er det noen andre som opplever tregheter med YouTube appen på Samsung? Netflix responderer nå relativt raskt, i hvert fall mesteparten av tiden.

YouTube er spesielt tregt i den appen startes opp. Thumbnail (forhåndsvisningsbilder) kan bruke 30-60 sekunder på å dukke opp på startsiden til YouTube.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Jeg har noe lignende bare med min ps4 pro på samsung tv ved bruk av hdr. Løsningen er å holde inne "på-knappen" helt til tven "restarter" å du ser en samsung logo komme opp på skjermen. Dette må jeg gjøre hver gang jeg får problemet du beskriver. Når jeg gjør dette har jeg ingen problemer resten av spillekvelden. Jeg vet ikke om det er samme problem du opplever, men det høres likt ut. Håper det hjelper.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...