Gå til innhold

Slitsom kunde


Anbefalte innlegg

Vet ikke helt om dette er rette forumet å spørre på, men finner ingen andre steder å spørre. 
 

Hvis man driver nettbutikk og har en kunde som driver og bestiller og avbestiller titt og ofte, har man rett til å nekte vedkommende å bestille? 

Til og begynne med var det bare nå og da, nå har det vært 10 bestillinger den siste måneden. Vedkommende påstår at noen bestiller i h*ns navn og med h*ns e-postadresse, men vedkommende nekter å bytte epostadresse inne på kontoen sin, og plutselig skal h*n ha deler av bestillingen. Dette har pågått i over 3 år nå, virker som at vedkommende gjør det for å ha noe finne på. Men nå begynner vi å få nok, så har vi som butikk noen rettigheter?

Er så mange steder å henvende seg når man er kunde, men finner ingen for noen som driver butikk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Merko. skrev (4 minutter siden):

Er vel en privat nettbutikk, så du kan vel bare stenge ute brukeren og evt IP-addressen hannes.

Ingen rettighet at han skal kunne bestille hos dere.

Jeg finner ingen måte å blokkere IP-adressen på eller stenge vedkommende ut på noen måte. Bare redd vi får trøbbel av Forbrukerrådet eller noe. 

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (Akkurat nå):

Siden "noen" bestiller på hans konto er det i alle fall grunnlag for å utestenge kontoen, det er jo forsøk på svindel...?

Det er det jeg mener også, men vi får ikke blokkert kontoen inne i butikken, så med andre ord har vi en dårlig leverandør 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Megsan skrev (Akkurat nå):

Jeg finner ingen måte å blokkere IP-adressen på eller stenge vedkommende ut på noen måte. Bare redd vi får trøbbel av Forbrukerrådet eller noe. 

Hvilket nettbutikk-system bruker dere? Man skal vel enkelt kunne deaktivere en brukerkonto i de fleste systemer.
Det er ingen menneskerett at han skal få handle hos dere, på samme måte som folk som misbruker "30 dagers retur"-ordninger i butikker bli fratatt denne servicen.

Forbrukerrådet kan ikke gjøre noe i en slik sak, så fremt han har betalt for noe dere ikke vil sende ut.

 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Megsan said:

Det er det jeg mener også, men vi får ikke blokkert kontoen inne i butikken, så med andre ord har vi en dårlig leverandør 

Alle CMS/nettbutikksystemene jeg har vært borti har hatt denne funksjonen, så ja, høres ut til at dere har en leverandør som ikke er helt oppdatert (i mangel av bedre ord)...

Lenke til kommentar
Merko. skrev (1 minutt siden):

Hvilket nettbutikk-system bruker dere? Man skal vel enkelt kunne deaktivere en brukerkonto i de fleste systemer.
Det er ingen menneskerett at han skal få handle hos dere, på samme måte som folk som misbruker "30 dagers retur"-ordninger i butikker bli fratatt denne servicen.

Forbrukerrådet kan ikke gjøre noe i en slik sak, så fremt han har betalt for noe dere ikke vil sende ut.

 

Det er sant! Da skal vi bare kansellere ordrene som kommer inn, så får vedkommende bare bli sur. Som sagt så påstår vedkommende ofte at h*n har lagt inn halve bestillingen og den som prøver å svindle andre halve. Som om det går 

Butikken ligger hos 24nettbutikk

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (2 minutter siden):

Alle CMS/nettbutikksystemene jeg har vært borti har hatt denne funksjonen, så ja, høres ut til at dere har en leverandør som ikke er helt oppdatert (i mangel av bedre ord)...

Vi har 24nettbutikk, men finner det ingen steder. 

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (6 minutter siden):

Du kan jo sende en mail til dem, om de har noen funksjon for dette (utestenging, order block, IP-ban e.l.).

Jeg skal gjøre det. Bare sjefen min som er så redd for at vedkommende får til å lage bråk, så han har bare latt det skurre å gå i 3 år. 

Lenke til kommentar
Megsan skrev (3 minutter siden):

Jeg skal gjøre det. Bare sjefen min som er så redd for at vedkommende får til å lage bråk, så han har bare latt det skurre å gå i 3 år. 

Det kan han ikke.
Det er privat nettbutikk så dere kan nekte absolutt hvem som helst. Klart det kan være dårlig kundeservice, i men i dette tilfellet er det akkurat på sin plass.

Dere har 100% på det rene her, uavhengig om han hadde misbrukt systemet eller ikke, så kan dere gjøre absolutt som dere vil. Feks kun gi tilgang til familie som kan handle. Deres regler. :) 

Deres jobb er at dere må følge opp evt bestillinger som tikker inn slik at det blir korret gjort, utover det kan dere nekte så mye dere vil.

Edit: Bråk får han sikkert til, men han kan ikke gå til forbrukerrådet, eller andre myndigheter. Eneste han kan evt gjøre er å lage nye kontoer og holde på videre, men da må dere se på løsninger som stenger ute betalingsmetoden hans.

Alternativt kan dere bare sende ut det han bestiller, så fakturere han dersom det blir sendt i retur uavhentet (Da må dere oppdatere vilkårene).

NetonNet gjør dette

Sitat

Om du ikke henter ut din ordre på utleveringsstedet må vi debitere deg 195,- for bestillinger under 500,- eller 395,- for bestillinger over 500,- for våre kostnader.

 

Endret av Merko.
Lenke til kommentar
Merko. skrev (1 minutt siden):

Det kan han ikke.
Det er privat nettbutikk så dere kan nekte absolutt hvem som helst. Klart det kan være dårlig kundeservice, i men i dette tilfellet er det akkurat på sin plass.

Dere har 100% på det rene her, uavhengig om han hadde misbrukt systemet eller ikke, så kan dere gjøre absolutt som dere vil. Feks kun gi tilgang til familie som kan handle. Deres regler. :) 

Deres jobb er at dere må følge opp evt bestillinger som tikker inn slik at det blir korret gjort, utover det kan dere nekte så mye dere vil.

Godt å høre! For når jeg prøvde å lese inne på Forbrukerrådet, så ser det nesten ut som at man ikke har lov å nekte noen

Lenke til kommentar
Megsan skrev (1 minutt siden):

Godt å høre! For når jeg prøvde å lese inne på Forbrukerrådet, så ser det nesten ut som at man ikke har lov å nekte noen

Se mitt oppdaterte innlegg, send ut det han bestiller, så fakturerer dere han dersom det ikke blir hentet (men sørg for at vilkårene er oppdatert slik at det ikke blir noe mikk makk der, det kan isåfall slå tilbake på dere). Da får dere hvertfall betalt for tullet hans.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Merko. said:

Edit: Bråk får han sikkert til, men han kan ikke gå til forbrukerrådet, eller andre myndigheter. Eneste han kan evt gjøre er å lage nye kontoer og holde på videre, men da må dere se på løsninger som stenger ute betalingsmetoden hans.
 

Problemet med sånne folk er at endel av dem ender opp med å lage masse dårlige anmeldelser på alle nettsider med brukeranmeldelser o.l. Så selv om de ikke kan gå til rettslige skritt kan de lage problemer ved å jobbe for at butikken får et dårlig rykte. 

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (1 minutt siden):

Problemet med sånne folk er at endel av dem ender opp med å lage masse dårlige anmeldelser på alle nettsider med brukeranmeldelser o.l. Så selv om de ikke kan gå til rettslige skritt kan de lage problemer ved å jobbe for at butikken får et dårlig rykte. 

Heller det en at butikken skal ut med store kostnader pga opplegget hans.
Man kan ta kontakt med stedene som har disse brukeranmeldelsene og forklare situasjonen. Om det er èn bruker som gjør dette så sier det jo sitt. :) 

Ser ikke for meg at denne nettbutikken er på prisjakt eller prisguide, er vel stort sett der folk ser på brukeranmeldelser (etter min erfaring).

Lenke til kommentar
Merko. skrev (31 minutter siden):

Se mitt oppdaterte innlegg, send ut det han bestiller, så fakturerer dere han dersom det ikke blir hentet (men sørg for at vilkårene er oppdatert slik at det ikke blir noe mikk makk der, det kan isåfall slå tilbake på dere). Da får dere hvertfall betalt for tullet hans.

Takk for tipset ?

Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (23 minutter siden):

Problemet med sånne folk er at endel av dem ender opp med å lage masse dårlige anmeldelser på alle nettsider med brukeranmeldelser o.l. Så selv om de ikke kan gå til rettslige skritt kan de lage problemer ved å jobbe for at butikken får et dårlig rykte. 

Ja, det er nok enda en grunn til at sjefen ikke gjør noe med det. Vi hører til en liten bransje, så vedkommende kan fort gjøre stor skade, selv om de fleste av våre kunder vil holde med oss, men man vet jo aldri helt sikkert

Lenke til kommentar
Megsan skrev (2 minutter siden):

Ja, det er nok enda en grunn til at sjefen ikke gjør noe med det. Vi hører til en liten bransje, så vedkommende kan fort gjøre stor skade, selv om de fleste av våre kunder vil holde med oss, men man vet jo aldri helt sikkert

Da ville jeg nok bare ha sendt ut varen som normalt av det han bestiller.

Dere kan jo genere fraktlapp ol før han får kansellert, selvom dere ikke nødvendigivs sender ut varen samme dag.

Da gjør dere jo ikke noe direkte "mot han" men en generell regler dere har i vilkårene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...