Gå til innhold

Privatist jus


Anbefalte innlegg

Hei. Ved Folkeuniversitetet tilbys det forsatt Jus-avdeling 1 rettsvitenskap? I fra en tydeligere artikkel i NRK så har UIO har sluttet å ta i mot privatister til deres jus studium. Hvis det har skjedde noen forandringer er det bra å vite så man er på den sikker siden. Forresten legges det krav på vgs vitnemål karakterer selv om man har passert privatist eksamen for å komme inn til masterstudiet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Privatistordning er det helt slutt på etter 1 studieår. Man kan fint ta 1 studieåret som privatist men ville ikke brydd meg med Folkeuniversitetet. Forelesningene til UiO er åpne og kun betalt deres privatistgebyr. Det kreves karakterer fra vgs for å gå videre - så man må ha nok poeng på Samordna Opptak. Men tar man 1 studieåret som privatist får man naturlig nok dette godskrevet.  Ulempen for privatister er at kursene ikke er åpne og man lærer visstnok en del på dem.  Jeg tok privatrett 1 våren 2018 og klarte jo å bestå eksamen og hadde egentlig ikke noe mer mål enn det. Men det var interessant.

Endret av William_S
Lenke til kommentar

I nettsiden til Folkeuniversitet står det at man kan søke som enkeltemne når man skal ta eksamen i UIO. Denne snarveien er i hvert fall bra siden karakterene på vitnemålet ville ikke være tilstrekkelige nok til å får meg direkte inn uten å gå som privatist ved denne skolen. Forresten når man deltar i Folkeuniversitet for å ta enkeltemne forventer man at man må ha en viss snitt for delta i studiet eller er kravet om å ha utfylt studiespesialisering linja fra vgs nok for å bli tatt inn i studiet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
William_S skrev (På 5.5.2020 den 8.37):

Privatistordning er det helt slutt på etter 1 studieår. Man kan fint ta 1 studieåret som privatist men ville ikke brydd meg med Folkeuniversitetet. Forelesningene til UiO er åpne og kun betalt deres privatistgebyr. Det kreves karakterer fra vgs for å gå videre - så man må ha nok poeng på Samordna Opptak. Men tar man 1 studieåret som privatist får man naturlig nok dette godskrevet.  Ulempen for privatister er at kursene ikke er åpne og man lærer visstnok en del på dem.  Jeg tok privatrett 1 våren 2018 og klarte jo å bestå eksamen og hadde egentlig ikke noe mer mål enn det. Men det var interessant.

Nei, dessverre. Den skal avvikles og Privatrett 1 er allerede avviklet så vidt jeg husker. :( Men jeg håper og håper på at hele ordningen skal åpnes igjen! Jobbes visstnok med det på gruppen "Støtt privatistordningen for jusstudenter" eller hva den gruppen heter på Facebook :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...