Gå til innhold

Geografiquiz


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
N-4K0 skrev (10 timer siden):

Hm, jeg har ikke anelse... det virker litt for lett, men Brasil? Det er jo kjent for skog, men kanskje ikke den typen trær.

Heldigvis ikke for lett da tydeligvis, siden Brasil ikke er korrekt. Vi skal til Asia.

Lenke til kommentar
Scarvo skrev (7 timer siden):

New Zealand er i Oseania, ikke Asia.

Selvsagt, dumme meg :p 

Og nå virker det så opplagt, for det må vel være Bangladesh?

Jeg syns dóg ikke du trenger å gi nytt hint for hvert eneste feil svar, det blir egentlig mer spennende når vi må gjette flere ganger før det kommer nytt hint, mener i hvertfall jeg :) 

Lenke til kommentar

Ok, håper ikke denne er altfor lett da... 😬

Vi skal frem til navnet på en tidligere kommune i Norge som i 2020 ble slått sammen med andre kommuner under et helt nytt navn. Kommunens sentrum, og tidligere navn, er nå den nye kommunens administrasjonssentrum og fikk bystatus på 90-tallet. Kommunens første industibedrift var en gruve som nå er lagt ned. I forbindelse med gruven forekommer det felt med en i verdenssammenheng meget skjelden type stein. Denne steintypen er ikke det samme som ble utvunnet i gruven. Siden har det vært flere store og kjente industribedrifter i kommunen, hvorav noen fortsatt holder stand.

Det er gjort flere funn av gravhauger og de tidligste spor etter mennesker stammer fra mesolittisk tid. Kommunen har også stor kraftproduksjon, med 3 vannkraftverk.

Lenke til kommentar

Denne var ikke lett, jeg kan ikke komme på noen alternativer som matcher alle punktene som ikke er egne kommuner.

Etter litt undersøkelse har jeg landet på Mo i Rana/Rana kommune, men sammenslåing og helt nytt navn stemmer vel ikke akkurat. Dessuten er det fortsatt gruvedrift der meg bekjent. Det får bli dette som første gjetning.

Lenke til kommentar

Det er feil, men det er fint i Mo i Rana 😊 

Kommunen (som altså ikke eksisterer lenger) befinner seg på østlandet. Det siste store slaget i  mellom skandinaver på 1800-tallet befant seg i denne kommunen. Dette slaget markerte slutten på Napoleonskrigen i Skandinavia og begynnelsen på unionstiden med Sverige. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...