Gå til innhold

Samsung TV - ta opp og se på ulike kanaler samtidig?


Anbefalte innlegg

mobile999 skrev (3 minutter siden):

Det du beskriver er så dårlig at jeg ikke skjønner poenget med to tunere.

Spørs om det er slik at Samsung produserer apparater for mange markeder rundt omkring i verden og at 2 tunere kan ha noe for seg i enkelte markeder. Av en eller annen grunn som ikke jeg kjenner til. Jaja, jeg skal nok klare meg med oppsett som det er. Det er bare litt spennende å prøve å finne ut av ting. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OPPSUMMERING:

  • Samsung Q70R 55 2019 modell Smart-TV med 2 satelitt-tunere
  • Canal Digital satelitt-abonnement med Single Cable LNB
  • Splitter fra Single Cable til begge tunere inn på TV
  • Neotion Non-Pairing CAM, dual decryption (Max-8037)
  • Se på en kanal og ta opp annen kanal fungerer kun med opptak på ukryptert kanal
  • Skal man ta opp en kanal og se på annen kanal må man bruke CD dekoder-boks
  • Prosjekt avsluttet etter utlegg på kr 750 for ny CAM, humøret er i behold
  • Takk for alle kommentarer og innspill i et forsøk på å løse utfordringen.
Lenke til kommentar
17 hours ago, SagaPer said:

BREAKING NEWS: Fikk akkurat svar fra Neotion support angående dekryptering i CAM-modulen jeg har anskaffet. Se under.

"The module can descramble two services. But the two services must be in the transport stream you are tuned on. In other words, the two services must be available at the same frequency. I do not know your network so I would advise you either:

  • to check on your own the content of each frequency by navigating in the menu of your remote control unless the TV info banner displays it when you press on the Info button
  • to contact Canal Digital to have the list of the transport streams and the related services ; you may find this list on their website

Dere er velkommen til å tolke dette og oversette innholdet til informasjon som kan føre til noen flere gode svar på gåten. ?

Innenfor en transportstrøm kan det være flere separate kanaler. I praksis at flere kanaler er i et mux, eller vel kanskje "transponder" i parabolsammenheng. En transponder/mux er vel 51 Mbps, så avhengig av bitraten på kanalen kan det være sikkert fra 3 til 10 tjenester på den ene strømmen (f.eks. radiokanaler vil jo kreve mindre). 

Dette vil man merke på en del av de vanlige tunerne fra Canal Digital. Om du kjører to opptak, kan du se en tredje kanal live - men denne kanalen må være i samme transponder/mux som en av de kanalene du gjør opptak av.

 

Lenke til kommentar

HISTORIEN FORTSETTER ETTER NOK ET TILBAKESLAG:

E-post til Computersalg A/S i Danmark 12.05.2020: 

"Hei, jeg har mottatt den bestilte varen fra dere. Se vedlagte bilder. Er dette riktig produkt og er dette en DUAL CAM slik som jeg bestilte?
 
Etter råd fra STRONG.DK i Danmark så handlet jeg dette produktet hos dere. På nettsiden deres er det referert til «Producent: Maximum» og «Model-nr.: MAX-8037». Jeg finner ingen av disse referansene på selve produktet (se bilder) men kun på innpakning (pose).
 
Dette er produktet jeg mottok med teknisk beskrivelse av egenskaper: https://www.dvbmarket.com/consumer-cams/neotion-conax-cam.
 
STRONG.DK skriver dette i epost til meg i dag: «Kender ikke Neotion CAM da vi aldrig har forhandlet CAM fra den Producent. Men for at kunne afkode 2 kanaler af gangen skal det være Dual CAM. Men vil anbefale dig tage kontakt til hvor du har købt dit CAM samt evt. Canal Digital om de har en løsning der kan afhjælpe problemet.”"

Svar fra Computersalg A/S 13.05.2020:

"Tak for din mail. Du har fået det produkt du har bestilt. Men det kort du har købt bruges til kabel-tv og som du selv skrive så skal du bruge det til satellit-tv. Så jeg tror det er derfor du har problemer med at få det til at virke. Jeg har oprettet en retur-sag så du kan sende den i retur hvis du ønsker."

Så da er det tilbake til start i dette prosjektet etter retur av Neotion Non-Pairing Dual Cam til Computersalg A/S.

Er det noen av dere som har forslag til annen CAM med Dual Encryption for satelitt (som først og fremst fungerer med Canal Digital)?

Neotion Non-Pairing Cam fra Computersalg 01.jpg

Neotion Non-Pairing Cam fra Computersalg 02.jpg

Lenke til kommentar

TIL ETTERTANKE: Etter mye frem og tilbake i denne historien sitter jeg igjen med følgende konklusjon: Det er kanskje en grunn til at Canal Digital satelitt kun tilbyr en type standard CAM for Smart-TV. Det handler antakelig om at det ikke er mulig å håndtere 2 stk krypterte kanaler inn på TV samtidig med 1 stk CAM selv om CAM har mulighet for dekryptering av 2 kanaler samtidig.

Dette handler selvsagt om å se på en kanal mens man tar opp en annen kanal. Jeg har lest gjennom tidligere svar fra Samsung support ang dette og de sier noe sånt som at "...man kan kun håndtere en ukryptert kanal og en kryptert kanal samtidig på deres Smart-TV'er".

Sammen med alle rundene jeg har gått med testing så vil jeg tro at dette faktisk er det som er mulig å oppnå pt.

Jeg fikk returnere Neotion Dual CAM Non-Pairing til Computersalg A/S da de innrømmet at jeg hadde fått CAM som var beregnet til kabel-TV. Vet ikke om dette hadde noen betydning da CAM fungerte akkurat som CD sin CAM.

Noen flere synspunkt på dette?

Endret av SagaPer
Lenke til kommentar
SagaPer skrev (6 timer siden):

Det handler antakelig om at det ikke er mulig å håndtere 2 stk krypterte kanaler inn på TV samtidig med 1 stk CAM selv om CAM har mulighet for dekryptering av 2 kanaler samtidig.

Jeg fostår ikke hvorfor det ikke skal være teknisk mulig å håndtere dette, men nå klarer jo ikke tv'en å håndtere opptak av kryptert kanal samtidig som man ser på en ukryptert engang. Det er derfor ikke håp blah blah...

Det kommer ikke til å virke uansett hvilken cam man forsøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...