Gå til innhold

Uløselig Dataproblem...


Anbefalte innlegg

Her er et problem jeg har slitt med i et halvt år. Mange data-geeks har prøvd å løse det men til ingen nytte. Hvis noen av dere klarer det blir jeg mektig imponert!

 

Symptom:

Maskinen fryser/henger på helt uregelmessige tidspunkt, i mange forskjellige spill el programmer. Både lyd og bilde henger seg, og alle forsøk på å få kontroll over systemet igjen er fånyttes. restart er eneste utvei.

 

Følgende er allerede prøvd:

* reinstalering av drivere og directx i alle mulige rekkefølger

* Formatering av system og utprøving av forskjellige os, til ingen nytte.

 

Mitt system:

Abit KA7-100 hovedkort.

AMD K7 athlon 850mhz

Western IDE ATA100 30gb hd

SBLive 1024

ATI AGP Xpert2000 32 mb

 

 

Jeg lurer på hva feilen er, og om det eventuelt kan være hardwarefeil. Finnes det programmvare for å sjekke hardwarefeil?

 

På forrhånd takk.

M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal få noen kyndige til å lese faqen med meg. Jeg fikk hjelp til å mekke sammen pc'n.

Temperaturen vet jeg ikke. Har dere noen forslag til programmer som tester sånt.

Kabinett:

Aopen Miditower ATX HQ45 250W power.

 

Prosessorvifte:

Cooler Master CPU vifte AMD K7 athlon DP2-5F53

Opptil 850mhz. SlotA

 

Men det merkelige er ikke at det skjer under spesielt tunge operasjoner, det kan skje både i max payne og når jeg kunn kjører f.eks winamp!

Lenke til kommentar

Hadde liknende feil med min gamle-maskin !

 

Hadde kjøpt med en splitter ny AMD-athlon 500mhz, msi 6167 osv !

*MED GEFORCE 256 pro HELT nytt

 

Fikk trøbbel med at pc`en bare hengte seg , gjikk ikke ann å trykke på keyboard eller noe !

 

1) Først av allt.....sjekk om der er oppdateringer til bios`en din !

2)Nye skjermkort drivere !

3)Eventuelle patcher fixer til Skjermokortet ditt

 

 

Etter jeg gjikk gjennom litt herjing og reinnstalling , fungerte den YPPERLIG !

Neste aldri låst seg, bluescreen, eller noe som helst !

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte maskina i februar og biosen er ikke så vidt jeg vet kommet i noen ny versjon siden da. Jeg har prøvd alt med drivere o.l men det blir bare værre. Men det skal da seriøst gå an å finne en løsning på dette uten å sende inn maskina til rep håper jeg...

Lenke til kommentar

Virker som du har problemer med enten prosessoren eller minnet.

Forøvrig støtter jeg forslag om at du må ha oppdatert BIOS, chipsetdrivere og skjermkortdrivere, men har du prøvd så...

 

For å finne feilen: (eller hva som ikke er feil) må du gå systematisk til verks. Hvis du overklokker - ikke gjør det. Pass på at du har bra nok kjøler på prosessoren og at vifta funker. Ta videre ut alle PCI/ISA kort du ikke har bruk for når du skal teste maskina(da blir det nok omtrent bare skjermkortet igjen). Ta deretter ut alle minnebrikker borsett fra EN - pass også på at du ikke kjører minnet for raskt (eks. cas 2 i stedet for 3).

Hvis du fremdeles har problemer, prøv å bytte minnebrikke eller få lånt en minnebrikke du vet funker... Prøv evt. et annet skjermkort hvis det blir nødvendig. Dersom alt er håpløst når du kommer så langt så vet du hvertfall at det ikke er minnet, skjermkortet eller noen andre kort. Da er det trolig hovedkortet... forøvrig er det vel anbefalt min. 300W strømforsyning på Athlon, men jeg er ikke sikker på om det skulle være utslagsgivende på 850 Mhz, med mindre du har mange harddisker e.l.

 

Dette krever litt tid og mekking, men alternativet er jo altså å sende inn maskina. Lykke til forresten!

Lenke til kommentar

On 2001-10-24 14:40, Cthulhu skrev:

Virker som du har problemer med enten prosessoren eller minnet.

Forøvrig støtter jeg forslag om at du må ha oppdatert BIOS, chipsetdrivere og skjermkortdrivere, men har du prøvd så...

 

* Jeg finner ikke noen nyere bioser i alle fall. Drivere har jeg prøvd.

 

For å finne feilen:

forøvrig er det vel anbefalt min. 300W strømforsyning på Athlon, men jeg er ikke sikker på om det skulle være utslagsgivende på 850 Mhz, med mindre du har mange harddisker e.l.

 

* Har bare en

 

Dette krever litt tid og mekking, men alternativet er jo altså å sende inn maskina. Lykke til forresten!

 

* jeg har bare en rambrikke(128). skal kjøpe meg en ny, og prøve å kjøre bare med den.

Finnes det noen programmer som tester hardware ?

Forøvrig har jeg bare ett eldgammelt nettverkskort fra den gamle p133 en min. kan det ha noe å si?

 

Og forøvrig, takk til alle for hjelp så langt.

Det blir satt pris på!

 

Aeron

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nw52MweC

Jeg hadde et Creative Geforce 256 DDR en gang, og hadde samme problemet. Det viste seg at det var produksjonsfeil på skjermkortet som gjorde at hele PC-en frøs totalt, utenom musa, som jeg kunne bevege. Jeg byttet skjermkort, og alt var fint. Men det trenger jo ikke være det, men du kan jo låne et skjermkort og prøve...

Lenke til kommentar

Sisoft Sandra tester hardware og kan fortelle deg om feil og liknende i noen moduler ihvertfall,

ellers Norton utilities kan fortelle om feil i windovs.

Dette er de kjente programmene det finnes også forskjelige andre programmer som kan lastes ned gratis uten at jeg har tid til å nevne noen nå .

Du kan jo prøve å øke cpu spenningen i bios også ,ops: jobb deg opp litt etter litt.

Lykke til

Lenke til kommentar

Prøv å unngå å bruke PCI buss nr.1

For den deler IRQ med AGP kortet på Abit

sine hovedkort.

De to nederste PCI bussene deler også IRQ.

Så prøv å kombinere unngå disse bussene.

 

En ting til Abit bruker å ha problemer med

SB Live kortene.

Se på Abit sine sider.

www. abit.nl

 

Ole

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...