Gå til innhold

Innkjøp av telefoner


K N

Anbefalte innlegg

Hei,

I selskapet jeg arbeider i eksisterer det endel mobiltelefoner, men til ulikt bruk.

Det er "stasjonære" mobiltelefoner som er på samme sted hele tiden, og brukes til å besvare telefoner samt ringe ut (typisk kundesenter)
Og det er tjenestetelefoner for ansatte som tar med seg telefonen hjem og kan nås utenom arbeidstid og har et annet behov enn øvrige.

Man har en policy som sier at bedriften dekker x antall kroner, og utover dette så må arbeidstaker dekke mellomlegget.

Det er forventet at en telefon har levetid på 3 år.
Dessverre er det ikke alle telefoner som har levetid på 3 år, og det er av ulike årsaker:

- Skjerm knuste etter 2 år.
- Batteriets ytelse er for dårlig
- Telefonen går tregt

osv..

Det blir jo da som regel en vurdering om man skal gå til innkjøp av ny telefon eller fikse telefonen (bytte skjerm, reparere høyttalere osv). Som oftest blir det innkjøp av ny telefon.

--

Jeg har blitt sendt ut på oppdrag for å se om det finnes noen gode løsninger der ute for å prøve å redusere kostnadene for telefoner på et vis.
Kanskje i form av forsikringer, en swap-løsning eller liknende?

Har ikke gått i dialog med mobiloperatør osv enda, er ute etter litt erfaringer om hvordan det fungerer hos dere og om dette er en ålreit løsning!

Håper noen gir en lyd fra seg! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vi har en løsning hvor vi får 4600,- til telefon, og må dekke resten selv. Det er satt begrensning på 2 år mellom hvert bytte.

Første telefon får de dekket hele. Vi kjøper normalt inn telefoner i 3-5000,-  eks. mva klassen som er det som funker greit for våre ansatte. Timeskriving, varebestilling og bilde dokumentering er det vi benytter de til som regel.

Lenke til kommentar
ilpostino skrev (20 timer siden):

Jobber du i en stalig bedrift så er dere selvassurerende, som betyr at dere ikke får dekket dette på forsikringer. 

Både Telenor og Telia tilbyr swap for bedrifter så kanskje sjekke t det?

Jobber ikke en statlig bedrift. Jeg ser litt på dette med SWAP for bedrifter, og mulig jeg vil presentere det forslaget.

 

AndersT2 skrev (20 timer siden):

Vi har en løsning hvor vi får 4600,- til telefon, og må dekke resten selv. Det er satt begrensning på 2 år mellom hvert bytte.

Første telefon får de dekket hele. Vi kjøper normalt inn telefoner i 3-5000,-  eks. mva klassen som er det som funker greit for våre ansatte. Timeskriving, varebestilling og bilde dokumentering er det vi benytter de til som regel.

Hva skjer om telefonen knuser/blir stjålet eller liknende, hvem dekker det? 

Lenke til kommentar
K N skrev (6 minutter siden):

Hva skjer om telefonen knuser/blir stjålet eller liknende, hvem dekker det? 

Montøren har ansvaret for telefonen, og bruk av den. Blir den stjålet, som normalt vil skje hvis han/hun lar den ligge i bilen synlig, så faller det nok på dem, og uvettig bruk. Blir de ranet så har vi ikke kommet i den situasjonen enda.

Knust telefon er ofte opp til dem også å behandle den riktig. De fleste kan benytte en telefon med sprekt glass nokså lenge. Så lenge telefonen kan brukes så gjør de det.

Vi er ikke ett veldig stort firma, så ting går litt på skjønn også. Er lettere å se igjennom fingrene på ting når det er en montør som gjør alt riktig, iforhold til en som lager mye ekstra problemer.

Vi har også noen som benytter privattelefon, men vi prøver som regel å ikke gå for dyre telefoner, slik at det er enklere å bytte ut når de må det. Som regel er det ikke så mye av det. Jeg sikker ikke på telefondelen i firmaet, men er den som må bytte ut lisensene på programmene vi bruker når de bytter, og det skjer ikke så veldig ofte. På 22 mann ute, så er det ca. 3-5 ganger i året det skjer kanskje. De har fysisk jobb, så enkelt å være uheldig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil og anbefale å se på en MDM løsning samtidig.

Vi kjører AirWatch her og alle telefoner blir levert ferdig klargjort for å legges inn i systemet. Men vi kjører 100% på Apple. Man kan si mye om stive priser på iPhone men om vi ser på det lange løpet så "svarer" det seg. En ny telefon i dag har OS oppdateringer 4-6 år frem i tid. Og oppdateringene er tilgjengelig for alle modellene relativt samtidig. Dette sliter en med i Android modellene.

Via MDM løsningen pusher vi ut apper, oppdateringer og profiler. Så brukersupport er tilnærmet ikke eksisterende. Vi ser her og fort modell, alder og OS version så de gangene noen klager så kan vi fort sjekke om det er åpent for ny telefon til de, evnt om det er noen spesiell grunn til at ting går tregt, om batteriet er så dårlig de påstår eller andre tekniske ting. Og må vi først trykke på en bruker sin telefon så går det veldig greit siden alle kjører iOS. Tidligere kjørte noen Samsung sitt grensesnitt, noen kjørte Huawei, noen hadde rent Android GUI og noen hadde til og med rootet telefonen. Så var det å finne den innstillingen for den lille tingen som brukeren sleit med for å koble til noe..

Det fine med Apple og MDM er Apple DEP. Når en har registrert seg for en Apple DEP konto(gratis) så kommer telefonen ferdig registrert i MDM løsningen. Brukeren får da en splitter ny telefon på pulten sin, slår den på, går igjennom standard oppsett(og kopi av oppsett fra gammel telefon) og så spør den brukeren om brukernavn og passord. Når det legges inn er telefonen direkte knyttet mot brukeren i systemet vårt og får alle bedriftsspesifike apper vi vil at de skal ha, samt e-postprofil og wifiprofil legges inn automatisk.

Og snittet hos oss når det gjelder bruk så er den på ca 3-4 år. Noen er oppe i 6 år, men da setter vi foten ned så snart den ikke får OS oppdateringer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...