Gå til innhold

Tunge busser og myk asfalt skaper trøbbel ved lading av elbusser – betong kan bli redningen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor kobler ikke pantografen seg til? Er det virkelig viktig med centimeter-presisjon for pantografer? 

Jeg kan ikke særlig mye om emnet, men har nå alltid trodd at pantografen løfter seg opp til den møter kontakt. Altså at den støtter fleksible høyder. 

Har tross alt aldri sett overhengende ledninger som følger terrenget 100% for tog/trikk. Jeg forstår derfor ikke helt utfordringen...

Kan noen opplyse meg (siden artikkelforfatter ikke klarte å bringe klarhet rundt dette)?

Lenke til kommentar

på tog og trikk er underlaget kjempehardt, stål på betongvanger. På en buss er det gummi mot asfalt, og det kan både være snø på asfalten og asfalten kan "sige" så det er neimen ikke rart at det blir problemer med pantograf! Bussen må kjøre + og - på pantografen mens en trikk eller et tog bare trenger den ene polen da den andre kjøres gjennom skinnen. Trolleybusser som sett i utlandet (spesielt Bergen) har jo 4 m lange fiskestenger for å ha nok rekkevidde opp til kjøreledningen.

Lenke til kommentar

Fra utlandet Bergen kan opplyses at det nå er bestilt trolleybusser som går delstrekning på batteri, og som kobler seg automatisk av og på kjøreledningene med lange "stenger". Så noen meter høydevariasjon går greit for den del. Men generelt er myk asfalt et problem på mye trafikkerte holdeplasser hvor bussene kommer i samme spor. Det kan bli så dype spor at lave biler og syklister får problemer. Det blir jo også etterhvert krav om trinnfri påstigning med lite mellomrom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Problemet med betonpladen er overgangen mellem asfalten og beton. Det er et svagt punkt som skal fuges og fuger holder generelt ikke så lang tid og skal løbende vedligeholdes. Samtidig er det en dyr løsningen når man engang skal genetablere igen for betonløsningen holder heller ikke evigt. Der er en armeret asfaltløsning bedre. Løsningen kunne også være en semi fleksibel belægning, hvor man armerer asfalten også i overgangen til asfalt. Vi har lavet bus- holdepladser, vendepladser, og baner og problemet er altid det samme "sporkøring", men det kan løses med Carbophalt G en armeringsløsning af kulfiber i asfalten. Samme teknik anvendes på lufthavne til fly standpladser.  

Se evt. her: https://youtu.be/iQfyAI8-6Mk    

Endret av Morten Frost -S&P Reinforcement Nordic
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...