Gå til innhold

Google wifi mesh + altibox problem


Anbefalte innlegg

Hei. 

Har idag fått satt opp Viken fiber (altibox) og 3 stk google wifi mesh system. 

Hjemmesentralen er satt i bromodus med 1 stk wifi google som nå er sjefen. Hastigheten kablet mellom disse to er stabilt og på et greit nok nivå ut ifra det jeg skal ha av hastighet. 

 

Deretter kommer problemene. 

 

Jeg har vært mer nøye enn det jeg egentlig har lyst til. Jeg har satt google boks nr 2 bare 6-7 m unna i samme etasje å korridor (1 etg), og den tredje google boksen er deretter bare 5-6m unna inne hos leietaker med bare 1stk tykk vegg imellom. 

Tapet av hastighet mellom alle 3 er store. Mister nesten 3/4  av hastigheten mellom boksene. I tillegg, så fort jeg beveger meg inn på stuen med bare en vegg imellom meg og hovedboksen å nr 2 boksen, så kan jeg miste så mye som 9/10 av hastigheten.

Google appen sier at signalet mellom boksene er 100% bra. Signalet til enhetene mine jeg bruker er også bra, full styrke. 

Oppe i 2 etasje, så svekkes signalet til enhetene mine naturlig nok, men taper ikke signal. Men hastigheten derimot er veldig svekket, sitter igjen med maks kanskje 3-5% av hastigheten jeg skal ha. 

Må si jeg er veldig skuffet over produktene så langt. Er det noen som har noen kloke innspill til hvorfor de opptrer så svake og skjøre ? Må man virkelig plassere dem rett ved siden av hverandre på rekker og rad, og dermed også måtte belage seg på å kjøpe 20-30 stk for å dekke et stort hus på ca 300 kvm. 

Jag fikk egentlig bedre resultat med 1 stk trådløs router i stua før. Problemet var at signalet forsvant opp på soverommet i 2 etasje og hos leietaker hvis jeg ikke plasserte routeren veldig keitete i stua.  Men jeg fikk ihvertfall så og si hele hastigheten jeg betalte for så lenge signalet var der stabilt. 

Virker jo som om google wifi boksene har en nogenlunde lik kvalitet signalmessig som min forrige trådløse router, men "den fantastiske kloninga med det faktiske nye mesh systemet som skal sikre bedre dekning i huset og minimalt med tap av hastighet underveis" virker å være fraværende i stor grad. 

 

Endret av DennisNyg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nøyaktig samme oppsett som deg og ingen problemer. Bruker kun 2 av de 3 google boksene og 1 i hver etasje. God dekning på alt og endelig fungerer 4 chromecast og 4 chromecast audio helt problemfritt i hele huset (med Asus slet de etter en ukes tid).

Første dag ved oppsett fikk jeg 300Mbps hastighet på mobiltelefonen i 2. etg (500/500 fiber i 1etg) da den var eneste enhet tilkoblet. Nå med 30-40 enheter får jeg fra 50-150 (varierer) på samme mobil i samme område som er helt innafor og forventet.

På kablet får jeg full pupp. Riktignok kun 150kvm fordelt på 2 etasjer men bruker som sagt kun 2 av de 3. Ingen leieleilighet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 minutter siden):

Har nøyaktig samme oppsett som deg og ingen problemer. Bruker kun 2 av de 3 google boksene og 1 i hver etasje.

Første dag ved oppsett fikk jeg 300Mbps hastighet på mobiltelefonen i 2. etg (fiber i 1etg) da den var eneste enhet tilkoblet. Nå med 30-40 enheter får jeg fra 50-150 (varierer) på samme mobil i samme område som er helt å innafor forventet.

På kablet får jeg full pupp.

Akkurat nå har jeg bare 2-4 enheter tilkoblet. 

Jeg kjører trådløst mellom boksene, men klarer ikke å se at det skal være et problem. Signalet er sterkt hele huset, signalet mellom boksene er 100% for øyeblikket. 

Jeg forventet egentlig det du forteller av egen opplevelse. Jeg så for meg å ha 1stk i 1 etasje, 1stk i 2 etasje og 1stk hos leietaker, å at det skulle gi ihvertfall minst 30-40% av hastigheten trådløst over hele huset. Fikk som sagt nesten 100% av hastigheten fra trådløs router som var 1 etasje under og flere meter unna, og signalet var på 1 av 3 barer, noen ganger kunne jeg miste signalet. 

Jeg prøvde å putte boks nr 2 i 2 etasje, å fikk da et sted mellom 50-70% kvalitet på signalet mellom boksene (Fra ok til ok + i google appen), men hastigheten var totalt fraværende, så ble bare ubrukelig å ha den der. Jeg plasserte den til og med åpent rett ved trappoppgangen slik at den skulle være nærme å bare ha en vegg imellom. 

Lenke til kommentar

Jeg kjører også trådløst mellom boksene som jeg strengt tatt synes er mye av poenget med Mesh. På boksen i 2. etg kjører jeg kabel ut til en switch hvor jeg så har kablet opp alt utstyr i TV benken (fungerer utproblematisk og som ønsket).

Har vurdert å sette min tredje boks i garasjen som er et stykke vekk fra huset men har en forholdsvis trang garasje som jeg ikke oppholder meg noe særlig i.

Her er det ellers vanlige trevegger fra 70-tallet uten lydisolasjon eller noe slikt. Men godt møblert og mye som kan gjøre det utfordrende for trådløst.

En av årsakene til at jeg byttet var ekstremt mange trådløsnett i området og mye støy som Asus ikke alltid taklet så godt. Google Wifi har tatt dette overaskende godt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her er det trebygg også, så burde ikke være så utfordrende fordi om eventuelt noen vegger er ekstra tykke. Etter all tidligere erfaring med ulike trådløst nett løsninger, boplasser, ulike routere osv, finner jeg dette Merksnodig. Så for meg at Google mesh systemet ville takle dette fint. Veldig surt hvis jeg må levere dette tilbake å gå for vanlig trådløs router igjen og eventuelt extendere.

Lenke til kommentar
10 hours ago, DennisNyg said:

Her er det trebygg også, så burde ikke være så utfordrende fordi om eventuelt noen vegger er ekstra tykke. Etter all tidligere erfaring med ulike trådløst nett løsninger, boplasser, ulike routere osv, finner jeg dette Merksnodig. Så for meg at Google mesh systemet ville takle dette fint. Veldig surt hvis jeg må levere dette tilbake å gå for vanlig trådløs router igjen og eventuelt extendere.

Lever det tilbake og test en annen mesh løsning? Feks UniFi eller AirTies?

Lenke til kommentar
14 hours ago, DennisNyg said:

Her er det trebygg også, så burde ikke være så utfordrende fordi om eventuelt noen vegger er ekstra tykke. Etter all tidligere erfaring med ulike trådløst nett løsninger, boplasser, ulike routere osv, finner jeg dette Merksnodig. Så for meg at Google mesh systemet ville takle dette fint. Veldig surt hvis jeg må levere dette tilbake å gå for vanlig trådløs router igjen og eventuelt extendere.

Helt enig i at dette er veldig rart.

Særlig siden jeg har så og si identisk oppsett og det fungerer helt topp. Kan det være problemer med boksene du har fått?

Lenke til kommentar
NULL skrev (3 timer siden):

Hva sier testene i Google WiFi-app om ytelse mellom mesh-enhetene, samt ut mot de forskjellige klientene?

 

At alt fungerer 100% som den skal. Derfor jeg ikke skjønner noe. Signal på bruks enhet er fult, testene i appene viser 100% kommunikasjon mellom boksene. Har også prøvd å restarte både bokser og hjemmesentral. 

For meg nå virker det bare som at google wifi er ment til dem som ønsker/sliter med et wifi signal i hele hjemmet, men med flere ankepunkter, blant annet et enormt tap av hastighet så fort du beveger deg litt vekk fra sjefs boksen. 

Leste litt på noe utenlandske forum som bekrefter mine tanker. Der sier flere  at du ikke kan forvente noe mer enn rundt halvparten av det du skal ha av hastighet med denne løsningen og at det vil blir dårligere for hvert hopp osv. Er også anbefalt via noen tester at folk med over 250mb hastighet ikke kjøper denne type løsning. 

Jeg har iallefall ikke noe interesse av å ha en løsning hvor smøret blir smurt tynt utover for å dekke hele, så da blir det tilbake til gammel løsning med god trådløs router å en oppgradering/påfyll av extendere og eventuelt kable mer. Har jeg betalt for rask fiber, så skal jeg ha ca fulle hastigheten :)

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Helt enig i at dette er veldig rart.

Særlig siden jeg har så og si identisk oppsett og det fungerer helt topp. Kan det være problemer med boksene du har fått?

Tror neppe det. Jo mer jeg leser, jo mer virker det reelt at det bare er slik det er. Ble blendet av det nye kule uten å lese for mye om det. Returnere dette tilbake igjen å går tilbake til gammel solid løsning :)

Takk for innspill til dere som kom med det :)

Endret av DennisNyg
Lenke til kommentar

Hvis du har en raskt linje, gir ikke Google WiFi deg mulighet for spesielt høy utnyttelsesgrad av linjen fra en enkelt klient - i hvert fall ikke hvis du kjører mesh-satellittene trådløst.

Her blir en del av de dyrere mesh-løsningene med dedikert 5 GHz-bånd for backhaul-trafikk noe bedre. Kjører man kablet backhaul, har ikke dette spesielt å si. Hvis man her i tillegg har trafikk som hopper over flere satellitter, blir effektivitetsgraden i teorien enda lavere.

Google Wifi slik den er i dag, begynner å bli noen år gammel. Den har holdt seg høyt i pris sammenlignet med en del andre enheter som er basert på samme teknologi/chipset. Selger vel fortsatt bra pga. den for mange gjør en grei jobb. For min egen del har jeg løsningen for å ha dekning for å dekke basisbehovene. For enhetene jeg trenger god ytelse har jeg kablet nettverk.

Her kommer imidlertid et annet problem inn for meg. Jeg ønsker ikke å bruke Google WiFi som ruter, men i stedet en annen ruter. Google WiFi støtter da ikke bromodus og hvis man kobler den opp med kabel bak en annen ruter blir det "bare kaos" (alle tror de primærenheten - kunne vel unngått det via VLAN satt opp på svitsjene siden jeg uansett har en del svitsjer rundt i huset som støtter det, men har enn så lenge ikke orka... kanskje noe jeg burde sett på i påskeuka, hvor jeg vel uansett bare skal være hjemme og ikke gjøre noe...).

Lenke til kommentar
14 hours ago, DennisNyg said:

Tror neppe det. Jo mer jeg leser, jo mer virker det reelt at det bare er slik det er. Ble blendet av det nye kule uten å lese for mye om det. Returnere dette tilbake igjen å går tilbake til gammel solid løsning :)

Takk for innspill til dere som kom med det :)

Slik det er?

Burde ikke jeg og andre da hatt samme problem? Ellers har Google Wifi fryktelig begrenset funksjonalitet så man skal  ikke ha lyst til å gjøre mange sprell, om noen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
14 hours ago, NULL said:

 

Her kommer imidlertid et annet problem inn for meg. Jeg ønsker ikke å bruke Google WiFi som ruter, men i stedet en annen ruter. Google WiFi støtter da ikke bromodus og hvis man kobler den opp med kabel bak en annen ruter blir det "bare kaos" (alle tror de primærenheten - kunne vel unngått det via VLAN satt opp på svitsjene siden jeg uansett har en del svitsjer rundt i huset som støtter det, men har enn så lenge ikke orka... kanskje noe jeg burde sett på i påskeuka, hvor jeg vel uansett bare skal være hjemme og ikke gjøre noe...).

Har vurdert å se på det samme, si fra hvis du tar en titt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...