Gå til innhold

Telenor Hjemmebredbånd Mobil og bruke ruter i annet hus i samme område


Anbefalte innlegg

 

Vi har en gård med to tilknyttede bolighus som ligger ca 1 mil fra hverandre og har fått installert bredbånd via radiolink fra en lokal leverandør i ene huset men de kan ikke levere bredbånd til det andre bolighuset pga manglende sender i nærheten. ADSL er tilgjengelig og tidligere eier oppnådde rundt 5/1 mbits i reell hastighet når de hadde største abonnement Telenor kunne tilby.

Ved adressesøk hos Telenor så kan vi få Hjemmebredbånd Mobil 30/30 til huset som allerede har bredbånd men ikke til det som mangler internett siden ADSL fortsatt er et alternativ.

Er det noe hindring fra at jeg bestiller Hjemmebredbånd Mobil 30/30 til huset med internett men setter Huawei-ruteren i huset hvor vi kun har ADSL tilgjengelig? Har Telenor en sjekk på rimelig nøyaktig posisjon ruteren er plassert eller vil det fungere så lenge den benytter samme mobilsender(e) i området?

Begge husene har dekning mot tre 4G-sendere som dekker området har jeg funnet ut ved sjekk av finnsenderen.no og Network Cell Info-appen på Samsung Fold'en min.

Har vært i hjemmekarantene på gården vår siste to ukene etter utenlandsreise og 4G fra Telenor ser ut til å fungere fint i huset vi tenker å plassere Hjemmebredbånd Mobil-abonnementet i med en hastighet som varierer mellom 60-100 mbits ned og 20-40 mbits opp etter når på døgnet man tester, med en ping som ligger mellom 25-35 ms. Så da bør de klare å levere rundt 30/30 skulle man tro, de som skal bo i huset kan nesten ikke leve med 5/1 mbits med dagens internettbehov .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns 500 GB telia er dårlig tilbud roadming er ikke så dyrt, så ville kjøpt simpel simkort fra estonia på ebay, har lastet ned 2,37 TB og betalt kun 30 euro så det er billigere, men usikkert hvor lenge det vil vare, men skal du se video kan du regne med problemer med DRM hvis det er tilfelle. Har ca 18 euro igjen.

Sitat

? får nesten lattekrampe nå, har ingen dårlig sanvittighet for å bruke utlands simkort. Faktisk dyrere en coax som man kan ha 300 mbit for 789 kr måneden. Neste blir vel de som bruker utlanske simkort få 15 000 kr i bot.

Morsome blir det når telia mener det er dyrt med bredbånd i norge, derfor så stive priser.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Takk for svar alle sammen. :) 

Vi har fått et alternativ nå, den lokale bredbåndsleverandøren tok kontakt i dag tidlig om at dersom vi kunne få på plass en stolpe med strøm ca 50-100 meter fra huset så skal det være mulig å sette opp bredbånd via radiolink. Men før vi gjør dette så tenkte jeg å bestille fra Telenor, det er jo som @Krokanskriver angrefrist og verdt å prøve om det betyr at vi slipper å grave ned 50-100 meter med kabel++.

500 GB-abonnementet fra Telia kan bli for lite i perioder for dem som skal bo i huset og selv om Telia nå lanserer en konkurrent til Telenor Hjemmebredbånd Mobil med 25 til 75 mbits hastighet og 2 TB bruksgrense, så har de ikke så god dekning i huset vi trenger bredbånd til. Har testet de ut i huset med Telia X-abonnementet mitt mens jeg var i hjemmekarantene og sammenlignet med Telenor så hadde Telia svak 4G-dekning, ikke 4G+. Nedlastings-hastigheten har stort sett vært grei med Telia på rundt 30-40 mbits men ut-hastigheten har variert mellom 3-10 mbits og ping mellom 30-70 ms. Mulig ekstern antenne vil hjelpe men ut i fra testingen min den siste tiden med Telenor mot Telia i huset så vil jeg prøve Telenor først, siden de virker å ha bedre kapasitet i området og bedre hastighet med 4G+-dekning.

Dersom de sperrer for bruk ut i fra sektor på basestasjonen så kan det jo bli et problem å få det til å fungere. Legger inn bestilling i morgen og satser på de er rask med å levere så vi får prøvd det ut i palmehelgen om en uke. ?

Edit: Testingen min av fart og sjekk av dekningsforholdene fra Telia og Telenor ble gjort ved å bytte på datasimkort fra begge operatører i en Telia-brandet Huawei B525s koblet til MacBook Pro 13 og en Dell Latitude 7370 fra arbeidsgiver over wifi. Ruteren ble flyttet rundt i huset for å finne sted med best mulig dekning fra de to operatørene, det viste seg å være i vinduskarmen på front av huset i toppetasjen for både Telenor og Telia. Ellers ble ulike apper og nettsider brukt for å sjekke fart og ping på iPhone 11 Pro Max, iPad 11 Pro og Samsung Galaxy Fold, med enhetene både koblet direkte til mobilnettet via simkort/eSim og over wifi mot Huawei-ruteren. Detaljert informasjon om dekningsforholdene, hvilke antenne(r) jeg var koblet til med mer, fant jeg ved hjelp av Network Cell Info-appen på Fold´en.

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar

Telia benytter ofte færre frekvenser på senderene sine, derav ingen 4G+. Totalt sett har de også færre sendere, men det trenger ikke bety så mye siden de også har færre kunder enn Telenor har på sin infrastruktur. Telia selger også datapakker med 500GB for kr 499,-, usikker på hvor lang holdbarhetstid det er på denne, men om den varer "evig" så vil du jo kunne ha litt i reserve til de månedene med høyest forbruk ( i tillegg til rollover). Ekstern antenne er et must, min erfaring er at hastigheten øker 3-5 ganger ved bruk av ekstern antenne.

Lenke til kommentar
Krokan skrev (53 minutter siden):

Telia benytter ofte færre frekvenser på senderene sine, derav ingen 4G+. Totalt sett har de også færre sendere, men det trenger ikke bety så mye siden de også har færre kunder enn Telenor har på sin infrastruktur. Telia selger også datapakker med 500GB for kr 499,-, usikker på hvor lang holdbarhetstid det er på denne, men om den varer "evig" så vil du jo kunne ha litt i reserve til de månedene med høyest forbruk ( i tillegg til rollover). Ekstern antenne er et must, min erfaring er at hastigheten øker 3-5 ganger ved bruk av ekstern antenne.

Vel dette er jo din mening slik jeg ser det har ofte telia flere frekvenser en telenor generieltsett, men kan jo variere fra området til området.  Tror faktisk telia har flere kunder en telenor på grunn av lavere priser og flere frekvenser, telenor har ikke så store datapakker, så de som velger telenor gjør det av grunnen de får dekke det av bredbåndet siden telia ikke har bredbånd med andre en get.

Hvis du tar høyde for: https://www.bytt.no/mobilabonnement/beste-dekninghttps://www.bytt.no/mobilabonnement/beste-dekning gjør nok telenor det bedre på fjellet eller uten for byer, og i skogen, men finnes nok områder som er dårlig uansett.

I utgangspunktet varer vel de fleste datapakker 1 måned, med untak av Data Rollover.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Krokan skrev (6 minutter siden):

Telia benytter ofte færre frekvenser på senderene sine, derav ingen 4G+. Totalt sett har de også færre sendere, men det trenger ikke bety så mye siden de også har færre kunder enn Telenor har på sin infrastruktur. Telia selger også datapakker med 500GB for kr 499,-, usikker på hvor lang holdbarhetstid det er på denne, men om den varer "evig" så vil du jo kunne ha litt i reserve til de månedene med høyest forbruk ( i tillegg til rollover). Ekstern antenne er et must, min erfaring er at hastigheten øker 3-5 ganger ved bruk av ekstern antenne.

Ja, Telia har kun 4G over 800 mhz-båndet i området mens Telenor kjører 4G over 800 og 1800 mhz med flere sendere i området. Under de to ukene i hjemmekarantene var det tydelig at Telia hadde mer pågang på nettet sitt i disse hjemmekontortider enn Telenor ved at Telia opplevdes som mer ustabil med plutselig fall av hastighet og ujevn ping som kulminerte i det man opplevde som en mer ustabil oppkobling. Nå er det jo ikke vitenskapelig testing dette her men det var mer trøbbel med linjen når vi brukte Telia sitt mobilnett til å være på internett enn Telenor. Det kan jo selvfølgelig ha en del med dekningen å gjøre og at en utendørs antenne ville gjort tilkoblingen mer stabil.

Telia sin 500 GB-pakke koster 999 kroner mnd med 499 kroner for 500 GB påfyll som varer ut faktureringsperioden? Jeg finner ikke en pakke hos dem som koster 499 som grunnpris ihvertfall og jeg syntes 999 kroner måneden for 500 GB er høy månedspris når du kan få 2TB og en hstighet fra 25 til 75 mbit for 599-999 kroner måneden hos Get (Telia) . Om Telia /Get kan levere opptil 50 mbits ved installasjon av utendørs antenne så er det jo kanskje et interessant alternativ til Telenor. 

Bestilte Telenor Hjemmebredbånd Mobil 30/30 til "feil" bolig i dag og nå er det bare å vente på at dette leveres kjapt så jeg får prøvd det neste helg. ? 

Lenke til kommentar

Varierer nok sikkert fra område til område, kan sjekkes i hvert enkelt tilfelle på finnsenderen.no

En annen måte å sjekke hvem som har best dekning er å gå inn på dekninhgskartet til både Telia og Telenor og sammenligne. Husk å velg meget god dekning, samt 4G+ Legger ved et par bilder fra Midt-Norge for å illustrere forskjellen.

Skjermbilde 2020-03-27 kl. 12.53.53.png

Skjermbilde 2020-03-27 kl. 12.53.39.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, LMH1 said:

Tror faktisk telia har flere kunder en telenor på grunn av lavere priser og flere frekvenser

Tro kan du fint gjøre.

Faktum er at Telia har noe rundt 10% lavere markedsandel enn Telenor.
Mangelen på 4G+/LTE-A i midt-Norge er svært merkbar. 
..Ihvertfall når Telenor nesten 100% av tiden kjører 800+1800 på sine sites og Telia kjører på med bare 800 MHz i utkanten.

Selv bor jeg under enn 800 MHz Telia sektor som humper og går på SISO. 2-5 mbit hastighet på lørdags kveld er ikke uvanlig ;)

Per idag så er det også mye lettere å oppnå høye hastigheter på Telenor enn Telia da Telenor har mulighet for å kjøre flere 20 MHz bærere enn Telia kan.
Telia begrenser også alle terminaler til maks 3 bærere. dvs at sites med 4-5 frekvenser/bærere ikke vil kunne kjøre ut maks kapasitet til en enkelt terminal.

Endret av Janvik
+babbel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Janvik skrev (1 time siden):

Tro kan du fint gjøre.

Per idag så er det også mye lettere å oppnå høye hastigheter på Telenor enn Telia da Telenor har mulighet for å kjøre flere 20 MHz bærere enn Telia kan.
Telia begrenser også alle terminaler til maks 3 bærere. dvs at sites med 4-5 frekvenser/bærere ikke vil kunne kjøre ut maks kapasitet til en enkelt terminal.

Og jeg som klager over 220 mbit ned og 30 mbit opp i perioder er maks? Jeg merker telenor på 5g mobil teknologi gir bedre opplasting rundt 60 mbit ellers er telia langt bedre hos meg. Får rundt under 50 mbit ned på telenor her jeg bor, da kun 800 + 1800 mhz, så det er bedre i sverige. Synd jeg ikke finner routere med 2 simkort slik jeg kunne fått makset alt fra 2 ulike levrandører. Virker ikke ut som telenor har planer annet i sandvika og forbedre 4g.

Sitat

Faktum er at Telia har noe rundt 10% lavere markedsandel enn Telenor.
Mangelen på 4G+/LTE-A i midt-Norge er svært merkbar. 

Hvis man måler hvem som har mest trafikk tror jeg telia kommer høyere en telenor.

Har rundt 100 GB per dag, med utlansk simkort, men hvis fiber regnes med vil nok telenor vinne. For get alene vil ikke klare å måle seg med telenor.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Da har vi kommet på plass på gården vår for påsken og i ettermiddag koblet jeg opp Hjemmebredånd Mobil fra Telenor med Huawei B818-ruteren deres og jeg har “fasit” på tråden sitt emne. Det ble suksess selv om huset jeg koblet opp bredbåndet i ligger ca 1 mil unna huset jeg bestilte hjemmebredbånd mobil til. Har gjort en del hastighetstester i kveld på Wifi via Speedtest.net og Nettfart-appen til NKOM og får mellom 22-30 ms ping og 26-31 mbits ned og 20-25 mbits opp. Anser det som godkjent når jeg skal ha 30/30 mbits.

Koblet en tre-pakning med TP Link M5 mesh-system til Huawei-ruteren for å få skikkelig wifi over hele huset, garasjen og terrassen. Så nå er huset klart for innflytting for familien som skal bo her fra slutten av april og fremover. Den virkelige testen om hjemmebredbånd mobil leverer kommer når det skal brukes til hjemmekontor, streaming, ordinær surfing og tale- og videochat. :) Om det ikke fungerer tilfredsstillende så blir det å sette opp en stolpe for den lokale bredbåndsleverandøren og legge ned en lengre kabel slik at man kan ta i bruk radiolink. Men jeg håper vi slipper og at Telenor sin 4G leverer bra nok linje til at de som leier ikke blir misfornøyd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...