Gå til innhold

Norges klimapolitikk en fiasko siden 2006


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man bruke en annen angrepsvinkel enn det man normalt gjør?

Det er ikke slik at CO2 i atmosfæren er jevnt fordelt over hele jordkloden. Visse steder er CO2 konsentrasjonen større enn andre steder, altså på de steder hvor CO2-utslippene skjer (og selv om vindstrømmene prøver å fordele CO2 jevnere utover jordkloden). Bør man fokusere i større grad på slike geografiske "hot spots"?

Norske gassturbiner på sokkelen står der hvor Golfstrømmen går nordover. Disse gassturbiner bruker en mengde med gassenergi som tilsvarer ca 50 TWh pr år (altså veldig mye) og slipper ut både varmeenergi, sot og CO2 der hvor Golfstrømmen går (fører dette feks til redusert avkjøling av Golfstrømmen?). Gasskraftverket på Melkøya ved Hammerfest har like store utslipp som alle norske varebiler til sammen og slipper ut store mengder med varmeenergi, sot og CO2 utover Barentshavet (og når det faller ned sot på isen så varmes isen opp når solen skinner). De siste årene (siden 2017) har disse utslippene blitt redusert og iskanten har beveget seg noe sydover og det har blitt litt kaldere på Svalbard. Er den en sammenheng her? Utgjør disse utslipp et hot spot som det er ekstra viktig å få gjort noe med? (Pga korona-krisen faller nå utslippene både i Norge, Europa og USA ganske kraftig og vi kan vel nå se denne sammenhengen tydeligere hvis det feks blir kuldebølge på Svalbard og at iskanten er tilbake til den gamle nornalen).

Lenke til kommentar

"Derfor er det ingen vei utenom at en stor andel av landets lastebiler må kjøres på 100 prosent avansert biodiesel om målene skal nås."

Biodiesel er "stuerent", men hvorfor ikke metanol?

Metanol er gjenbruk av fanget CO2 fra sement-, stålproduksjon og fra avfallsforbrenning.

Hvorfor lagre CO2 i Nordsjøen når den kan brukes, og vi får i realiteten 80% reduksjon i CO2 utslippene.

Grunnen er at metanol fjerner diesel og bensinbiler fra veiene, og disse blir borte for alltid.

Forstår at en oljenasjon som Norge ikke ønsker en konkurrent som metanol velkommen, men vi klarer ikke å holde oppe bruken av fossil energi, samme hva vi gjør.

Tiden med store inntekter fra olje og gass er forbi, og signalene om dagens utvikling med priskrig i et marked som skrumper har ligget i kortene lenge.

1 liter metanol inneholder 1,3 kg CO2 og 0,2 kg hydrogen.

Bruker vi elektrolyse for å lage hydrogen har vi en energisektor som er bærekraftig.

Lurer fortsatt på hvorfor metanol selges for kr 3,-/l på den internasjonale børsen, men vi må betale over kr 70,-/l dersom vi handler metanol i Norge.

Hvem stikker av med fortjenesten?

Endret av aanundo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rildonaldo skrev (13 minutter siden):

Du overgår deg selv. Se svaret du fikk i går.

 

"Du er gjort oppmerksom på det tidligere. Du sammenligner denne bulkprisen på store volum mot på spesialkanner med ekstra ren metanol (drivstoffpatroner) for Efoy brensellceller for forbrukermarkedet. Skal du ha ekstra ren bensin ferdig på kanne for plenklipperen din koster den 35 kr/l på Biltema Art.nr. 36-0054."

Beklager, men har ikke sett svaret ditt før nå.

Gikk tilbake og fant svaret ditt, og kopierte det som kanskje er mest relevant. At Biltema skal ha kr 35,-/l bensin forklarer ikke differansen fra kr 3,- til 70,-/l for metanol. 

Lenke til kommentar
aanundo skrev (1 time siden):

Gikk tilbake og fant svaret ditt, og kopierte det som kanskje er mest relevant. At Biltema skal ha kr 35,-/l bensin forklarer ikke differansen fra kr 3,- til 70,-/l for metanol. 

Du kjenner til pumpeprisen på besin, 15-16 kr/l, når du kjøper den på bensinstasjonen. Den stasjonen du kjøper bensinen av har kjøpt den rimeligere, men har kostnader ved å selge den til deg som de må ha dekt med en liten fortjeneste på toppen. Bestiller du en tankbåt med bensin selv, blir literprisen trolig ennå lavere for deg også pga lav volumkost og færre ledd, men du må ta kosten for lagring og håndtering selv. Kjøper du den derimot som et ytterligere foredlet produkt ferdig i lagringseffektiv småforpakning i en butikkhylle blir prisen høyere i forbindelse med dette. Det forsøkte jeg å gi deg et eksempel på.

Har du i tillegg en Innovakoplenklipper der du mister garantien om du fyller annet en patentert Innovakobensin, kan Innovako ta ekstra godt betalt for bensinen uten å miste kunder til Biltema eller CirkleK. Det er tilfellet for Efoy sine drivstoffpatroner.

Det som er relevant i svaret mitt er at metanol ikke koster 70 kr/l i Norge og 3 kr/l andre steder i verden.

Du sammenligner bunkerspris på metanol som omsettes i tonnevis (3 kr/l) mot et spesialprodukt i småkvanta for sluttbrukere (70 kr/l) og hevder konsekvent at sistnevnte er prien på metnol i Norge. Det er så tullete at man ikke vet om man skal le eller gråte.

EDIT:

Jeg brukte 3 minutter på å google prisnivået på Efoy i Europa, noe du kunne gjort selv dersom du i utgangspunktet hadde ønsket å sammenligne epler og epler. Og hold deg fast, 7,78 €/l i 2x5 liters forpakning, som med dagens kurs blir 98 kr/l.SmartSelect_20200320-212833_Chrome.jpg.66b702c98f604a665329a0f8aac79163.jpg

Fremdeles synes jeg dette er et av de beste bidragene du har hatt, la meg minne deg på det igjen

SmartSelect_20200102-223523_Chrome.thumb.jpg.41b73b4dc059f6e1a67380015b5b49b7.jpg

Endret av Rildonaldo
Pris på Efoy i Europa
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rildonaldo skrev (1 time siden):

Du kjenner til pumpeprisen på besin, 15-16 kr/l, når du kjøper den på bensinstasjonen. Den stasjonen du kjøper bensinen av har kjøpt den rimeligere, men har kostnader ved å selge den til deg som de må ha dekt med en liten fortjeneste på toppen. Bestiller du derimot en tankbåt med bensin blir prisen trolig ennå lavere for deg også pga lav volumkost og færre ledd. Kjøper du den derimot et ytterligere foredlet produkt ferdig i småforpakning i en butikkhylle blir prisen høyere i forbindelse med dette. Det forsøkte jeg å gi deg et eksempel på.

Har du i tillegg en Innovakoplenklipper der du mister garantien om du fyller annet Innovakobensin, kan Innovako ta ekstra godt betalt for bensinen uten å miste kunder til Biltema eller CirkleK. Det er tilfellet for Efoy sine drivstoffpatroner.

Det som er relevant i svaret mitt er at metanol ikke koster 70 kr/l i Norge og 3 kr/l andre steder i verden.

Du sammenligner bunkerspris på metanol som omsettes i tonnevis (3 kr/l) mot et spesialprodukt i småkvanta for sluttbrukere (70 kr/l) og hevder konsekvent at sistnevnte er prien på metnol i Norge. Det er så tullete at man ikke vet om man skal le eller gråte.

EDIT:

Jeg brukte 3 minutter på å google prisnivået på Efoy i Europa, noe du kunne gjort selv dersom du i utgangspunktet hadde ønsket å sammenligne epler og epler. Og hold deg fast, 7,78 €/l i 2x5 liters forpakning, som med dagens kurs blir 98 kr/l.SmartSelect_20200320-212833_Chrome.jpg.66b702c98f604a665329a0f8aac79163.jpg

Fremdeles synes jeg dette er et av de beste bidragene du har hatt, la meg minne deg på det igjen

SmartSelect_20200102-223523_Chrome.thumb.jpg.41b73b4dc059f6e1a67380015b5b49b7.jpg

Samme hvor mye du vrir og vender på dette, så blir det en enorm fortjeneste på Efoy som kjøper en last metanol for kr 3,-/l, tapper på 10 liters kanner og selger metanolen for ? til f. eks Seatronics, som så selger kannen til meg for over kr 70,-/l.

Tydeligvis et marked med lite konkurranse.

Lenke til kommentar
aanundo skrev (1 time siden):

Tydeligvis et marked med lite konkurranse.

Det er jo akkurat det jeg sier til deg ?

Samtidig som jeg sier at Efoy ikke er representativt for prisen på metanol i Norge i forhold til andre steder i verden slik du påstår her. Og det er det vesentlige, at du er ute med tullefakta igjen. 

aanundo skrev (10 timer siden):

Lurer fortsatt på hvorfor metanol selges for kr 3,-/l på den internasjonale børsen, men vi må betale over kr 70,-/l dersom vi handler metanol i Norge.

Hvem stikker av med fortjenesten?

Efoy stikker av med fortjenesten, noe av prisen skyldes kostnader de har som beskrevet over, men sannsynligvis selger de brensellcellene med minimal fortjeneste for heller å gjøre fortjeneste på brennstoff, service og tilbehør.

 

Endret av Rildonaldo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
HF- skrev (2 timer siden):

Alle fergene som blir elektrifisert no er plug-in hybrid. Sakner et fokus på slike løysinger for buss og langtransport, det er ikkje enkelt å gå direkte over til 100% elektrisk.

Busser og langtransport har et potensiale men ikke svært stort. Problemet er at virkningsgrad er rimelig høy og store batterier tar mye nyttelast. Et par hundre kw batteripakke kunne nok hatt noe for seg for å regenerere energi fra undersjøiske tuneller og fjelloverganger .

På busser må man uansett ha varme i kupe og derfor blir totalvirkningsgrad høy. Man må ofte ha tilleggsvarmere for å få nok varme.

Hybrid drift gir størst gevinst på biler som generelt har altfor stor motor for å oppnå god virkningsgrad i norske hastigheter. Busser og lastebiler har ikke dette problemet. Motorlast er høy nok til at både partikkelfiltre og SCR anlegg fungerer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...