Gå til innhold

"SETTE" krisestab....?


Orfeus

Anbefalte innlegg

"Equinor setter krisestab" står det i en nettavis.

Jaha... jeg har lagt merke til dette merkelige uttrykket, som har dukket opp ekstra ofte i disse corona-tider.

For meg totalt unaturlig og ubegripelig. Hva "setter" man som i tema kan være beslektet med dette?

Man setter møtet/dagsordenen, man setter hardt mot hardt, man setter standarden...

Men krisestab...? Så mange andre uttrykk faller meg i hu; oppretter, innkaller, sammenkaller, utnevner, oppnevner...

Men "setter"...? Nei, det skjønner jeg meg ikke på.

Slike merkverdigheter er ofte anglisismer eller svedismer eller så... men jeg kan iallfall ikke komme på noe uttrykk på engelsk som noen skulle falle på å oversette direkte til "sette krisestab".

Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Krisestab og meir generelt berre stab (ofte med eit beskrivande ord foran "stab") er eit militært utrykk som politiet har ført inn i den sivile verden ved at politiet setter stab ved til dømes redningsaksjonar 

Ordet 'sette' vil i denne samanheng ha betydninga 'å beordre' eller 'i gang sette', og stammar frå den militære leiinga der den med høgast militær myndigheit beordra andre offiserar til å utføre bestemte leiarfunksjonar og rapportere tilbake.

 

I det sivile liv er eg enig i at å bruke uttrykket "å sette stab" er litt spesielt då bruken av myndigheitsutøving og tvang i liten grad er tilstades utan om i politi og forsvar.
Utrykket blir nok brukt fordi det gir assosiasjonar til viktig arbeid som skal prioriterast, og fordi det høyres profesjonelt ut å bruke faguttrykk frå det militære leiarssystemet.
Å kalle inn til stabsmøte har ikkje heilt den same klangen, og vil nok i mange bedrifter være betegninga på ordinære leiarmøter.

Lenke til kommentar

Aha... meget opplysende.

Så det har et innhold i slekt med "å sette noen til å...", som gir meg tanker om nettopp kommandering, tvang, har ikke noe valg.

Det stemmer bra; - jeg tenkte litt i baner av å kommandere da jeg skrev det første innlegget.

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...