Gå til innhold

Koronaviruset og fotball (datoer i førstepost)


Snikpellik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norge:

PROFILER TROR PÅ SKJULT SMITTE I ELITESERIEN: − JEG HAR IKKE TESTET MEG ENNÅ

Sitat

Flere eliteserieprofiler tror det finnes skjult coronasmitte innad i klubbene. De frykter at det kan bli vanskelig å avslutte Eliteserien før jul.

– Mange får ikke særlig symptomer, og føler seg frisk og fin uten at man nødvendigvis er det. Det tror jeg helt sikkert at det er, sier Christian Gauseth om mulig skjult smitte i denne ukens utgave av podkasten «Spillerrådet».

Spillerne testes kun om de føler på symptomer og melder fra om at de vil testes. Utenom det, finnes det ikke et fast testregime i Eliteserien. Gauseth får støtte av lagkamerat Markus Nakkim i at ikke alle coronatilfeller plukkes opp.

– Jeg tror definitivt det er mye mørketall i Eliteserien. Hvis du ikke tester, og folk ikke har symptomer, så sier det seg selv at det kan være mye smitte. Hadde vi blitt testet én gang i uken, hadde det vært noe annet. Jeg har ikke testet meg ennå, for jeg har ikke hatt symptomer. Sånn fungerer systemet, så skal jeg ikke legge meg opp i om det er beste måten eller ikke, sier Mjøndalen-midtstopperen til VG.

Det har vært et eskalerende antall tilfeller av coronasmitte i Norges to øverste divisjoner de siste ukene. Flere klubber i OBOS-ligaen er rammet av smitte og utsatte kamper. Lørdag testet Odds Fredrik Nordkvelle positivt for coronaviruset. Mandag ble tre nye smittetilfeller bekreftet i Odd.

Tirsdag meldte NRK at NFF har sendt en anbefaling til klubbene i Eliteserien og 1. divisjon om å vurdere å sette lagene i isolasjon.

– Dette kommer til å gå galt, også for oss, spår Gauseth i podkasten.

– Man testes ikke med mindre man har tydelige symptom eller spiller i Europa. Da er det veldig lite testing. Det gjør at jeg tror at det er skjult smitte, fortsetter Mjøndalen-kapteinen.

Mer: https://www.vg.no/sport/fotball/i/pA1zyE/profiler-tror-paa-skjult-smitte-i-eliteserien-jeg-har-ikke-testet-meg-ennaa

Lenke til kommentar
Sitat

 

“I don’t want to imagine what this disease does to people who are not as healthy and not as young as me,” Sueddeutsche Zeitung report the Manchester City midfielder saying.

“I would like people to deal with it responsibly, wear masks, adhere to protective measures and put social contacts in second place.

“When I got the diagnosis from our doctor, I was extremely insecure. And I didn’t know what to expect. It was a completely different psychological burden.

“It was very frightening and unsettling. At first, I had a fever, aching limbs – very pronounced – sore throat, headache, after a week there was also a loss of taste that lasted two weeks.

“It was extremely physically demanding. I had the feeling that my immune system was going down completely. It pulled me for a while before I was completely fit again.”

 

 

Lenke til kommentar

Covid traff Havertz hardt. Hadde «very strong symptoms» ifølge Lampard, uten at han går nærmere inn på hvor syk han ble.

En påminnelse om at også friske atleter kan få store problemer med denne sykdommen.

Paul Pogba om sykdommen:

Sitat

"Even in training, I would say to the fitness coach that I feel strange. It's not me. I get tired very fast and I'm out of breath really fast.

"The first game of the season, I couldn't run. I was trying. I spoke with the manager, 'I will start the game and let's see', but I was very out of breath and it took me a long time to get back to my fitness and to get back physically good."

https://www.si.com/soccer/chelsea/news/how-paul-pogbas-coronavirus-comments-put-kai-havertz-performances-into-perspective

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Smitten i London øker og regionen flyttes inn i tier 3 fra onsdag, som er høyeste beredskapsnivå og betyr at det ikke lenger blir tillatt med publikum på fotballkamper.

London in Covid tier three: Football, darts & rugby union hit as fans not allowed
https://www.bbc.com/sport/football/55308455

Den eneste kampen i midtukerunden med publikum tillatt blir da Liverpool - Tottenham.

Lenke til kommentar

Veldig synd. Det er også flere spillere på WBA som har vært ute lenge. Pogba fortalte tidligere at han sliter med effekten på lungene. Her i Norge har flere tidligere smittede Åsane-spillere gått ut og fortalt hvordan senskadene ødelegger for dem.

Vært lite fokus på dette, men 1 av 4 smittede får langtidsskader eller uopprettelige skader av Covid-19 og det kan ødelegge karrieren til toppidrettsutøvere.

Sam Field har for eksempel vært ute i over halvannen måned med Covid:

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Sju nye positive tester i Premier League i perioden 14-20 desember.

Antallet er forholdsvis lavt hvis man tar den massive økningen i smittetilfeller og den nye mer smittsomme mutasjonen i betraktning. I England øker smitten soleklart mest i London-området, så det kan være grunn til å anta at tilfellene er i noen av klubbene der.

Forrige runde det ble annonsert tall var det seks positive (7-13 des).

Ligacupfinalen har blitt flyttet fra februar til april i håp om at det kan bli tilskuere på kampen, siden London befinner seg i tier 4. Den skal nå spilles 25. april: https://www.bbc.com/sport/football/55403324

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...