Gå til innhold

Her er svenskenes nye miljøalibi – et kinderegg fra Koenigsegg


Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (44 minutter siden):

Fordi det er normalt å ta supersportsbiler på turer på rundt 1,000 km? 650 km, eller 400 km holder ikke for den typiske bruken man ser i segmentet? 

Tja, du mener de nøkterne og pragmatiske menneskene som vurderer å kjøpe seg et leketøy i klassen Koenigsegg Gemera? Joda, de vil sikkert nøye seg med 650 eller 400 km, det er bare et lite problem. Sånne mennesker finnes ikke. Men det finnes sikkert mange som ikke kan ta seg råd til et sånt leketøy og er pent nødt til å snu litt på tusenlappene og ta til takke med et litt mer nøysomt luksusleketøy.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (53 minutter siden):

Du ønsker heller ikke kommentere vektene på disse supersportsbilene.

Jeg vet ikke vekta på Roadster, så hva er det egentlig du ønsker at jeg skal kommentere på den?

Rundetider er en god målestokk, men heller ikke her har vi noen tall. Så hva vil du jeg skal kommentere om de ukjente rundetidene?

Det vi vet er oppgitt aksellerasjon, topphastighet (minimum i Roadsters tilfelle), antall seter, rekkevidde og den slags ting.

oophus3do skrev (1 time siden):

"Oppgraderingen" omhandler cold gass thrusters.

Bare det? - og det har du fått skriftlig fra Musk selv eller? Eller er det et en råsjans og halmstrå å tippe at det er det eneste ytelserelaterte tilvalget på Roadsteren? Fasiten har hverken jeg eller du. Vi får bare smøre oss med tålmodighet og se når det avsløres..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (10 minutter siden):

Tja, du mener de nøkterne og pragmatiske menneskene som vurderer å kjøpe seg et leketøy i klassen Koenigsegg Gemera? Joda, de vil sikkert nøye seg med 650 eller 400 km, det er bare et lite problem. Sånne mennesker finnes ikke. Men det finnes sikkert mange som ikke kan ta seg råd til et sånt leketøy og er pent nødt til å snu litt på tusenlappene og ta til takke med et litt mer nøysomt luksusleketøy.

Hæ? Hva mener du med at de ikke finnes? Folk kjøpte jo Tesla Roadster 1.0? De er altså nøkterne og pragmatiske? 

Det er jo ikke uvanlig at man har supersportsbiler som har et tungt forbruk, og mye mindre enn 1,000km rekkevidde. Jeg trur faktisk standarden i segmentet er under 1,000km rekkevidde og de har da blitt solgt dem?  Lamborghini Aventador er det jo mange som har kjøpt, og den har 688 km rekkevidde på bensin. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Jeg vet ikke vekta på Roadster, så hva er det egentlig du ønsker at jeg skal kommentere på den?

Alle antar at den blir noe tung grunnet 200 kWh batteripakke. Gjør ikke du? 

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Rundetider er en god målestokk, men heller ikke her har vi noen tall. Så hva vil du jeg skal kommentere om de ukjente rundetidene?

NIO EP9 hadde rekorden på Nurburgring som ingen elektrisk bil har tatt ennå. Forutenom VW ID.R da, såvidt jeg vet. 

Simen1 skrev (8 minutter siden):

Det vi vet er oppgitt aksellerasjon, topphastighet (minimum i Roadsters tilfelle), antall seter, rekkevidde og den slags ting.

Nettopp derfor jeg reagerte. Rimac Concept Two er oppført med bedre tider, så jeg forstår ikke hvorfor du tok den med. Resten er jo uansett spekulasjoner før vi ser faktiske resultat. Så i det store og det hele litt merkelig kommentar. 

Simen1 skrev (9 minutter siden):
oophus3do skrev (1 time siden):

"Oppgraderingen" omhandler cold gass thrusters.

Bare det? - og det har du fått skriftlig fra Musk selv eller? Eller er det et en råsjans og halmstrå å tippe at det er det eneste ytelserelaterte tilvalget på Roadsteren? Fasiten har hverken jeg eller du. Vi får bare smøre oss med tålmodighet og se når det avsløres..

Av det vi vet, så ja? Hvorfor i allverden skulle Elon Musk ha røpet noe annet enn top-specs på bilen, når vi er vandt med dette fra før 100% av tilfellene ellers? 

Er det antagelser du baserte åpningsposten din med? For noe rot i virkeligheten har den jo ikke når man ser på faktiske tall her. Da står du igjen med 4 vs 2 seter, og rekkevidde. Noe jeg mener kan tolkes på flere måter. Det blir som å mene at en større bensintank er bedre enn en mindre bensintank? I sportsbiler som skal veie minst mulig, så kan jeg ikke si meg enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Alle antar at den blir noe tung grunnet 200 kWh batteripakke. Gjør ikke du? 

Godt mulig, men det blir bare spekulasjoner og er egentlig irrelevant. Det riktige spørsmålet vil være å spørre om bilen presterer bra. Aksellerasjonen tyder på det, men vi får vel smøre oss med tålmodighet og se om rundetidene kan bekreftet det. Rundetidene er vel en bra målestokk, ikke sant?

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Det blir som å mene at en større bensintank er bedre enn en mindre bensintank? I sportsbiler som skal veie minst mulig, så kan jeg ikke si meg enig. 

Som sagt, vekta påvirker nok ytelsene, men det er ytelsene og til sist rundetidene som teller. Om de klarer Nürnburgring nordschleife på 7 minutter med en bil som er 1 eller 2 tonn er irrelevant, eller om bilen er rød eller blå, eller om batteriet er 20 eller 200 kWh, eller om bensintanken er 10 eller 100 liter, eller om bilen hadde hengerfeste eller ei. Irrelevant. Rundetida er derimot en god målestokk.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (42 minutter siden):

Godt mulig, men det blir bare spekulasjoner og er egentlig irrelevant. Det riktige spørsmålet vil være å spørre om bilen presterer bra. Aksellerasjonen tyder på det, men vi får vel smøre oss med tålmodighet og se om rundetidene kan bekreftet det. Rundetidene er vel en bra målestokk, ikke sant?

Ja, jeg vil påstå at rundetider på en bane er det jeg personlig og jeg mistenker mange andre setter høyt for slike biler. Så enig, vi får vente å se, uten å fordømme noen av dem på forhånd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (39 minutter siden):

Som sagt, vekta påvirker nok ytelsene, men det er ytelsene og til sist rundetidene som teller. Om de klarer Nürnburgring nordschleife på 7 minutter med en bil som er 1 eller 2 tonn er irrelevant, eller om bilen er rød eller blå, eller om batteriet er 20 eller 200 kWh, eller om bensintanken er 10 eller 100 liter, eller om bilen hadde hengerfeste eller ei. Irrelevant. Rundetida er derimot en god målestokk.

Problemet er at vekt teller fryktelig mye når formålet er å pushe grensene. Elektriske biler har fordelen av syk akselerasjon og nydelig respons ut av svingene, men de sliter inn i dem. Jo mer vekt, jo tidligere må du altså starte å bremse. 

Vekten er såpass viktig at folk har gått tom for bensin i løpene sine. Så mye pusher de grenser for å sørge for minst mulig vekt. Om du sparer 0.02 sekunder per inngang/utgang av svingene, så blir det straks endel når man har noen hundre eller tusen svinger man skal innom i et løp. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

16,7 kWh batteri. Det kommer til å tømmes fort med litt gasspådrag. Blir liksom ikke helt det samme å kjøre rundt med en 2 liters rekketreer m/turbo.  Gemera ser dog ut til å ha brukbare bakseter. Baksetene i Roadster 2 er på størrelse med en 911, altså kun brukbare for barn.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...