Gå til innhold

Her er svenskenes nye miljøalibi – et kinderegg fra Koenigsegg


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (6 minutter siden):

De jeg nevnte faller gjennom på punktene:

- Under halve rekkevidda

- Halvparten så mange seter

- Betydelig lavere topphastighet

- Betydelig lavere aksellerasjon

Sammenligner du ikke epler og pærer isåfall, og fordrer at "cold gass thrusters" på noen som helst måte skulle bli godkjent? Samt hva skjer om du deler rekkevidde per kWh? 

Det må da være mye mer spennende å se på hva de forskjellige bilene får til per kWh i pakken. Der ligger vell Tesla Roadster et stykke bak? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (17 minutter siden):

Sammenligner du ikke epler og pærer isåfall, og fordrer at "cold gass thrusters" på noen som helst måte skulle bli godkjent? Samt hva skjer om du deler rekkevidde per kWh? 

Det må da være mye mer spennende å se på hva de forskjellige bilene får til per kWh i pakken. Der ligger vell Tesla Roadster et stykke bak? 

Nå var det Rimac, NIO, Pinninfarina og Lotus jeg snakket om i det sitatet du siterte meg på, ikke Tesla Roadster.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Nå var det Rimac, NIO, Pinninfarina og Lotus jeg snakket om i det sitatet du siterte meg på, ikke Tesla Roadster.

Ja i sammenligning med denne bilen, og ikke Tesla Roadster? 

Tesla Roadster skal ha en 200 kWh batteripakke. Da slår omtrent alle de andre den på effektivitet fra pakken ihenhold til akselerasjon per kWh og rekkevidde per kWh. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (35 minutter siden):

Ja det stemmer. De fire jeg nevnte faller gjennom på så mange punkter at de ikke kan sammenligne seg med Koenigsegg Gemera og nye Tesla Roadster. Hvis du ikke er enig, fortell meg hvorfor du mener disse kan konkurrere med Gemera og Roadster på annet enn pris og støy.

Koenigsegg Gemera er jo ei hybrid med 50km rekkevidde på batteriet, så den må vell sammenlignes med andre hybride superbiler? 

De andre full elektriske superbilene konkurrerer fint med Tesla Roadster? Jeg har jo allerede sagt hvor jeg mener de kan konkurrere? 

De har bedre effektivitet og ytelser per kWh i batteripakkene. Hvor "støyen" kommer ifra aner jeg ikke? Støyer Lotus Evija og Rimac C_Two? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (28 minutter siden):

Koenigsegg Gemera er jo ei hybrid med 50km rekkevidde på batteriet, så den må vell sammenlignes med andre hybride superbiler? 

De andre full elektriske superbilene konkurrerer fint med Tesla Roadster? Jeg har jo allerede sagt hvor jeg mener de kan konkurrere? 

De har bedre effektivitet og ytelser per kWh i batteripakkene. Hvor "støyen" kommer ifra aner jeg ikke? Støyer Lotus Evija og Rimac C_Two? 

Koenigsegg Gemera er en 4-seters superbil med 1000 km rekkevidde, topphastighet på over 400 km/t og aksellerasjon på vanvittige 1,9 s fra 0-100 km/t og må derfor naturlig nok sammenligned med andre 4-seters superbiler med 1000 km rekkevidde, topphastighet på over 400 km/t og aksellerasjon på vanvittige 1,9 s fra 0-100 km/t.

Nei, NIO EP9 er ikke i nærheten av det. Ei heller Lotus Evija, Pinninfarina Battista eller Rimac C Two. Disse kan konkurrere på pris (er mye billigere enn Gemera-en) og støy (mye mer stillegående i forhold til Gemera-en).

Kjedelig å måtte gjenta meg selv med teskje ørten ganger for at det ikke skal bli mistolket.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Koenigsegg Gemera er en 4-seters superbil med 1000 km rekkevidde, topphastighet på over 400 km/t og aksellerasjon på vanvittige 1,9 s fra 0-100 km/t og må derfor naturlig nok sammenligned med andre 4-seters superbiler med 1000 km rekkevidde, topphastighet på over 400 km/t og aksellerasjon på vanvittige 1,9 s fra 0-100 km/t.

 Personlig mener jeg det er mer korrekt å separere dem fra hverandre etter hvor energien kommer ifra. 50 km rekkevidde på batteriene gjør at den havner i f.eks Porsche 918 kategorien istedenfor syns jeg. 

Simen1 skrev (5 minutter siden):

Nei, NIO EP9 er ikke i nærheten av det. Ei heller Lotus Evija, Pinninfarina Battista eller Rimac C Two. Disse kan konkurrere på pris (er mye billigere enn Gemera-en) og støy (mye mer stillegående i forhold til Gemera-en).

Kjedelig å måtte gjenta meg selv med teskje ørten ganger for at det ikke skal bli mistolket.

Så kom med tallene du mener ikke kan sammenlignes? 

  • Tesla Roadster = 1,000 km rekkevidde på et 200kWh batteripakke: 1000/200=5
  • Rimac C Two = 650 km rekkevidde på et 120 kWh batteripakke: 650/120=5,4
  • Lotus Evija = 400 km rekkevidde på et 70 kWh batteripakke: 400/70 =5,7

Lotus Evija og Rimac C Two er mer effektiv per kWh og de er nok mye bedre å kjøre også grunnet lavere vekt. Vekten til Tesla Roadster aner vi jo ikke hva er. Så det blir spennende å se dem konkurrere på bane. 

  • Tesla Roadster = 0-97km/t på 2.1 sekunder.
  • Rimac C Two = 0-97km/t på 1,85 sekunder. 
  • Lotus Evija = 0-100 km/t  på < 3 sekunder. 

Jeg klarer ikke helt se hvorfor man ikke kan sammenligne disse bilene, og samtidig påstå at Tesla Roadster er på topp? 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (7 minutter siden):

Personlig mener jeg det er mer korrekt å separere dem fra hverandre etter hvor energien kommer ifra. 50 km rekkevidde på batteriene gjør at den havner i f.eks Porsche 918 kategorien istedenfor syns jeg. 

Hvorfor? Potensielle kjøpere bryr seg nok lite om hva en tilfeldig nettdebattant mener. Porsche 918 spyder har: halvparten så mange seter, har ikke i nærheten av like rask aksellerasjon eller toppfart eller 1000 km rekkevidde. Det eneste som muligens kan nærme seg litt er prislappen (~20 mill) og da anser jeg den ikke som særlig konkurransedyktig. Klart man kan velge en mindre bil med mindre ekstreme prestasjoner for en lavere prislapp, men det vil jeg ikke kalle konkurrent. Skal vi dra den skikkelig ut kan man f.eks kjøpe en Toyota yarris i stedet for en Koenigsegg Gemera.. :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (13 minutter siden):
  • Jeg klarer ikke helt se hvorfor man ikke kan sammenligne disse bilene, og samtidig påstå at Tesla Roadster er på topp? 

du Tesla-fisere en hver debatt? Er hatet så vanskelig å holde tilbake? Du er jo veeldig opptatt av å holde deg strikt til artikkelen i andre artikkeltråder, men akkurat her må du dra inn Tesla hele tiden for å ha noe å hakke på?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

du Tesla-fisere en hver debatt? Er hatet så vanskelig å holde tilbake? Du er jo veeldig opptatt av å holde deg strikt til artikkelen i andre artikkeltråder, men akkurat her må du dra inn Tesla hele tiden for å ha noe å hakke på?

Du tok frem Tesla Roadster og mente ingen av de andre nådde opp? Koenigsegg er jo ei hybrid, så den faller utenfor sammenligningen med hel-elektriske superbiler i min mening. 

Så nei, jeg tok ikke frem Tesla her. Du gjorde det Simen1. Alt jeg er nyskjerrig på er hvordan du måler de forskjellige bilene for å mene at Tesla Roadster er i sin egen liga, eller hva du nå mente med det du åpnet med. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (31 minutter siden):

Hvorfor? Potensielle kjøpere bryr seg nok lite om hva en tilfeldig nettdebattant mener. Porsche 918 spyder har: halvparten så mange seter, har ikke i nærheten av like rask aksellerasjon eller toppfart eller 1000 km rekkevidde. Det eneste som muligens kan nærme seg litt er prislappen (~20 mill) og da anser jeg den ikke som særlig konkurransedyktig. Klart man kan velge en mindre bil med mindre ekstreme prestasjoner for en lavere prislapp, men det vil jeg ikke kalle konkurrent. Skal vi dra den skikkelig ut kan man f.eks kjøpe en Toyota yarris i stedet for en Koenigsegg Gemera.. :p

Personlig - et ord jeg har brukt flere ganger nå, så mener jeg at supersportsbilene i en tid der man har fokus på å elektrifisere burde skilles i hvor "elektrifisert" dem er. Da havner altså Koeniggsegg bilen i samme segment som andre hybride sportsbiler. Om du er uenig, så greit nok. Men 50 km rekkevidde holder ikke særlig lenge når man skal bruke bilen for det den er bygget for. Da havner kjapt batteriet inn i samme formål som det den er brukt for i for eksempel Porsche 918.  Og ja, her knuser Koeniggsegg dette segmentet og tar tronen. Noe de jo ofte gjør hver gang de lager et nytt produkt. 

Antall seter handler om hvor mye plass man utnytter til type drivlinje. Dette blir et naturlig resultat av å elektrisere syns jeg, siden man plutselig kan utnytte mer av plassen og i mange tilfeller kan kaste inn ei ekstra rad av seter. Jeg tipper at mange fremtidige supersportsbiler kan få plass til 4 seter. Koeniggsegg tar jo et lite sprang her, og kjører kun 3 sylindre i motoren. Noe som jo sparer mye volum totalt i bilen. 

Prislappene på slike biler bryr jeg meg ikke så mye om. De som har råd til det ene eller andre trur jeg bare kjøper det de har lyst på. Gjerne alle sammen. 

Jeg har fremdeles ikke fått svar på hvorfor Rimac eller Lotus bilene faller utenfor? Er det mangelen på seter som utgjør det? Prestasjonene er da gode, og for Rimac sin bil så er de jo bedre? 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (2 timer siden):

Du tok frem Tesla Roadster og mente ingen av de andre nådde opp? Koenigsegg er jo ei hybrid, så den faller utenfor sammenligningen med hel-elektriske superbiler i min mening. 

Så nei, jeg tok ikke frem Tesla her. Du gjorde det Simen1. Alt jeg er nyskjerrig på er hvordan du måler de forskjellige bilene for å mene at Tesla Roadster er i sin egen liga, eller hva du nå mente med det du åpnet med. 

Jeg tror ikke potensielle kjøpere henger seg så mye opp i om den er helelektrisk, delelektrisk, eller helfossil. Ellers så anbefaler jeg å lese innlegget jeg startet med. Der får du nok tilfredsstilt nysgjerrigheten.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Jeg tror ikke potensielle kjøpere henger seg så mye opp i om den er helelektrisk, delelektrisk, eller helfossil. Ellers så anbefaler jeg å lese innlegget jeg startet med. Der får du nok tilfredsstilt nysgjerrigheten.

Er nettopp det jeg ikke får fra den første posten din, og grunnen til at jeg siterte deg i utgangspunktet. Jeg har jo vist til tall som tilsier at de andre superbilene også fint konkurrerer mot disse? Hva er det som bommer? 2 vs 4 seter? 

Jeg er heller ikke enig i den første setningen her, men da får det være greit å være uenig. På samme måte som at folk er opptatt av fornybart idag og kjøper elbil, så tipper jeg man finner rike folk som er i markedet for en supersportsbil som har de samme tankegangene. Det er nok innenfor mange miljøer, inklusive enkelte miljøer blant millionærene og milliardærene "kult" å kjøpe utslippsfrie yachter og supersportsbiler. 

Du skrev dette:

Sitat

 

De jeg nevnte faller gjennom på punktene:

- Under halve rekkevidda

- Halvparten så mange seter

- Betydelig lavere topphastighet

- Betydelig lavere aksellerasjon

 

  • Rekkevidden må jo taes med en klype salt når man ser størrelsene på batteripakken? Tesla Roadster har minst rekkevidde per kWh, og også dårligst ytelser per kWh. 
  • Så en supersportsbil med 6 seter er bedre enn en med 4? Skal man kategorisere supersportsbiler basert på antall seter, så forventer jeg at flere biler med 4 seter kommer. Er jo rom for det på hel-elektriske biler, selv om jeg tipper at det er mange som forventer en 2-seter innunder segmentet og fremdeles ønsker seg det. 
  • Hva er egentlig topphastigheten til Tesla Roadster? Jeg finner ikke noe på det forutenom et vagt anslag rundt 400 km/t? Rimac C Two har en topp-fart på 412 km/t? Så hvorfor tar du med den bilen i listen, og fører opp det argumentet? 
  • Rimac C Two har bedre akselerasjon?
Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

- Jepp, 2 vs 4 seter bommer. Bare her faller de fire nevnte fra. 4 seter er helt unikt i dette segmentet. De som ikke bryr seg om de to baksetene får fortsatt topp ytelser på resterende punkter.

- Jepp, under halve rekkevidda har defintivt betydning for kunder i dette prissegmentet. Folk driter nok i om rekkevidda oppnås med lavt forbruk eller stort batteri, så fremt ingen av delene medfører store ulemper. F.eks gir høy vekt dårlig aksellerasjon, men det ser jo ikke ut til å være et problem for Tesla Roadster her, da de kompenserer det med motorytelse. Et annet eksempel er lavt forbruk. Det er en avveining mot downforce, men her klarer også Roadsteren seg fint mot Gemera, begge med 1000 km rekkevidde.

- Folk som handler i dette segmentet kjøper hva de vil og da spiller psykologiske grenser som 400 km/t en rolle. Både Roadster og Gemera er på riktig side av denne "grensa". Tesla har ikke avslørt konkret topphastighet, bare at den skal være over 400 km/t og rekordsettende. Uttalelsen var ikke rundt 400 km/t, men over 400 km/t. Hvor mye over er ikke avslørt ennå. Joda, Rimac-en  når opp på akkurat dette punktet, men ikke resten.

- Rimac C two skal klare 0-60 mph på 1,85s, Tesla Roadster skal klare 0-60 mph på 1,9s, med basisversjonen. Hvor mye raskere oppgraderte versjoner blir er ikke avslørt ennå. Joda, Rimac-en kan konkurrere på dette punktet, men ikke hele pakka med antall seter og rekkevidde.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

- Jepp, 2 vs 4 seter bommer. Bare her faller de fire nevnte fra. 4 seter er helt unikt i dette segmentet. De som ikke bryr seg om de to baksetene får fortsatt topp ytelser på resterende punkter.

Ok, greit nok. Tesla Roadster og Koeniggsegg Gamera stiller i en egen klasse og kan sammenlignes som familiebil/supersportsbiler. Jeg ser fremdeles ingen grunn til å utelukke de andre innenfor samme klasse av supersportsbiler. 

 

Simen1 skrev (1 minutt siden):

- Jepp, under halve rekkevidda har defintivt betydning for kunder i dette prissegmentet. Folk driter nok i om rekkevidda oppnås med lavt forbruk eller stort batteri, så fremt ingen av delene medfører store ulemper. F.eks gir høy vekt dårlig aksellerasjon, men det ser jo ikke ut til å være et problem for Tesla Roadster her, da de kompenserer det med motorytelse. Et annet eksempel er lavt forbruk. Det er en avveining mot downforce, men her klarer også Roadsteren seg fint mot Gemera, begge med 1000 km rekkevidde.

Fordi det er normalt å ta supersportsbiler på turer på rundt 1,000 km? 650 km, eller 400 km holder ikke for den typiske bruken man ser i segmentet? 

Det som er imponerende må da være hva man får ut av per kWh i en helelektrisk sportsbil? Det er jo dette som kommer til å skille klinten fra hveten i elektrisiert motorsport, så personlig så legger jeg mye mer vekt på dette, da det sier mer om hvor de er i teknologi. Hvem som helst kan jo få til høyere toppfart med å kaste inn mer effekt som naturlig nok kommer med større og større batteripakker? 

Du ønsker heller ikke kommentere vektene på disse supersportsbilene. Trur du Lotus Evija vil være tregere enn de andre med sin 70 kWh pakke vs 120 kWh på Rimac, og 200 kWh på Tesla Roadster? Vekt spiller en rimelig stor rolle når du skal dreie litt på rattet, og drag-races trur jeg er ei mindre brukergruppe for disse bilene enn kjørefølelse og "track-glede" på dem. Syns stort sett det eneste man ser i slike rapportasjer som Top Gear er fokus på rundetider jeg. 

  • Lotus Evija veier 1680kg.
  • Rimac C_Two veier 1950 kg
  • Tesla Roadster veier N/A. 

Personlig trur jeg 300 kg forskjell vil vise seg i bruk. Så blir det spennende å se hva den faktiske vekten på Roadster blir. 

1,000 km rekkevidde er ikke normalt selv i dagens bilflåte av supersportsbiler. Enhver Top-Gear video med dem viser jo bensinfylling i litt stor grad, så rekkevidde er nok langt nede på listen i hva folk i brukergruppen ser på i min mening. 

Simen1 skrev (15 minutter siden):

- Folk som handler i dette segmentet kjøper hva de vil og da spiller psykologiske grenser som 400 km/t en rolle. Både Roadster og Gemera er på riktig side av denne "grensa". Tesla har ikke avslørt konkret topphastighet, bare at den skal være over 400 km/t og rekordsettende. Uttalelsen var ikke rundt 400 km/t, men over 400 km/t. Hvor mye over er ikke avslørt ennå. Joda, Rimac-en  når opp på akkurat dette punktet, men ikke resten.

Er jo litt derfor jeg stusset når du inkluderte biler som kjører over 400 km/t og sa dem ikke var bra nok på hastighet. Tesla Roadster sier "over" 400 km/t, men det kan da like så fullt være 410 km/t som 420 km/t? Topp-hastighetre er det uansett veldig få folk med disse bilene som noen sinner tester. Jeg trur fremdeles kjørefølelse og banetider betyr mer. 

Simen1 skrev (18 minutter siden):

- Rimac C two skal klare 0-60 mph på 1,85s, Tesla Roadster skal klare 0-60 mph på 1,9s, med basisversjonen. Hvor mye raskere oppgraderte versjoner blir er ikke avslørt ennå. Joda, Rimac-en kan konkurrere på dette punktet, men ikke hele pakka med antall seter og rekkevidde.

"Oppgraderingen" omhandler cold gass thrusters. Jeg trur neppe det noen sinne vil bli godkjent noe sted. Kanskje de produserer 1 bil slik at man har ei PR video med det. 

Jeg hadde ihvertfall ikke likt å fått bilen min sandblåst av ekosen som trengs for å flytte på en >2,000 kg bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...