NTB - digi Skrevet 21. februar 2020 Skrevet 21. februar 2020 For første gang i Norge skal det produseres gjenbruksflasker av brukte plastflasker
G Skrevet 21. februar 2020 Skrevet 21. februar 2020 Hvordan vet man at det ikke følger med giftstoffer til de nye flaskene laget av dette resirkulerte materialet? Er det ikke tryggere å benytte det i andre produkter som klær og what not? Quote Det nye anlegget ligger i Fetsund og skal produsere en råvare, kalt preform-flasker, av såkalt granulat, som er laget av returplasten. Disse blåses opp til nye flasker i tapperiene og fylles med brus, vann, øl, saft og annen drikke.
trikola Skrevet 22. februar 2020 Skrevet 22. februar 2020 (endret) Det overrasket meg veldig da jeg leste dette/liknende for noen få uker siden i Aftenposten hvor det ble påstått av dagens plastflasker lages av 100% nytt plast. Jeg trodde at det i mange år har vært slik at preform-flaskene lages av returplast og bare det innerste lag - noen få prosent av tykkelsen - lages av nytt, næringsmiddel-sikkert materiale. Når jeg leser overskriften en gang til så står det der "For første gang i Norge ...". Det kan være forklaringen. Vi henger etter som på mange områder. Endret 22. februar 2020 av trikola
del_diablo Skrevet 22. februar 2020 Skrevet 22. februar 2020 9 hours ago, trikola said: Det overrasket meg veldig da jeg leste dette/liknende for noen få uker siden i Aftenposten hvor det ble påstått av dagens plastflasker lages av 100% nytt plast. Jeg trodde at det i mange år har vært slik at preform-flaskene lages av returplast og bare det innerste lag - noen få prosent av tykkelsen - lages av nytt, næringsmiddel-sikkert materiale. Når jeg leser overskriften en gang til så står det der "For første gang i Norge ...". Det kan være forklaringen. Vi henger etter som på mange områder. Sånn er jo livet når vi importerer i bøtter og spann fra Tyskland og Frankrike.
Kahuna Skrevet 24. februar 2020 Skrevet 24. februar 2020 Her er en artikkel fra 2012 om da Coca Cola begynte med preformflasker i Norge. https://www.tu.no/artikler/her-er-de-nye-cola-flaskene/236543
trikola Skrevet 24. februar 2020 Skrevet 24. februar 2020 4 hours ago, Kahuna said: Her er en artikkel fra 2012 om da Coca Cola begynte med preformflasker i Norge. https://www.tu.no/artikler/her-er-de-nye-cola-flaskene/236543 Takk. Fra arikkelen fra 2012: Quote Vi ... ser at andelen resirkulert granulat i flaskene har økt og at det samtidig kommer til å øke ytterligere på grunn av den teknologiske utviklingen. Og i 2020 er vi først i verden å lage slikt i Norge ? Sier bare: NTB
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå