Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Nær halvparten har ingen effek av influensavaksine?


Alexandroid

Anbefalte innlegg

En person på Twitter la ut dette under,

 

Quote

Ifølge CDC sine tall, får 48% av de som er vaksinerte mot influensa, faktisk influensa.

https://www.cdc.gov/flu/vaccines-work/2018-2019.html

og her

http://www.cidrap.umn.edu/news-perspective/2019/07/poor-late-season-protection-limited-flu-vaccine-impact-2018-19

...men mine kunnskaper er så marginale, også på språk, at ved å sjekke linkene ble jeg ikke klokere, men hvis det stemmer at det er nær 50 prosent sjans for at man blir smittet likevel, og at det finnes mange influensavirus vaksinen ikke virker mot, så synes jeg hele den massive vaksinekamanjen det hele virker merkelig.

50/50 - Enten får du det eller så får du det ikke... det var jo betryggende

 

Noen synspunkt på det, og finnes det noen norsk dokumentasjon på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alexandroid skrev (45 minutter siden):

så synes jeg hele den massive vaksinekamanjen det hele virker merkelig.

Er det noen massiv kampanje da? Jeg har ikke lagt merke til noen ting, og det er vel en vaksine som er helt frivillig å ta. Hovedpoenget er vel å vaksinere de som er i eller omgås med folk som er i risikogrupper.

Ellers skriver vel FHI:

Effekt av influensavaksinen

Effekten av influensavaksinen varierer fra år til år, men ligger i gjennomsnitt på cirka 60 prosent. Det vil si at cirka 60 prosent av de vaksinerte er beskyttet mot influensasykdom. Effekten avhenger av egenskaper ved viruset, vaksinen og de som vaksineres. Noen får influensa til tross for vaksine. For disse ser det likevel ut til at vaksinen kan redusere risikoen for alvorlige sykdomsforløp.

Lenke til kommentar

Litt av "problemet" er vel at vaksinene er utviklet mot fjorårets influensa, mens det stadig kommer nye stammer.

Uansett så tror jeg det er vanskelig å måle nøyaktig effekt - hva om de vaksinerte hadde fått influensa flere ganger i løpet av et år uten vaksine, men bare 1 gang av en ny stamme med?

Uansett så får de fleste et mildere sykdomsforløp hvis de er vaksinert men allikevel blir smittet, og generelt synes jeg vel at en virkningsgrad på opp i mot 60% er ganske bra?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Nimrad said:

Er det noen massiv kampanje da? Jeg har ikke lagt merke til noen ting, og det er vel en vaksine som er helt frivillig å ta. Hovedpoenget er vel å vaksinere de som er i eller omgås med folk som er i risikogrupper.

Ellers skriver vel FHI:

Effekt av influensavaksinen

Effekten av influensavaksinen varierer fra år til år, men ligger i gjennomsnitt på cirka 60 prosent. Det vil si at cirka 60 prosent av de vaksinerte er beskyttet mot influensasykdom. Effekten avhenger av egenskaper ved viruset, vaksinen og de som vaksineres. Noen får influensa til tross for vaksine. For disse ser det likevel ut til at vaksinen kan redusere risikoen for alvorlige sykdomsforløp.

Vi får stadig vekk pålegg om at vi bør vaksinere oss. Mediene er full av det når sesongen nærmer seg. Sesongen er her - vaksiner deg mot influensa!

Aldri før har så mange vaksinert seg mot influensa - Antall influensavaksinedoser som leveres ut fra Folkehelseinstituttet har økt med hele 60 prosent på bare to år.

Det er jo ikke slik at de bare får et infall av at nå må de vaksinere seg mot influensa. Mange er skremt. Husker du avisenes forsider under Svineinfluensaen, mennesker i sykesenger med rør inn alle veier. Det var ekstremt og man snakket faktisk om å internere de som ikke ville vaksineres.

Mulig «kampanjen» har moderert seg etter at man fant ut at Svineinfluensa ikke var så farlig likevel, men i 2018 tok man til ordet for å tvangsvaksinere helseansatte i Oslo mot influensa

hmm...

- Friske bør ikke ta influensavaksine

Influensavaksine uheldig på lang sikt - Anbefalingen om at helsepersonell som er i jevnlig kontakt med pasienter vaksinerer seg, for å hindre at pasientene blir smittet, er imidlertid noen av Folkehelseinstituttets forskere uenige i. I en kronikk i Tidsskriftet utdyper de hvorfor.

Førsteforfatter og tidligere forskningssjef ved Folkehelseinstituttet, Bjørn Haneberg, mener influensavaksine til friske arbeidstakere virker uheldig for dem på lang sikt. 

Jeg vil ikke gamble med imunforsvaret mitt, men siden jeg fant den artikkelen som sier at friske ikke bør vaksinere seg, så skal jeg slå meg til ro med det

Lenke til kommentar
1 hour ago, kjetilkl said:

Litt av "problemet" er vel at vaksinene er utviklet mot fjorårets influensa, mens det stadig kommer nye stammer.

Uansett så tror jeg det er vanskelig å måle nøyaktig effekt - hva om de vaksinerte hadde fått influensa flere ganger i løpet av et år uten vaksine, men bare 1 gang av en ny stamme med?

Uansett så får de fleste et mildere sykdomsforløp hvis de er vaksinert men allikevel blir smittet, og generelt synes jeg vel at en virkningsgrad på opp i mot 60% er ganske bra?

FHI sine tall om 60 prosent effekt, har jeg mine tvil til. Da virker vaksinen nær dobbelt så godt i Norge som jeg viste til i kommentar 2, og det er jo litt rart med tanke på at Polen klarte seg bedre enn Norge under Svineinfluensaen, Brasil også enda de ikke var vaksinerte.

Massevaksinasjon mot svineinfluensa var totalt unødvendig - I Norge vaksinerte 45 prosent av befolkningen seg, mens ingen vaksinerte seg i Polen. Likevel var det flere som døde av svineinfluensa i Norge.

Slik stoppet Brasil svineinfluensaen - Brasil har 200 millioner innbyggere og på tross av at ingen var vaksinert mot svineinfluensa hadde bare 1368 mennesker har dødd. I Norge dør 900 årlig av vanlig influensa. Brasil tilpasset samfunnet litt, og spredningen stoppet opp.

Kanskje nordmenn har et dårligere immunforsvar? Vi ligger jo på verdenstoppen for de fleste sykdommer. Noe av grunnen til at vi også topper uføre-statistikken.

Lege Trine Hessevik Paulsen ved Folkehelseinstituttet påpeker at det å ha et godt immunsystem er viktig for at vaksinen skal virke godt, men også for å håndtere influensainfeksjonen.

Så hvis man har et dårlig immunforsvar, er det ikke sikkert at vaksinen virker? Jeg trodde at det var spesielt de med dårlig eller redusert imunforsvar som trengte vaksine, og at det er dem man i hovedsak retter seg mot.

Kanskje ikke så rart at man blir skeptisk

Lenke til kommentar
14 hours ago, Alexandroid said:

Massevaksinasjon mot svineinfluensa var totalt unødvendig - I Norge vaksinerte 45 prosent av befolkningen seg, mens ingen vaksinerte seg i Polen. Likevel var det flere som døde av svineinfluensa i Norge.

Kanskje ikke så rart at man blir skeptisk

 

Vaksinen til svineinfluensaen kom for sent til å ha noen stor effekt, det var også et ganske harmløst virus. Håper virkelig ikke dette får store konsekvenser mtp coronaviruset. Det siste vi trenger er en gjeng med anti-vaxers når vi snart står ovenfor et virus som desidert ikke er harmløst.

Lenke til kommentar
3 hours ago, MittNavnErTatt said:

Vaksinen til svineinfluensaen kom for sent til å ha noen stor effekt, det var også et ganske harmløst virus. Håper virkelig ikke dette får store konsekvenser mtp coronaviruset. Det siste vi trenger er en gjeng med anti-vaxers når vi snart står ovenfor et virus som desidert ikke er harmløst.

Skummelt om man skal vaksineres for alt som beveger seg, men det er ufattelige pengesummer det genererer for den styrtrike legemiddelindustrien. Legg så merke til hvordan mediene brukes til å skape unødig frykt, slik som Svineinfluensaviruset, og ofte viser det seg at de ivrigste har økonomisk gevinst på det.

Se Coronaviruset og hvordan en massiv fryktkampanje skal generere nye vaksiner, og Corona er bare enda et influensavirus. Jeg tror vi står i fare for å miste vårt eget immunforsvar for så å bli totalt avhengig av legemidler og vaksiner.

Mindre farlig enn influensa, mener ekspert. Likevel kommer meldinger om stengte grenser og unntakstilstand. Fagfolk toner ned risikoen ved Wuhan-viruset

Epidemi-forsker: Corona-viruset trolig mindre farlig enn influensa - Årlig dør rundt 900 personer av influensa i Norge. – Jeg tviler på at Corona-viruset blir like farlig, sier forsker og epidemiekspert Svenn-Erik Mamelund.

Men det er som regel sammenheng mellom fryktspredning og pengeinteresser

Europarådets helsekomité har sett seg lei på at legemiddelindustrien dikterer WHO.

Svineinfluensa-pandemien er «en av århundrets største medisinalskandaler» sa Wolfgang Wodarg, leder av Europarådets helsekomité

11. juni 2009 i Genève erklærte WHOs generaldirektør, Margaret Chan, svineinfluensaen for en pandemi. Det betød enorme økonomiske gevinster for legemiddelindustrien.

Det som ikke kom fram var at flere av rådgiverne WHO har brukt sto på lønningslistene til legemiddelselskapene.

I Norge var det enorm medieaktivitet rundt Svineinfluensa og vaksine. Det norske helsedirektorat opplyser at landet har kjøpt inn 9,4 millioner doser med influensavaksinen Pandemrix. Norge betalte nesten tre ganger så mye for pandemivaksinen, som for vanlig sesonginfluensavaksine.

Norge hadde større inntekter i form av økte aksjeverdier enn utgifter på svineinfluensavaksinen Pandemrix takket være sin eierandel i medisingiganten GlaxoSmithKline (GSK), Det var også politikere og andre sentrale som hadde kjøpt aksjer og var tjent med fryktspreder-epedemien.

Og vaksiner er ikke helt ufarlig de heller

Skadene av Pandemrix var en katastrofe - 548 nordmenn har fått alvorlige bivirkinger av Pandemrix-vaksinen, viser nye tall. Dette er den mest alvorlige vaksinekatastrofen i moderne tid, sier smittevernekspert Preben Aavitsland.

Så er det på an igjen.... WHO ber om 600 milliarder norske kroner for å bekjempe Coronaviruset.

Forøvrig har Sveits lavest vaksinedekning og høyest levealder, mens USA har høyeste vaksinedekning og lavest levealder. Det skyldes også at det er mange drap i USA, men kanskje kan slike statistikker fortelle oss noe?

 

(Edit; Jeg fjernet en påstand og link om WHO da jeg ikke fant noen tilfredstillende bekreftelse)

Endret av Alexandroid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Det er mye propaganda med denne influensavaksinen, de skal bare ha folk til å ta den selv om det står svart på hvitt at den praktisk talt ikke har noen effekt. Forstå det den som kan, antagelig handler det om penger.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Hapi70 said:

Det er mye propaganda med denne influensavaksinen, de skal bare ha folk til å ta den selv om det står svart på hvitt at den praktisk talt ikke har noen effekt. Forstå det den som kan, antagelig handler det om penger.

Legg også merke til hvordan dette påvirker børsene og næringsliv. De store investorene, som også eier legemiddelselskap og mediene, kjenner lusa på gangen. De tjener enormt på frykten og vet hva som skal selges og kjøpes. Det samme med klimafrykten. CO2 prisene går til værs som følge av fryktspredningen

Handelen med klimakvoter har blitt big business, og kvotene selges på egne børser. Milliardærer og gigantselskaper jakter på kvoteprofitt, og akkurat som på børsen vil hausing og skremsler sende CO2 prisen til vers… Al Gore ble verdens første Karbonmilliardær

Tidlig i år 2018 kom boka Factfulness av den nå avdøde svenske professoren Hans Rosling et al. I denne boka skriver Rosling om et første møte i 2009 med Al Gore om hvordan det skulle informeres om global oppvarming. Der sier Gore: “Vi må skape frykt”, og ønsket at Rosling skulle skape et “verst tenkelig scenario”. Rosling avslo å etterkomme Gore, men mange andre fulgte oppfordringen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...