Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kuhn Singhto skrev (2 timer siden):

 

javel,

(jeg også liker gul ertesuppe godt)

-----------------------------

Mye av årsaken til at jeg starta denne tråden, var at vi igår satte igang å lage
en ny diger porsjon ertesuppe for å ha klar til bobilsesongen ?
Den hadde nøyaktig samme type kjøtt + beinet fra julas fenalår.
Vi kjøpte det samme produktet erter fra Eldorado.
Den var ferdig rundt 16:00 og sto til avkjøling presis på samme måten som sist.
I natt satte vi den ut på balkongen i ei putekasse.
Nå har jeg fordelt den på seks 2-litersbokser og lagt  i frysa.
Resten hadde vi til middag idag og den smakte himmelsk.

Jeg vet ikke om du har følgt traden og lest andres svar og mine motsvar,
men jeg sa til en at jeg har sendt e-mail til erteleverandøren. Avventer svar.
Ellers har det vært endel svært artige og tildels meningsløse innlegg fra enkelte.
Moro har det vært lell ?

 

 

 

Endret av Goldendreams
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 hours ago, Goldendreams said:

Jeg beklager at du tok min kommentar på den måten ?
En liten smule sjølironi bør man vel ha i en digital diskusjonstråd.
Jeg påpekte vel egentlig  bare et punkt jeg ikke forsto, det med å spare penger.
Også etterlyste jeg alternativet til å bløtgjøre tørre erter.
Det kunne du vel i det minste svare på før du trekker deg

Kan gi deg følgende:

Det går an å kjøpe hermetiserte forhåndsbløtgjorte erter. Spm. om tørre erter var for å kartlegge evt. faktorer. I så måte tenkte jeg på dette med skifte av vann. Men så kommentaren noen kom med om kjøtt. Det kan være et tankespor. Svinekjøtt spesiellt vil etter kort tid få en stank dersom dette får godgjøre seg før du kaster det oppi gryte. Tror likevel du naturlig ville ha valgt å kaste slikt kjøtte før det når gryten, pga. den vemmelige stanken.

La oss si at du nyttet tørre erter da. Kan det hende at disse utilsiktet har fått fukt på seg, fermentert og så blitt knallharde igjen pga. tørt lagringsmiljø?

 

Om ironi:

En kan alle gå over streken nå og da. Jeg oppfattet ikke det du skrev der og da, som noe humoristisk måte å skrive på  ihvertfall. Virket mer som spydigheter. Kanskje du skal jobbe litt med ironien, slik at den ikke kan misforstås av det spydige slaget, men mer som artig humor/ironi?

Endret av G
Lenke til kommentar
17 hours ago, Reg2000 said:

Det spiller ingen rolle. Det vil ikke være aktivt gjær i suppa 30 min etter koking.

Quote

Most yeasts and molds are heat-sensitive and destroyed by heat treatments at temperatures of 140-160°F (60-71°C). Some molds make heat-resistant spores, however, and can survive heat treatments in pickled vegetable products. These molds, however, require oxygen to grow.

https://fbns.ncsu.edu/USDAARS/Acrobatpubs/P322-328/P328.pdf

 

Også er det verdt å være klar over at man aldri kan koke bort toksiner etterlatt etter muggsopper. Toksiner er muggsoppers forsvarsverk. Vi mennesker har nyttiggjort oss enkelte toksiner dosert i kontrollert form som antibiotika. Men slike toksiner i mat er ikke til å kimse av, det vil gjør deg veldig syk eller dårlig:

https://www.quora.com/Can-you-kill-mold-by-simply-cooking-it

It's a gamble ?

Endret av G
Lenke til kommentar
7 hours ago, G said:

Most yeasts and molds are heat-sensitive and destroyed by heat treatments at temperatures of 140-160°F (60-71°C). Some molds make heat-resistant spores, however, and can survive heat treatments in pickled vegetable products. These molds, however, require oxygen to grow.

Du mener altså at disse sporene har utviklet aktive gjærceller i så stort antall at det bobler pga co2 utvikling i en glovarm gryte 30 min etter koking?

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Reg2000 said:

Du mener altså at disse sporene har utviklet aktive gjærceller i så stort antall at det bobler pga co2 utvikling i en glovarm gryte 30 min etter koking?

Nei. Og jeg vet at tråden handler om det scenario du beskriver. La det "unyttige" i spoileren:

Spoiler

 

Men spørsmålene i fra trådstarter var vel for å lufte det så man kan forsøke å lete fram svaret?

Til mer on-topic enn on-topic har blitt da.

Hva om den CO2-en du beskriver var tilstede i kald tilstand i fra før av? Som kjent så utvider jo gass seg ved oppvarming, og suppa tar vel mer enn 30 min for å kjøle seg helt ned vel? Jeg vet for lite om hvor lang tid det evt. ville ha tatt for å koke ut denne kullsyren over til CO2-gass. Det kan gjerne andre besvare?

Hvor sur var suppen? Kullsyre er jo ikke av de sureste syrene. Men, det er surere enn vann.

Quote

The pH of carbonated water is 3–4, which means it's slightly acidic. However, drinking an acidic beverage like carbonated water does not make your body more acidic. Your kidneys and lungs remove excess carbon dioxide. This keeps your blood at a slightly alkaline pH of 7.35–7.45 regardless of what you eat or drink.

picture1_2.png

https://www.healthline.com/nutrition/carbonated-water-good-or-bad

 

:hmm:mulig jeg klarte å slå hull på den tanken jo før jo heller, gitt at han som gir det svaret har rett:

Quote

CO2, Carbon Dioxide, is what makes sparkling water sparkle. What you are seeing is tiny bubbles of CO2 rise to the top and “pop” at the surface. Bottlers inject CO2 into water to make water sparkle or soft drinks fizz. Coke, Pepsi, Sprite…all soft drinks are made from ordinary water with CO2 injected.

The CO2 bubbles will disappear long before you reach boiling temperatures. The CO2 will be gone and your water will not be sparkling any longer. It will be flat.

https://www.quora.com/What-happens-if-you-boil-sparkling-water

 

 

Sikker på at det ikke var oppi litt pixie-dust i den suppa? Jeg klarer ikke å se noen mening så langt med denne tråden, enn det stående åpne spørsmålet.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...