Gå til innhold

Går det an å blokkere Windows Server 2016 fra å slå seg av?


Mastiff

Anbefalte innlegg

På serveren på hytta har jeg en APC Smart-UPS som jeg gjerne skulle kjørt PowerChute-programmet til APC med logging (for å finne ut hvor ofte strømmen er borte, blant annet). Problemet er at siden jeg bruker to seriekoblede fritidsbatterier på 70 ah hver, så systemet kan kjøre i mange timer (minst 8), men UPS-en friker fordi spenningen ved belastning ganske fort faller ned under 24 volt (jeg har en forholdsvis lang kabel for å ha batteriene utenfor, så virkelig spenning er rundt 24 volt - og ja, jeg har sjekket at ingenting blir varmt), og dermed tror den at batteriene er nesten tomme. Men spenningen holder seg så på rundt 24 volt i time etter time. Så derfor leter jeg etter en måte for å hindre at PowerChute stenger ned serveren. Fins det et lurt triks å bruke der?

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkelt. Bare napp ut Ethernet-kontakten fra UPS'en. Du forhindrer du UPS'en i å sende "power-down-the-system" meldingen over til serveren. Konsekvendsen blir jo bråstopp på serveren da, samt muligens tomme batterier (med fare for at dem fryser og sprekker), litt avhengig av om converteren henger rett på batteripakken eller via en solcelle kontroller. 

Men å gå fra batterispenning, via lange kabler, til inverter som produserer 230V og ned til batterispenning (internt i UPS'en) og så produsere 230VAC (i UPS'en) og så ned til 12-20V DC (internt i serveren), det er en dårlig løsning hvor du sikkert taper 60-90% av effekten underveis. >Kan du ikke finne en bærbar (eller mini) PC som klarer å kjøre Server 2016 rett fra 12V DC ?

 

Lenke til kommentar

Takk, men det er en seriekabel. Og du har nok ikke lest meldingen over ordentlig. For hvordan skal jeg få logget når kabelen ikke er tilkoblet? ;) Den taper for øvrig omtrent 0,8V på de lange kablene. og nå har den kjørt siden halv ett (altså drøyt tre timer), og batterispenningen har bare falt med drøyt 0,2 volt. Så jeg tror nok den holder en stund uansett.

Det oppsettet jeg har hjemme, med 110 ah-batterier og kortere kabler, går uten problemer i mer enn åtte timer, og da driver den også tre paraboltunere, diverse trådløse nettverkspunkter, flere Pi-er til hjemmeautomasjon, en ekstra mini ITX som kjører pfSense og så videre. Det er få bærbare og lignende som klarer å kjøre 6-8 virtuelle maskiner (automasjon, nedlasting osv. osv.), samtidig. Det ville nok blitt ganske dyrt, for med mine 32 gig RAM er det akkurat så vidt jeg kniper dem innenfor når alt er i drift, så jeg vurderer sterkt å oppgradere til 64 gig.

 

Lenke til kommentar

Hmm, sikkert ikke så lett å modifisere UPS'en slik at den tror batterispenningen er ok heller. Hvis "målepunktene" (inngangen hvor UPS'en måler spenningen på batteriene) hadde vært separat fra inngangen for matespenning fra batteriene, så kunne du jo laget en liten krets som foret UPS'en med en "falsk" spenning som sa at batteriene var ok. I teorien.

Lenke til kommentar

Det er AWG8, altså 10 mm² på ti meter. Det er ikke på den endelige plassen ennå, jeg ville teste det grundig først. Batteriene ser sånn ut:

image.thumb.png.47cec781ed522be7d451b2efdaa6e332.png

 

Og her er koblingen inn i UPS-en:

image.png.f83d16ee1d761905f6aaddf94dc5b744.png

(Det skal selvsagt en permanent kobling istedenfor den som er skrudd sammen og teipet igjen.)

Men egentlig har det ikke så mye å si, for jeg har allerede testet at den klarer det jeg vil. Den holdt ut rundt fire og en halv time med serveren, alt av nettverksswitcher, et par trådløse rutere og en ekstra pc (ganske skarp HTPC med i9-prosessor og GeForce-skjermkort) kjørende samtidig. Så bare serveren ville sikkert holdt 6-7 timer. Det holder for de fleste strømbruddene her ute. Batteriene var ikke utladet, så med kortere/tjukkere kabel kunne jeg nok lagt på en del også, men det er nok for meg. Så poenget er ikke å få mer ut av batteriene eller å få den mer effektiv, så lenge den klarer dette og ingen av komponentene går varme (det fulgte jeg godt med på, og ledningen ligger kveilet opp sånn at hvis den skulle bli det minste varm, ville jeg merket det), er jeg fornøyd med den delen. Det var bare det med å blokkere signalet som slår av serveren, så jeg kan beholde loggingen og varslingen fra PowerChute.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Stemmer. Jeg har en lignende hjemme. Den har to 110-amperebatterier og kraftigere UPS, men det er fordi jeg driver utleie der og har mye mer elektronikk som kjører på den. Det har fungert perfekt i snart tre år. Denne metoden er ganske mye brukt blant annet i Alaska, i Australias "outback", og tilsvarende steder, der det er enten veldig usikker strømforsyning, eller de må bruke generator, så utstyret kan fortsette å kjøre i en del timer hvis den går tom for bensin eller må kjøle seg ned.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for forsøket, men nei. Det hindrer bare brukere i å slå av, ikke kommandoer fra en UPS. Jeg lurer faktisk på om jeg må ta en av de virtuelle maskinene som jeg kjører på serveren, installere PowerChute der og dele serieporten med den. Da vil det slå av den VM-en, men ikke selve serveren, og jeg kan følge med på volt og sånt via den. Så lenge ikke PowerChute er installert på selve serveren, vil den ikke slå seg av.

 

Lenke til kommentar

Ok, så ups'en skrur av serveren fordi spenningen blir for lav. Deretter stiger spenningen slik at ups'en fortsetter å kjøre til spenningen igjen blir for lav?

Mastiff skrev (På 5.2.2020 den 14.14):

UPS-en friker fordi spenningen ved belastning ganske fort faller ned under 24 volt

 

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Niks, den sender bare shutdown til operativsystemet over seriekabelen når spenningen blir for lav. Den skrur ikke av noen av utgangene fysisk, så da jeg testet det, kjørte både serveren og en pc til, pluss diverse nettverksutstyr i fire og en halv time. Så kontaktene står på fram til det er så lite spenning igjen på batteriet at de ikke klarer å holde utstrømmen jevn.

 

Lenke til kommentar

Nei, den kommuniserer via PoweerChute. Det er bare det at uten PowerChute får jeg ikke mailvarsel når strømmen går, og jeg får heller ikke fulgt med på batteriets tilstand. Windows kuttet for øvrig seriell UPS støtte for alle operativsystemer fra og med Windows 7, hvis jeg ikke tar feil. Det er iallfall ikke der i Windows Server 2019.

Jeg testet det å kjøre UPS-en på en virtuell maskin, men den sleipe rakkeren hadde et ekstra triks i ermet: Hvis den er i kontakt med PowerChute, så slår den strømutgangene automatisk av når den mener at operativsystemet har hatt nok tid til å slå seg av. Så da gikk den bare i et par minutter etterpå, og så kuttet den strømmen. Det har ikke noe med spenningen å gjøre, for jeg kjørte opp serveren igjen, lot være å starte den virtuelle maskinen som kjører PowerChute, og nå har den gått i et kvarter siden da. Spenningen stupte det første minuttet men har etterpå ligget og vippet på rundt 24.7-24.8 (med belastningen fra serveren, den andre i9-pc-en og altså diverse nettverksutstyr, blant annet fibermodem og en Netgate-enhet som kjører pfSense). Jeg skal koble til strømmen igjen, koble fra batteriene og se hva hvilespenningen  spenningen uten belastning på batteriet er når den har kjørt i en times tid (rettet fordi hvilespenning vel er ved fullt oppladet batteri).

 

Edit: 24,5 etter en times belastning, med belastning. 25,1 uten belastning. Så det er langt igjen til batteriet er tomt.  Merkelig at ikke UPS-en merker det når jeg kjører driftstest på den. Den står til 0 minutters driftstid. Den jeg har hjemme, står til et par timer, men holder i minst åtte. Jeg må vel bare kjøre den uten å kjenne batteritiden eller få mail når strømmen går.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...