Gå til innhold

TEST: Pocketbook Inkpad X (PB1040)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har et par 6-7 år gamle lesebrett, men bruker de lite, enda de er gode å lese på, da jeg synes det var/er komplisert å  laste ned bøker.   Dessuten er 6 " skjerm i minste laget.

Men jeg skulle gjerne hatt lesebrett fra dengang da jeg begynte å lese skjønnliteratur, og ha hatt alle bøker jeg har lest på lesebrettet.

Ellers synes jeg nok E-bøker  er uforholdsmessig dyre i forhold til papirbøker som jo må trykkes, lagres  og fraktes fysisk.

 

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke den (Remarkable, siden det ikke vises her at dette var et svar til Birger sitt innlegg) fungerer godt som ebokleser. Som notatblokk fungerer den ... selv om det er litt spesielt at 'papiret' kan gå tomt for strøm ?

Jeg prøvde å lese ei bok (Pro Git) på den, og det var deprimerende. Er litt usikker på om det var epub eller pdf jeg prøvde, men jeg ga i alle fall opp til slutt.

Hvert verktøy til sitt bruk. Jeg har en liten (6" tror jeg) Kobo ebokleser, og den kan jeg anbefale til det bruket.

Nå har det riktignok kommet minst en oppdatering av programvaren i Remarkable etter at jeg prøvde å lese på den, så hvis ikke digi.no legger testen bak betalingsmur blir det interessant å se om det fungerer bedre nå.

Endret av kjetil_kilhavn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Se for deg et lesebrett som er litt større enn de A4 notatbøkene vi fikk på skolen. Se for deg at den er robust og tåler å ligge i en barneskoleelev sin ransel. Se så for deg at alle bøkene barnet har på skolen er inne i dette lesebrettet. Se for deg at bøkene oppdateres fra en sentral kilde der all informasjonen er lisensiert under en CC lisens. Se for deg at dette brettet kan skrives på, sånn at barnet kan lære håndskrift. Se for deg at alle leksene kan leveres digitalt. Se for deg at en kan skrive matteleksen rett inn i matteboken. Se for deg at tilgangen på kontorstøttesystemer øker etter hvert som en stiger i klassetrinn. Se for deg at for de aller flinkeste så finnes det tilgang på mer avansert pensum. Se for deg at for de som trenger ekstra hjelp så er denne funksjonalisten bygget inn i lesebrettet.

Jeg tror det hadde vært betydelig mer revolusjnerende enn Chromebooks og annet rask vi gir ungene. Jeg tror og at for at dette skal lykkes så må en statlig finansiert gruppe ta ansvaret med å utvikle hele løsningen. fra maskinvare, til programvare til innhold.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
21 hours ago, -Birger- said:

Kan dere ikke også test reMarkable som e-bok leser?

Den mangler tett integrering mot e-bok butikk, men ellers er jeg svært fornøyd med min utgave. Den brukes selvsagt mye mer til andre saker så som notatskriving, skisser og pdf lesing.

Har testet reMarkable som e-bok-leser. Jeg er ikke så imponert akkurat der. Til notatskriving er den uslåelig, derimot.

Hardwaremessig er den perfekt for min del. God skjerm, fine fysiske knapper til å bla sider, og ikke for tung. 

Problemet er software. DRM er ikke støttet, men det er vanligvis lett å omgå, og det blir enklere og enklere å finne bøker uten DRM (norske bokhandlere har vanligvis kun vannmerke, og kobo har vanligvis engelsk litteratur uten DRM). En del teknisk litteratur kan man derimot ikke få uten DRM, dessverre.

Jeg har opplevd at flere epub-bøker ikke har fungert. Noen fungerer ut av boksen, andre bare laster og vises aldri. Større epub filer vil heller ikke lastes skikkelig (har kjøpt en stor bokserie (rundt 10 000 sider) som én ePub, og den vil ikke lastes). ePub fra for eksempel Springerlink fungerer ikke, og en må ty til PDF. 

Den mangler også effektiv navigasjon mellom kapitler, og jeg skulle gjerne hatt "Minutes remaining of chapter" slik andre eboklesere har.

Dessuten er formateringen av tekst fortsatt sub-optimal, og jeg føler de kunne gjort mer for å fikse constant width text.

Lenke til kommentar

Se for deg at du skal rekruttere en gruppe på 20-30 utviklere for å utvikle dette. Se for deg at du får vanlig statlig budsjett for lønninger og produksjon.

Det hadde nok blitt litt vanskelig? Ikke bare å få folk til å utvikle første prototype, men å støtte et ferdig produkt over flere år? Er nok bedre å kjøpe for eksempel reMarkable for så å hyre inn eksternt for å lage et program til den.

Lenke til kommentar
On 1/26/2020 at 9:54 AM, JØI said:

Se for deg et lesebrett som er litt større enn de A4 notatbøkene vi fikk på skolen. Se for deg at den er robust og tåler å ligge i en barneskoleelev sin ransel. Se så for deg at alle bøkene barnet har på skolen er inne i dette lesebrettet. Se for deg at bøkene oppdateres fra en sentral kilde der all informasjonen er lisensiert under en CC lisens. Se for deg at dette brettet kan skrives på, sånn at barnet kan lære håndskrift. Se for deg at alle leksene kan leveres digitalt. Se for deg at en kan skrive matteleksen rett inn i matteboken. Se for deg at tilgangen på kontorstøttesystemer øker etter hvert som en stiger i klassetrinn. Se for deg at for de aller flinkeste så finnes det tilgang på mer avansert pensum. Se for deg at for de som trenger ekstra hjelp så er denne funksjonalisten bygget inn i lesebrettet.

Jeg tror det hadde vært betydelig mer revolusjnerende enn Chromebooks og annet rask vi gir ungene. Jeg tror og at for at dette skal lykkes så må en statlig finansiert gruppe ta ansvaret med å utvikle hele løsningen. fra maskinvare, til programvare til innhold.

Se for deg at du skal rekruttere en gruppe på 20-30 utviklere for å utvikle dette. Se for deg at du får vanlig statlig budsjett for lønninger og produksjon.

Det hadde nok blitt litt vanskelig? Ikke bare å få folk til å utvikle første prototype, men å støtte et ferdig produkt over flere år? Er nok bedre å kjøpe for eksempel reMarkable for så å hyre inn eksternt for å lage et program til den.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
jonasbc skrev (5 timer siden):

Se for deg at du skal rekruttere en gruppe på 20-30 utviklere for å utvikle dette. Se for deg at du får vanlig statlig budsjett for lønninger og produksjon.

Det hadde nok blitt litt vanskelig? Ikke bare å få folk til å utvikle første prototype, men å støtte et ferdig produkt over flere år? Er nok bedre å kjøpe for eksempel reMarkable for så å hyre inn eksternt for å lage et program til den.

Så lenge det er et nasjonalt prosjekt der pengene som i dag brukes til Chromebook o.l. Heller hadde blitt brukt på mitt forslag ville jeg bli overrasket om det ikke var mye penger å spare og pedagogiske gevinster å hente. Jeg tror ikke reMarkeable tåler sekken til en 8-klassing.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...