Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Etterbetaling fra uføretidspunkt etter å ha fått innvilget uføretrygd


ufør123

Anbefalte innlegg

Hei! Er det slik at det er kun de som får innvilget ung ufør som får etterbetalt penger fra uføretidspunkt? (AAP blir gjort om til uføretrygd osv.). Fikk høre det fra Nav, men har hørt om flere tilfeller der de med "vanlig" ufør fikk etterbetalt.. 

Og et annet spørsmål. Mitt uføretidspunkt ble satt til oktober 2012, noen måneder etter jeg ble 26. Jeg ble sykmeldt fra jobb rundt november 2011.. Hadde gradert sykmelding, men ting ble ikke bedre. Etter ett år med sykmelding så sluttet jeg i jobben. Er det ikke slikt at uføretidspunkt da bør settes til når sykmeldinsperioden starta eller iallefall fra da jeg var mer enn 50% sykmeldt?  Var sykmeldt mer enn 50% fra november 2011 til april 2012. Deretter hadde jeg en periode fra april til september der jeg var 40% sykmeldt, før jeg ble 100% sykmeldt i oktober 2012 (mitt uføretidspunkt).

Endret av ufør123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (5 minutter siden):

Hva vil du ha etterbetalt?

Sykepenger er langt mer enn uføretrygd, og arbeidsavklaringspenger beregnes normalt på samme grunnlag, mener du at du får mer i uførepensjon enn du har fått på andre ytelser?

Jepp har gått på AAP fra 2013, som er noen tusen mindre enn å ha vanlig uføretrygd (enda større forskjell om man hadde fått innvilget ung ufør). Viker som de som har fått etterbetalt får mellomlegget mellom AAP og uføretrygd. 

Lenke til kommentar

Hovedregelen i folketrygdloven § 22-13 er at en ytelse utbetales fra og med den måneden man søkte, men inntil tre måneder forut for søknaden dersom vilkårene var oppfylt. I særlige tilfeller kan man gå inntil tre år tilbake fra søknadsdato, men dette er vanskelig å oppnå. 

Før 2002 hadde man også en praksis hvor man etterbetalte differansen for tidligere perioder man hadde gått på rehabiliteringspenger/attføringspenger. Denne praksisen ble avskaffet i 2002 gjennom endring i folketrygdloven § 22-12, som nå bestemmer at det ikke etterbetales uføretrygd for perioder man har mottatt arbeidsavklaringspenger (eller tilsvarende ytelser). Uføretrygd utbetales nå i praksis fra måneden etter at det treffes vedtak om innvilgelse av uføretrygd. 

Hvis det skal skje noen etterbetaling for perioden man har mottatt arbeidsavklaringspenger må det være fordi arbeidsavklaringspengene skulle vært høyere. I praksis har dette bare skjedd når man skulle hatt "ung ufør"-fordel i arbeidsavklaringspengene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
krikkert skrev (48 minutter siden):

Hovedregelen i folketrygdloven § 22-13 er at en ytelse utbetales fra og med den måneden man søkte, men inntil tre måneder forut for søknaden dersom vilkårene var oppfylt. I særlige tilfeller kan man gå inntil tre år tilbake fra søknadsdato, men dette er vanskelig å oppnå. 

Før 2002 hadde man også en praksis hvor man etterbetalte differansen for tidligere perioder man hadde gått på rehabiliteringspenger/attføringspenger. Denne praksisen ble avskaffet i 2002 gjennom endring i folketrygdloven § 22-12, som nå bestemmer at det ikke etterbetales uføretrygd for perioder man har mottatt arbeidsavklaringspenger (eller tilsvarende ytelser). Uføretrygd utbetales nå i praksis fra måneden etter at det treffes vedtak om innvilgelse av uføretrygd. 

Hvis det skal skje noen etterbetaling for perioden man har mottatt arbeidsavklaringspenger må det være fordi arbeidsavklaringspengene skulle vært høyere. I praksis har dette bare skjedd når man skulle hatt "ung ufør"-fordel i arbeidsavklaringspengene. 

Takk for oppklarende svar. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...