Gå til innhold

Fri Abort-grense, 12, eller 22 uker.


Anbefalte innlegg

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/sv-kvinner-apner-for-uke-22-som-abortgrense-1.1645827

Forskjellen på ett Foster ved 12. uke og 22. uke:
12. Uke: fosteret veier ca 15g, likner like mye på en frosk, som ett menneske, og har ikke engang fingre eller kjønnsorganer.
22. Uke: Fosteret veier ca 450g, har begynt å sparke aktivt, kan kjenne og svare på bevegelser, og har utviklet seg til ett bittelite, men fullkommet menneske.
Det finnes unger som har blitt født rundt uke 22. https://www.bbc.com/news/world-us-canada-48458780
James Elgin Gill, overlevde fødsel ved uke 21.
Sjansen for å overleve tidlig Fødsel:     _Uke 23, 29%_        _Uke 24, 56%_       _Uke 25, 84%_        _Uke 26, 90%_

Jeg tror de fleste syns 8-12 uker betenkningstid er mer enn nok, forskjellen mellom 12 og 22 uker, utviklingsmessig, er som svart mot hvit. Hva tenker dere?

Endret av Alexander4840
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns grensen bør være 14 uker.

Sitat

 

Fra 14 uker og 0 dager til 14 uker og 6 dager av svangerskapet.
Vekt: 50 g
CRL: 8 cm
Full lengde: 10 cm

Hodet er fremdeles stort i forhold til kroppen, men nå kan det holdes oppe av hals og nakke. Man kan begynne å ane hårvirvlene på hodet. Lungene utvikles videre, og fosteret begynner å trekke inn små mengder fostervann og puste det ut igjen. Fosteret begynner også å produsere spytt og sugeevnen er bedre.

Hjertet pumper daglig 28 liter blod. Armene har nesten nådd sine endelige proporsjoner, men beina er fremdeles relativt korte. Bevegelsene blir stadig mykere og mer kontrollerte, babyen kan nå bevege både armer, fingre, ben og hode. Noen kjenner disse bevegelsene, men de fleste vil ikke kjenne dem på noen uker ennå.

 

sutherlandbaby.png.1f45b7b108e5199a83ebf18436b0d6a2.png

sutherlandbaby2.png.631c103734480242090f56e2bd302fcd.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Dagens kunnskap tilsier at abortgrensen bør senkes til 8 uker. Da har fosteret utviklet alle organer og kroppsstrukturer, og det kan registreres hjerneaktivitet allerede etter 6-7 uker.

Lenke til kommentar

Det finns leger som er sterk motstander av å utvide tiden for abort, ingen forstår livet bedre en nettopp dem som stadig forsøker å redde det.

Men av frykt for politisk korrekthet tørr få av dem stå frem

Noen skal utføre inngrepet, i mange øynes, dette drapet på det ufødte liv

Kan en lege beordres til en slik jobb, om han nekter ?

Lenke til kommentar
Miri skrev (På 16.1.2020 den 2.46):

Dagens kunnskap tilsier at abortgrensen bør senkes til 8 uker. Da har fosteret utviklet alle organer og kroppsstrukturer, og det kan registreres hjerneaktivitet allerede etter 6-7 uker.

Jeg ønsker å endre mitt svar til 5 uker.

Sitat

Allerede 22 dager etter befruktning (fem uker og én dag etter første dag i siste menstruasjon), begynner hjertet å dele seg opp i kammer og starter å slå sine egne slag og pumpe blod.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er forkjemper for selvbestemt abort frem til uke 18. Frem til uke 22 må jeg si at jeg er skeptisk til, men det er ikke slik at jeg forakter forslaget. Gjennom forskning vet vi mye om fosterets utvikling i mors liv, og vi bør ta gode avgjørelser basert på forskningen. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 time siden):

Etter fem uker er jo dei fleste knapt klar over at dei er gravide. Om dykk berre vil avskaffe abort syns eg folk må våge vera ærlege nok om det.

I mi meining er det ikkje vits å setta grensa lengre tilbake enn før det er levedyktig på eige hand.

Rundt 25 år da? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
failern skrev (8 minutter siden):

La kvinnen bestemme selv. Det er tross alt hun som må bære rundt på et annet menneske.

Det er jo ikke om kvinnen skal bestemme selv som er diskusjonen. Alle vil at kvinnen skal ha full råderett over sitt eget liv.
Diskusjonen er når fosteret skal ha "råderett" over seg selv og få lov til å leve, dette er jo essensen i abort debatten uansett hvilken side man står på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Szeth skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke om kvinnen skal bestemme selv som er diskusjonen. Alle vil at kvinnen skal ha full råderett over sitt eget liv.
Diskusjonen er når fosteret skal ha "råderett" over seg selv og få lov til å leve, dette er jo essensen i abort debatten uansett hvilken side man står på.

Og jeg mener at så lenge fosteret bor i et annet menneske er det prisgitt det menneskets avgjørelser. Noe annet blir litt for religiøst i mine øyne.

Lenke til kommentar
failern skrev (1 minutt siden):

Og jeg mener at så lenge fosteret bor i et annet menneske er det prisgitt det menneskets avgjørelser. Noe annet blir litt for religiøst i mine øyne.

Det er helt fair argument. Men de du debaterer mot tenker på fosterets liv også. For en sunn debatt kan du også inkuldere når du mener fosteret blir ett individ som skal få samme "vern" som ett barn/voksen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Szeth skrev (2 minutter siden):

Det er helt fair argument. Men de du debaterer mot tenker på fosterets liv også. For en sunn debatt kan du også inkuldere når du mener fosteret blir ett individ som skal få samme "vern" som ett barn/voksen.

Når det passerer skjede-kanten har ingen lov til å drepe det.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, failern said:

Og jeg mener at så lenge fosteret bor i et annet menneske er det prisgitt det menneskets avgjørelser. Noe annet blir litt for religiøst i mine øyne.

Då er det jo forsåvidt framleis relevant å setta linja ein plass - eit foster når før eller sida eit punkt kor det kan leva uten mor. Det er derfor eg sette grenså der, kor det heller burde vera aktuelt å henta ut barnet enn abort.

Samtidig er eg ein fan av "A Defense of Abortion" - kor violinisten er min favoritt. For å relatere det til denne diskusjonen vil det bli at ein kan fjerna seg frå violinisten - dei er i god nok helse til å leva igjen, men har alternativ mellom om violinisten leve eller døyr når du fjerne han. Fram til dette tidspunktet meine eg at du kan skal kunna fjerna deg, men etter dette tidspunktet er du ikkje strengt nødvendig lengre, og kan fjerne deg på ein måte kor begge lever. Då meine eg det blir drap å velja utfallet med døden som følge.

Skjønt det er svakheter her og. Eg meine hugsa at enkelte diagnoser ikkje kan settas før denne linja er overskredet? Eller kanskje eg hugse feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Szeth skrev (6 minutter siden):

Ok, dagen før, timen før, minuttet før fødsel kan man ta abort. Registrerer svaret ditt. ?

Ja, sure. Men ærlig talt, ville dette vært et praktisk problem? Det er jo ingen som vil gå gravid frem til siste dag for så å gjøre kort prosess, så problemstillingen blir litt konstruert. Men på denne måten kunne man garantert at kvinnens rettigheter kommer først "no matter what". Om hun blir syk osv. Når barnet har forlatt kvinnen så kan det ikke lenger gjøre skade på henne så da har ikke hun myndighet over det lengre.

Dette virker for meg å være den enkleste løsningen.

Lenke til kommentar
failern skrev (Akkurat nå):

Ja, sure. Men ærlig talt, ville dette vært et praktisk problem? Det er jo ingen som vil gå gravid frem til siste dag for så å gjøre kort prosess, så problemstillingen blir litt konstruert. Men på denne måten kunne man garantert at kvinnens rettigheter kommer først "no matter what". Om hun blir syk osv. Når barnet har forlatt kvinnen så kan det ikke lenger gjøre skade på henne så da har ikke hun myndighet over det lengre.

Dette virker for meg å være den enkleste løsningen.

Jeg er uenig med deg fra ett(subjektivt) medisinsk og etisk perspektiv når det gjelder når man ikke kan ta abort.

Men jeg syns det er en interessant argumentasjon og jeg skulle likt å visst hva utfallet ville blitt, hva statistikken faktisk ville vist oss om det ble abort lovlig frem til fødsel. Jeg antar at abortnemden ikke eksisterer i argumentasjonen.
Om det ville blitt svært få aborter senere(over grensen) fordi kvinner ville ha bestemt seg tidligere i svangerskapet om å ta abort, som du sier, eller om det over tid ikke hadde hatt noen praktisk betydning.
Om kvinner selv hadde tenkt mer etisk på det og kjent på at det var mer deres indivduelle personlige sak istedenfor samfunnet, og derav tar mer/mindre ansvar over tid.
Ja, om det hadde blitt flere eller ferre aborter. Synsing kan jo ikke svare på dette desverre, men det er jo ikke en ukjent argumentasjon i andre land heller.
 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
Szeth skrev (2 minutter siden):

Jeg er uenig med deg fra ett(subjektivt) medisinsk og etisk perspektiv når det gjelder når man ikke kan ta abort.

Men jeg syns det er en interessant argumentasjon og jeg skulle likt å visst hva utfallet ville blitt, hva statistikken faktisk ville vist oss om det ble abort lovlig frem til fødsel. Jeg antar at abortnemden ikke eksisterer i argumentasjonen.
Om det ville blitt svært få aborter senere(over grensen) fordi kvinner ville ha bestemt seg tidligere i svangerskapet om å ta abort, som du sier, eller om det over tid ikke hadde hatt noen praktisk betydning.
Om kvinner selv hadde tenkt mer etisk på det og kjent på at det var mer deres indivduelle personlige sak istedenfor samfunnet, og derav tar mer/mindre ansvar over tid.
Ja, om det hadde blitt flere eller ferre aborter. Synsing kan jo ikke svare på dette desverre, men det er jo ikke en ukjent argumentasjon i andre land heller.
 

Ok, kult at du ikke er så bastant på det da. La meg komme med noen påstander/argumenter så kan du kommentere individuelt og konkret på hver av dem:

-Det viktigste i samfunnet er personlig frihet, dvs frihet til å bestemme over egen kropp. 

-for en gravid kvinne har man da et dilemma fordi hun bærer et annet menneske. Da må hun få bestemme selv over egen kropp fordi hun er det mennesket som er mest utviklet av de to

-kvinner blir ikke gravid "på gøy". Abort er ikke ufarlig og komplikasjoner skjer. Det er særdeles lite trolig at mange kvinner vil begynne å bli gravid "just for the hell of it"

-er det et mål for deg at antall aborter skal gå ned? Hvorfor?

-mener du vi som individer har rett til å bestemme om andre får lov til å ta abort? Vi bestemmer jo egentlig hvordan de må leve livene sine, noe som er et ganske alvorlig inngrep i deres frihet

-fritt valg for kvinnene vil også føre til færre "hjemme-snekra" aborter, som jo er svært farlig

Lenke til kommentar
failern skrev (10 minutter siden):

Ok, kult at du ikke er så bastant på det da. La meg komme med noen påstander/argumenter så kan du kommentere individuelt og konkret på hver av dem:

-Det viktigste i samfunnet er personlig frihet, dvs frihet til å bestemme over egen kropp. 

-for en gravid kvinne har man da et dilemma fordi hun bærer et annet menneske. Da må hun få bestemme selv over egen kropp fordi hun er det mennesket som er mest utviklet av de to

-kvinner blir ikke gravid "på gøy". Abort er ikke ufarlig og komplikasjoner skjer. Det er særdeles lite trolig at mange kvinner vil begynne å bli gravid "just for the hell of it"

-er det et mål for deg at antall aborter skal gå ned? Hvorfor?

-mener du vi som individer har rett til å bestemme om andre får lov til å ta abort? Vi bestemmer jo egentlig hvordan de må leve livene sine, noe som er et ganske alvorlig inngrep i deres frihet

-fritt valg for kvinnene vil også føre til færre "hjemme-snekra" aborter, som jo er svært farlig

Ja.

Argumentet mest "mest utviklet" er ikke en god argumentasjon. Vi vet godt at tidlig fødte, ekstremt premature og undervektige lever ett godt fult liv.

Enig.

Abort er i sammenligning med andre medisinske og kirurgiske prosedyrer ganske safe. Men det beste er jo at antall aborter går ned for å unngå de komplikasjonene det kan bringe å ta abort. Med andre ord kun derfor målet på aborter bør gå ned og ikke bare ett prinsipp.

Ja, det er alvorlig inngrep å skulle si nei du får ikke lov til å ta abort. Det er også alvorlig å ikke ta med fosteret inn i ligningen.

Ja.

Det er uheldig at det er så sterke krefter som utifra prinsipp, religion og politikk er så bastante i abort spørsmålet.
Det finnes like mange ulike grunner til å ta abort som det er aborter, og det er synd at det eksisterer en holdning der man "ikke kan" stole på dømmekraften til kvinner.

Men det er viktig å ta med fortusettning av at fosteret vil kunne ha ett funksjonelt normalt liv og man kan ikke bare viske vekk den problemstillingen.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...